KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta todennäköisesti bussifirmat, Matkahuolto ja Linja-autoliitto valittavat Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Jos minä olisin joku noista en valittaisi mihinkään vaan maksaisin kiltisti nuo pyörimästä. Kyseessä on suhteessa vaadittuihin niin pikkusummia että yksikään firma ei joudu konkurssiin noiden takia. Voi nimittäin olla että valitus kääntyy itseään vastaan ja summat kovenesivat. Ei tämä kyllä nyt niin mennyt kun Onnibussilla suunniteltiin..
 
Tuomio on aika lievä mielestäni suhteessa aiheutuneisiin vahinkoihin nähden. Uskoisin, että käsittely jatkuu eri oikeusasteissa vielä pitkään, koska luvassa voi olla myös vahingonkorvausten käsittelyä.

Ylipäänsä on tosin hyvin outoa, että bussiliikenne oli noin pitkään noin tiukasti säänneltyä. Sääntely kun oli loppuvaiheessa täysin turhaa koskien kaukoliikennettä ja huonosti toimivia lähiliikennepalveluja. Markkinat olisi voinut hyvin avata jo 2000-luvun alussa, jolloin useamman bussiyrityksen nojaaminen verkkokauppaan olisi ollut jo mahdollista.
 
Tuomio on aika lievä mielestäni suhteessa aiheutuneisiin vahinkoihin nähden. Uskoisin, että käsittely jatkuu eri oikeusasteissa vielä pitkään, koska luvassa voi olla myös vahingonkorvausten käsittelyä.

Ylipäänsä on tosin hyvin outoa, että bussiliikenne oli noin pitkään noin tiukasti säänneltyä. Sääntely kun oli loppuvaiheessa täysin turhaa koskien kaukoliikennettä ja huonosti toimivia lähiliikennepalveluja. Markkinat olisi voinut hyvin avata jo 2000-luvun alussa, jolloin useamman bussiyrityksen nojaaminen verkkokauppaan olisi ollut jo mahdollista.

Siis mihin vahinkoihin ? ELY-keskuksista osa antoi OB:lle siirtymäajan liikennöintisopimuksia rikkovia reittiliikennelupia ja tuo OB:n rahdinkuljetuksesta mukamas ulos sulkeminen oli pelkkää teatteria, koska OB:ta ei rahdinkuljetus edelleenkään kiinnosta. Kun jo kaikki muutkin Soutrin Eu-alueilla toimivat "halpabussi-toiminnot" on jo myyty Flixxbussille odotettavissa on myös Suomessa OB:n oman toiminnan täydellinen alasajo ja paluu alkuaikojen alihankintakuvioihin.
 
Kun jo kaikki muutkin Soutrin Eu-alueilla toimivat "halpabussi-toiminnot" on jo myyty Flixxbussille odotettavissa on myös Suomessa OB:n oman toiminnan täydellinen alasajo ja paluu alkuaikojen alihankintakuvioihin.
Tätä minäkin ainakin jossain määrin ennustaisin. Toki onnibussilla on asiakkaita ja sillä on paikkansa nykyisillä markkinoilla. Mutta nykyisellä hintatasolla touhu ihan kokonaisuutena, kun muutkin toimijat otetaan lukuun, ei taida samanlaisena jatkua. Mitä sitten tapahtuu se jää nähtäväksi. Kuitenkaan en usko että onnibus tästä enää ainakaan kasvaa.
 
Hyvä että tästä määrättiin lopulta kunnon seuraamukset. Kartellit ovat käytännössä talousrikollisuutta (vaikkeivät lain mukaan), ja sellaiseen harkitun tyyppiseen toimintaan kovilla rangaistuksilla on tunnetusti ennalta ehkäisevä vaikutus.
 
Hyvä että tästä määrättiin lopulta kunnon seuraamukset. Kartellit ovat käytännössä talousrikollisuutta (vaikkeivät lain mukaan), ja sellaiseen harkitun tyyppiseen toimintaan kovilla rangaistuksilla on tunnetusti ennalta ehkäisevä vaikutus.

Toinen asia tässä jupakassa on lupaviranomaisen lainsäädäntöön liittyneiden siirtymäaikasäännösten rikkominen eli selkeä lainrikkominen. Laki ei siis tässäkään tapauksessa ollut kaikille sama eikä viranomaisten lainrikkominen tietenkään johda mihinkään seuraamuksiin Suomessa.

Kartelli on tietenkin väärä tapa yrittää korjata asia, mutta ymmärrän kartelliin osallistuneiden turhautumisen tilanteeseen.
 
^ Eikö noista reittiluvista taisteltu aikoinaan hallinto-oikeuksissa, vai muistanko ihan väärin?

Ja Onnibus taisi menestyä ihan kohtuullisesti, eli kilpailijoiden valituksista ei tainnut monikaan, edes yksi, mennä läpi?
 
Takaisin
Ylös