Valtuutettu Tuuli Kousan
kommentti "Tappiokierre on jatkunut niin pitkään, että ensi kesänä yhtiön kassasta loppuisi rahat, eikä palkkoja pystyttäisi enää maksamaan" kertoo, miksi oli pakko myydä.
HelB:n alkuaikoina kassan pohjan pilkistäessä kaupunki lainasi yhtiölle rahaa (mistä onkin sitten kertynyt se iso velkapotti). Nobinan valitettua tästä EU:lle kaupunki lopetti uusien lainojen antamisen, kun alkoi pelätä sen olevan kiellettyä. Sitten HelB myi omaisuuttansa (arvokkaimpana osuus Ruskeasuon varikosta) saadakseen rahaa kassaan. Nyt nekin rahat alkavat olla loppu ja kaupungin ollessa omistajana ei ole enää keinoa saada lisää rahaa omistajalta. On siis pakko saada yksityinen omistaja.
Jos Nobina ei siis olisi valittanut EU:hun, olisi kaupunki todennäköisesti pitänyt HelB:n ja jatkanut rahan lainaamista sille niin kauan, että yhtiö olisi noussut voitolle. Nyt Nobina sai tukittua tuon polun - selvästikin he siis saivat tuloksia aikaan valituksellaan. (On sitten kokonaan eri asia, olisiko HelB pystynyt koskaan nousemaan voitolle raskaan velkataakan alla. Liikenteestä olisi pitänyt saada niin hyvät liikennöintikorvaukset, että niillä olisi voinut maksaa liikenteen kustannusten lisäksi vähintäänkin aiemmista tappioista kertyneiden velkojen korot. Silloin kilpaililjat ovat jo lähtökohtaisesti paremmissa lähtöasetelmissa ja uutta liikennettä on vaikeaa voittaa - minkä näimmekin viime vuosina HelB:n markkinaosuudessa)