- Liittynyt
- 25 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,303
En halua kommentoida kovin merkittävästi itse aihetta, mutta jotain sanottavaa kuitenkin...
Selkeästi isojakin virheitä ja vääryyksiä on tehty, mutta voidaanko matkahuoltoa ja mainittuja keskeisiä yrityksiä pitää ainoina syypäinä tapahtuneeseen? Olisiko jossain ministeriössä tai muualla myös peiliin katsomista?
Toki matkustajana iloitsen suuresti nykyisestä kaukoliikenteen hintatasosta. Kun vuorotarjonta on lisääntynyt ja osin nopeutunutkin, on nykyään ihan oikeasti varaa valita minkä kyydin ottaa. Tämä on pelkästään positiivista ja siitä saamme kiittää enimmäkseen isoja punaisia busseja. Ilman niitä ei tällaista varmaan olisi tapahtunut.
Mutta asioilla on myös kääntöpuolensa. Jos ajatellaan tilannetta noin 5-10 vuotta taaksepäin ja lasketaan kuinka monta liikennöitsijää on niistä ajoista tähän päivään mennessä laittanut pillit pussiin, voidaan päätellä mikä on vallitseva kehityssuunta. Uskallan väittää, että seuraava vaihe lähitulevaisuudessa on sellainen, että edelleen näitä pienempiä firmoja lopettaa. Mutta tässä tapauksessa onkin kyse jo siitä, että näiden liikennöitsijöiden reiteille ei enää olekaan jatkajaa. Toki tämä seikka koskettaa vain ja ainoastaan niillä harvemmin asutuilla seuduilla asuvaa väestöä, mutta silti.
Sinänsä on erikoista, että valtio kovasti puhuu kehittävänsä joukkoliikennettä, mutta rahahanat ovat viime aikoina vain ja ainoastaan tiukentuneet, ja toisaalta varoja syydetään monenlaisiin hukkahankkeisiin. Ja nyt kun on tätä aitoa kilpailua, niin en näe että se elättäisi muita kuin näitä isoimpia jäljelle jääviä yrityksiä, ja niitäkin vain pääasiassa tuottoisimmilla reiteillä eli siellä missä on asiakkaita...
Selkeästi isojakin virheitä ja vääryyksiä on tehty, mutta voidaanko matkahuoltoa ja mainittuja keskeisiä yrityksiä pitää ainoina syypäinä tapahtuneeseen? Olisiko jossain ministeriössä tai muualla myös peiliin katsomista?
Toki matkustajana iloitsen suuresti nykyisestä kaukoliikenteen hintatasosta. Kun vuorotarjonta on lisääntynyt ja osin nopeutunutkin, on nykyään ihan oikeasti varaa valita minkä kyydin ottaa. Tämä on pelkästään positiivista ja siitä saamme kiittää enimmäkseen isoja punaisia busseja. Ilman niitä ei tällaista varmaan olisi tapahtunut.
Mutta asioilla on myös kääntöpuolensa. Jos ajatellaan tilannetta noin 5-10 vuotta taaksepäin ja lasketaan kuinka monta liikennöitsijää on niistä ajoista tähän päivään mennessä laittanut pillit pussiin, voidaan päätellä mikä on vallitseva kehityssuunta. Uskallan väittää, että seuraava vaihe lähitulevaisuudessa on sellainen, että edelleen näitä pienempiä firmoja lopettaa. Mutta tässä tapauksessa onkin kyse jo siitä, että näiden liikennöitsijöiden reiteille ei enää olekaan jatkajaa. Toki tämä seikka koskettaa vain ja ainoastaan niillä harvemmin asutuilla seuduilla asuvaa väestöä, mutta silti.
Sinänsä on erikoista, että valtio kovasti puhuu kehittävänsä joukkoliikennettä, mutta rahahanat ovat viime aikoina vain ja ainoastaan tiukentuneet, ja toisaalta varoja syydetään monenlaisiin hukkahankkeisiin. Ja nyt kun on tätä aitoa kilpailua, niin en näe että se elättäisi muita kuin näitä isoimpia jäljelle jääviä yrityksiä, ja niitäkin vain pääasiassa tuottoisimmilla reiteillä eli siellä missä on asiakkaita...
Viimeksi muokattu: