KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

En halua kommentoida kovin merkittävästi itse aihetta, mutta jotain sanottavaa kuitenkin...
Selkeästi isojakin virheitä ja vääryyksiä on tehty, mutta voidaanko matkahuoltoa ja mainittuja keskeisiä yrityksiä pitää ainoina syypäinä tapahtuneeseen? Olisiko jossain ministeriössä tai muualla myös peiliin katsomista?

Toki matkustajana iloitsen suuresti nykyisestä kaukoliikenteen hintatasosta. Kun vuorotarjonta on lisääntynyt ja osin nopeutunutkin, on nykyään ihan oikeasti varaa valita minkä kyydin ottaa. Tämä on pelkästään positiivista ja siitä saamme kiittää enimmäkseen isoja punaisia busseja. Ilman niitä ei tällaista varmaan olisi tapahtunut.

Mutta asioilla on myös kääntöpuolensa. Jos ajatellaan tilannetta noin 5-10 vuotta taaksepäin ja lasketaan kuinka monta liikennöitsijää on niistä ajoista tähän päivään mennessä laittanut pillit pussiin, voidaan päätellä mikä on vallitseva kehityssuunta. Uskallan väittää, että seuraava vaihe lähitulevaisuudessa on sellainen, että edelleen näitä pienempiä firmoja lopettaa. Mutta tässä tapauksessa onkin kyse jo siitä, että näiden liikennöitsijöiden reiteille ei enää olekaan jatkajaa. Toki tämä seikka koskettaa vain ja ainoastaan niillä harvemmin asutuilla seuduilla asuvaa väestöä, mutta silti.
Sinänsä on erikoista, että valtio kovasti puhuu kehittävänsä joukkoliikennettä, mutta rahahanat ovat viime aikoina vain ja ainoastaan tiukentuneet, ja toisaalta varoja syydetään monenlaisiin hukkahankkeisiin. Ja nyt kun on tätä aitoa kilpailua, niin en näe että se elättäisi muita kuin näitä isoimpia jäljelle jääviä yrityksiä, ja niitäkin vain pääasiassa tuottoisimmilla reiteillä eli siellä missä on asiakkaita...
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kartelli oli viimeinen vaihe taistelussa estää bussimarkkinoiden avautuminen. Tein liitteenä olevan kalvon kolmesta eri vaiheesta.
 

Liitetiedostot

  • Kilpailun_Blokkausyritykset.png
    Kilpailun_Blokkausyritykset.png
    123.9 KB · Lukukerrat: 3,446
KKV:n sivuilta löytyvässä seuraamusmaksuesityksessä on kerrottu yksityiskohtaisesti perustelut seuraamusmaksulle sekä eritelty maksun suuruus myös yrityksittäin (summat löytyvät vaan hankalasti tekstin seasta). Pumaskasta selviää, että Matkahuollon silloinen toimitusjohtaja ei olisi halunnut käyttää Matkahuollon palveluja uusien reittien perustamisen esteenä, mutta omistajan ääntä käyttäneiden suurten bussiyhtöiden konserni- ja toimitusjohtajat määräsivät Matkahuollon toimimaan toisin. Nämä johtajat olivat antaneet määräykset sähköpostilla, joten KKV:n tekemässä ratsiassa asiasta jäi kirjalliset todisteet.

Kauppalehti on analysoinut, että vaikka seuraamusmaksut menisivät lopulta maksuun tuon suuruisina, niin suurin osa niiden kohteena olevista firmoista selviäisi niistä. Vain Vainion Liikenteellä, jonka toiminta on muutenkin ollut alamäessä viime vuosina, seuraamusmaksu voisi olla kohtalokas. Käynee siis niin, että jos oikeus toteaa näiden firmojen toimineen väärin, ne saavat maksun joka kirpaisee, mutta muuten välttämättä oikein mikään ei muutu. Pakettien kuljetus varmasti avautuu, mutta kilpailu kaukobussiliikenteessä on nyt kuitenkin keskittynyt enemmän matkustajilta kuin paketeista saataviin tuloihin, joten se ei muuta enää kaukoliikennekilpailun suurta kuvaa.
 
Pakettien kuljetus varmasti avautuu, mutta kilpailu kaukobussiliikenteessä on nyt kuitenkin keskittynyt enemmän matkustajilta kuin paketeista saataviin tuloihin, joten se ei muuta enää kaukoliikennekilpailun suurta kuvaa.

Matkustajiin perustuva malli onkin terveempi kehityssuunta busseille.
 
