Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Hauska fakta, kun seuraa esim kilpailutuskierroksen tuloksia, että miksei muut toimijat kopio Nobinan liikennetuotannolle tyypillistä aktiivista kalustokierrätystä. Kun alalla vallitsee yhtenäinen työehtosopimus, polttoaineet sekä kaluston rahoitus/hankinta kustannukset ovat melkein kaikille toimijoille kutakuinkin samalla tasolla. Kilpailuetu siis syntyy varikon sijainnista sekä liikennetuotannon tehokkuudesta ja ilmeisesti vanhalle kalustolle saatavista suoritteista, koska nämä eivät rasita tuloslaskemassa poistoillaan (jos siis vertaillaan kirjanpidollista tulosta, joka on eri asia kun sisäisessä laskennassa kohteen kannattavuus). Omasta mielestäni liikennöitsijän tulisi pyrkiä käyttämään kalustoaan mahdollisimman tehokkaasti. Kun HSL kuitenkin maksaa lähdöistä liikennöintikorvauksen vielä 15(?) minuutin myöhästymisiin asti niin olisi tyhmää jättää tämä joustavuus käyttämättä autokiertoja suunniteltaessa. En siis tarkoita, että pitäisi suunnitella autokiertoja, jotka ovat lähtökohtaisesti myöhässä, mutta uskon, että muutkin toimijat voisivat suunnitellaa autokierroistaan yhtä tehokkaita, kuten esim Nobinalla. Vai mistä johtuu, että muut toimijat, eivät aina saa tarjoushintojaan alas kohteissa, joissa on paljon kierrätysmahdollisuuksia? Tietysti kierrätykseen vaikuttaa yrityksen nykyinen linjasto, joka on lähtökohtaisesti erilainen eri toimijoiden osalta.
Tuo Nobinan harrastama kierrätys meni vain jossain vaiheessa hieman liiallisuuksiin. Jokunen vuosi sitten odottelin muutaman muun matkustajan kanssa Tikkurilan asemalla linjan v72 bussia lähteväksi. Koska taisi olla viikonloppuilta, asemalla ei näkynyt juurikaan mitään seisoskelevia busseja. Siksipä aloin hieman ihmetellä, kun v72:n lähtöaika oli jo käsillä eikä bussia näy. Kohta asemaa lähestyykin linjan v71 bussi, joka asemalle saavuttuaan päästää matkustajat pois kyydistään tulolaiturilla. Ja kas, kohta kyseisen bussin linjakilpiin ilmestyy 72 eli siinähän se bussimme on. Bussiin päästyäni katselin sitten, mihin aikaan tuo v71:n vuoro oli lähtenyt Vierumäeltä kohti Tikkurilaa. Lähtöaikaa ja aikatauluun merkittyä linjan vähimmäisajoaikaa vertaamalla pääsikin siihen tulokseen, että kierrätys oli laskettu muutaman minuutin liian tiukaksi. Saatikka sitten, jos kuljettaja tarvitsisi parin minuutin tauon Tikkurilan asemalla...
 
Tuo Nobinan harrastama kierrätys meni vain jossain vaiheessa hieman liiallisuuksiin. Jokunen vuosi sitten odottelin muutaman muun matkustajan kanssa Tikkurilan asemalla linjan v72 bussia lähteväksi. Koska taisi olla viikonloppuilta, asemalla ei näkynyt juurikaan mitään seisoskelevia busseja. Siksipä aloin hieman ihmetellä, kun v72:n lähtöaika oli jo käsillä eikä bussia näy. Kohta asemaa lähestyykin linjan v71 bussi, joka asemalle saavuttuaan päästää matkustajat pois kyydistään tulolaiturilla. Ja kas, kohta kyseisen bussin linjakilpiin ilmestyy 72 eli siinähän se bussimme on. Bussiin päästyäni katselin sitten, mihin aikaan tuo v71:n vuoro oli lähtenyt Vierumäeltä kohti Tikkurilaa. Lähtöaikaa ja aikatauluun merkittyä linjan vähimmäisajoaikaa vertaamalla pääsikin siihen tulokseen, että kierrätys oli laskettu muutaman minuutin liian tiukaksi. Saatikka sitten, jos kuljettaja tarvitsisi parin minuutin tauon Tikkurilan asemalla...