Pakettien kuljetus varmasti avautuu, mutta kilpailu kaukobussiliikenteessä on nyt kuitenkin keskittynyt enemmän matkustajilta kuin paketeista saataviin tuloihin, joten se ei muuta enää kaukoliikennekilpailun suurta kuvaa.

Suuri kuva ei varmastikaan muutu, mutta monelle pienelle toimijalle tämä voi olla ratkaiseva asia, kannattaako heidän lähteä kisaamaan kaukoliikenteeseen vai ei. Varsinkin syrjäisemmillä seuduilla pakettien kuljetusmahdollisuus voi saada uusia yrittäjiä kokeilemaan markkinaehtoista liikennettä, joka pelkillä matkustajilla ei kannattaisi. Tämä on oikea askel siihen suuntaan, että pelikenttä pysyy tulevaisuudessakin avoinna ja alalle pääsee muutenkin kuin mullistamalla koko alan.
 
Tänään ilmestynyt Talouselämä kirjoitti aukeaman verran bussikartellista otsikolla "Itku pitkästä sovusta".

Jutussa on mainittu muutamia nostoja todistusmateriaalista.


"Satasivuisessa esityksessään KKV vyöryttää kymmeniä sivuja raskauttavaa todistusaineistoa. Raskauttavimpia ovat otteet pöytäkirjoista tai sähköposteista. "Milloin Matkahuollon käyttö toimialan edunvalvonnan välikappaleena lakkaa? Meillä menee maine tätä rataa viranomaisten silmissä", kysyi Matkahuollon tuolloinen toimitusjohtaja Pekka Hongisto sähköpostiviestillään Linja-autoliitolta vuonna 2011. Samana vuonna Matkahuollon toimitusjohtaja vaihtuikin.

"Johonkin kohtaan meidän on uskallettava laittaa tämä maininta, että saamme toimimaan tämän sääntelymekanismin", lisäsi puolestaan Pohjolan Matkan toimitusjohtaja Johanna Lehtonen kommenttina sopimusluonnokseen, jonka tarkoitus oli sulkea reittiliikennelupavuorot Matkahuollon järjestelmistä.

Kilpallua rajoittava toiminta oli siis kyseenalaista ja vaati "uskallusta". Nyt tämä uskallus uhkaa käydä alan yhtiöille todella kalliiksi, joillekin jopa kohtalokkaaksi."


Jossain toisessa talouslehden analyysissä arvioitiin tällä viikolla, että J. Vainion Liikenne olisi kartellifirmoista ensimmäisenä kyykähtämässä valmiiksi tappiollisen toiminnan vuoksi.
 
Viitannet tähän analyysiin?
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/linja-autoyhtiot-selvinnevat-kartellisakoista/LPafW3s3

Itse uskon kaikkien kyllä selviävän, mutta kaiken markkinaehtoisena operoidun, ei-voitollisen liikenteen karsiutuvan. Vaikka sitä on toki toivottukin, ei tämä ole mitenkään kadehdittava tilanne niiden kannalta, jotka tuota liikennettä oikeasti tarvitsisivat, sillä jollei yhteiskunta jostain revi pääomaa kilpailutusten järjestämiseen, voi liikenne oikeasti loppua -bussifirman konkurssiin viimeistään silloin, kun pikavuorot ja tilausajot on siirretty uuteen yhtiöön.
Tieto isohkon kartellisakon mahdollisesta tulosta ja tuloksen heikkenemisestä selittää osaltaan myös sen, miksi Vainion tarjous Paraisten ja saariston linjoista oli niin korkea -ja sen, että siitä eroon pääseminen osaltaan helpottaa yhtiön kuvioita, kun saadaan aikaan sekä henkilöstösäästöjä että mahdollisia kaluston myyntituloja, vaikkei jälkimmäisissä mistään isoista rahoista lienekään kyse.
 
Viimeksi muokattu:
KKV harkitsee pitäisikö tutkia Sipoo-Porvoon alueen liikennemarkkinoiden "siivoaminen". Pohjolan Liikenne ja Koivisto/Porvoon Liikenne vetäytyivät toistensa markkinoilta lähes 100-prosenttisesti. Pohjolalle jäi HSL-Sipoo, Koivistolle Porvoo, Pohjolalle nopeutettu pikatarjonta Loviisa-Kotka. Helposti syntyy kuva, että vanhat konsernit näin muurittivat markkinat tulokkailta kuten mm. Onnibusilta.

Östnyland-lehden uutisjuttu tässä ja pääkirjoitus tässä.
 
KKV:llä tuntuu energiaa riittävän. Kohta varmaan tarkastelevat liikennealueita katukohtaisesti. Ja eikö KKV huomannut, että HSL sosialisoi Sipoon liikennealueen. Vaikka HSL:n Sipoon pakettia saivat tarjota kaikki halukkaat, niin ei kai KKV luule, että esim Porvoon Liikenteen olisi ollut pakko tarjota?
 
Ei KKV nyt täysin innostuneelta kuulosta:
"– Det kan hända att vi inte granskar saken närmare. Men det är intressant med information som detta, fall där ett par aktörer beter sig på ett visst vis. I det här fallet har jag ännu inte sett tillräckligt för att vi ska börja misstänka något problematiskt ur konkurrenslagstiftningens synvinkel."
(- Voi olla että emme aloita tutkintaa. Mutta informaatio kuten tämä, jossa pari yritystä käyttäytyvät tietyllä tavalla on mielenkiintoista. Tässä tapauksessa en ole vielä nähnyt tarpeeksi, jotta olisi syytä epäillä mitään ongelmallista kilpailulainsäädännön kannalta katsottuna.)
Ja tuohon kommenttiin nojaten, voi myös ihmetellä artikkelin otsikkoa, jonka perusteella saa käsityksen että KKV aloittaa tutkinnan välittömästi.
 
Pakettien kuljetus varmasti avautuu

Matkahuolto ei vielä avannutkaan pakettien kuljetusta, vaan vaati markkinaoikeutta kieltämään KKV:n päätöksen täytäntöönpanon, kunnes markkinaoikeus on käsitellyt Matkahuollon siitä tekemän valituksen. Markkinaoikeus määräsi 17.6. Matkahuollon kuitenkin noudattamaan KKV:n päätöstä, perusteena mm. kilpailun toimivuuden turvaaminen.
 
Nämä kartelliasiat kielivät kyllä tylysti vain ja ainoastaan siitä, kuinka epäterveestä alasta on ollut kysymys. Palvelukehitys oli mitään sanomatonta ja hinnat laukkasivat ylös kiihtyvään tahtiin. Alalla olematon kilpailu laiskisti eri toimijoita ja kilpailu on vienyt koko toimialaa eteenpäin, samalla tervehdyttäen sitä.

Paikallisella tasolla on myös kartellitutkintaa ja nämä toivon mukaan kuten tuo kaukoliikenteen kartellitutkinta johtavat toimintatapojen siistiytymiseen. Kuten hyvin tiedämme, kova kilpailu on pelkästään posutiivinen asia.
 
Markkinaoikeuden päätös tuli vihdoin tänään.

Seuraamusmaksut jäivät huomattavasti pienemmiksi kuin mitä KKV vaati. Jokainen bussifirma, Linja-autoliitto ja Matkahuolto saavat kukin 100 000 euron seuraamusmaksun. Aika pikkurahoja siis verrattuna KKV:n 38 miljoonan vaatimukseen.
 
Markkinaoikeuden päätös tuli vihdoin tänään.

Seuraamusmaksut jäivät huomattavasti pienemmiksi kuin mitä KKV vaati. Jokainen bussifirma, Linja-autoliitto ja Matkahuolto saavat kukin 100 000 euron seuraamusmaksun. Aika pikkurahoja siis verrattuna KKV:n 38 miljoonan vaatimukseen.

Takavuosien asfalttikartellissa (1994 - 2002) silloinen Kilpailuvirasto (sittemmin KKV) vaati myös hurjia summia, mm. Lemminkäiseltä 68 miljoonaa, NCC Roadsille 4,6 miljoonaa ja Skanska Asfaltille 11 miljoonaa.

Markkinaoikeus pudotti seuraamusmaksuja siten, että Lemminkäiselle tuli maksettavaa 14 miljoonaa, NCC Roadsille 1,4 miljoonaa ja Skanska Asfaltille 1,4 miljoonaa.

Muitakin asfalttiurakoitsijoita oli mukana, mutta vaaditut summat olivat murto-osia.

Asia eteni KHO:hon, joka korotti vuonna 2009 seuraamusmaksuja ja määräsi Lemminkäiselle Kilpailuviraston vaatimat 68 miljoonaa, NCC Roadsille myös Kilpailuviraston vaatimat 4,6 miljoonaa ja Skanska Asfaltille 4,5 miljoonaa.

Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta todennäköisesti bussifirmat, Matkahuolto ja Linja-autoliitto valittavat Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
 
Takaisin
Ylös