Tuo on moraalisestikin arveluttavaa, että liikenneturvallisuudesta piittaamatta haetaan taloudellista hyötyä. Vaikka kenenkään ei tarvitse eikä pidä ajaa ylinopeutta, on joillakin kuljettajilla inhimillinen ominaisuus, että he yrittävät pysyä aikataulussa vaikka sitten ajamalla ylinopeutta tai "vanhoilla vihreillä." Eikös muutama vuosi sitten Nobinalla ollut joku epäselvyys HSL:n kanssa näistä asioista? Ilmeisesti juttu kuitenkin sovittiin kun en ole nähnyt missään siitä mitään juttua sen jälkeen.
 
Oi niitä turvallisia aikoija, kuin ajelin HKL:n sinistä bussia...

Neljäntoista vuoden jälkeen on ala kyllä käynyt suuren mylleryksen, jään kaipaan niitä hyviä aikoja työntekijän puolelta! :wink:

Muutama kuvan lisäsinkin tonne instaan muistelen vanhoja hyviä aikoja... :eek:

https://instagram.com/valokuvausluukas/
 
Mitenkähän autojen numeroiden käy? Helbillähän on paljon samoja numeroita mitä Koiviston autolla on jo käytössä ja Koiviston ei normaalisti ole käyttänyt päällekkäin numerointia?
 
Mitenkähän autojen numeroiden käy? Helbillähän on paljon samoja numeroita mitä Koiviston autolla on jo käytössä ja Koiviston ei normaalisti ole käyttänyt päällekkäin numerointia?

Tuskin mitään muutoksia kaiikkihan jatkuu enallaan omistajan nimi vain vaihtuu paperilla. Helb jää ihan normaalisti autojen kylkiin niin varmasti myös numerot.
 
Tuskin mitään muutoksia kaiikkihan jatkuu enallaan omistajan nimi vain vaihtuu paperilla.
Ihan niin kuin aina ennenkin Koiviston Auton ostamissa firmoissa ;) Satakunnan Liikenteen perinteiset siniset värit jäivät bussien kylkiin, niin varmaan myös HelB:llä :D
 
Mitenkähän autojen numeroiden käy? Helbillähän on paljon samoja numeroita mitä Koiviston autolla on jo käytössä ja Koiviston ei normaalisti ole käyttänyt päällekkäin numerointia?

Konsernin eri yksiköillä on kyllä päällekkäisiä numeroita tälläkin hetkellä ainakin Koiviston Autolla, Koskilinjoilla/Gold Linellä, Porvoon Liikenteellä, Satakunnan Liikenteellä ja Kuopion Liikenteellä.
 
Ihan niin kuin aina ennenkin Koiviston Auton ostamissa firmoissa ;) Satakunnan Liikenteen perinteiset siniset värit jäivät bussien kylkiin, niin varmaan myös HelB:llä :D

No nytpä Koiviston Auton ei tarvitse vaivautua muuttamaan Helsingin bussien perinteistä sinistä väriä, HSL ehti ensin tuhoamaan perinteisen värin.
 
On mielenkiintoista nähdä, mikä väritys HelB- ja HKL-värisissä autoissa on ensi vuonna.

Eiköhän autot pysy samoissa sinisissä väreissä kuin nytkin ovat. Tuskin uudella omistajalla on mielenkiintoa alkaa vanhempaa kalustoa muuttamaan omaan väritykseen kun kaikki uusi kalusto tulee olla jokatapauksessa HSL-värityksessä. Eli ei tätä omistajan muutosta matkustaja juurikaan huomaa kun samalla Helbin nimelläkin jatketaan. Itseäni kiinnostaa eniten kuinka KA tulee pärjäämään tulevissa kilpailuissa.
 
Ha, nyt kun tuokin firma on ollut uudella omistajallaan parisen kuukautta, on uudet tuulet tuolla tapahtunut. Varmistettujen tietojen mukaan ainakin seuraavat on toteutuneet... :tongue:

1) Henkilövaihdoksia johtoportaassa/tehtäviä lakkautettu
2) Palkkahallinto on palautunut konsernin omaksi toiminnoiksi (ennenhän se hoiti SiltaOy)
3) Ruhassa (pääkonttorissa) Koivisto on luopunut "johtokerroksen" vuokraamisesta, eli 4.kerroksen toiminnot on laskettu duunaritasolle, 1. kerrokseen.


Ja tarina jatkuu, jatkan seurantaa... :smile::tongue:
 
Varmistettujen tietojen mukaan ainakin seuraavat on toteutuneet... :tongue:

3) Ruhassa (pääkonttorissa) Koivisto on luopunut "johtokerroksen" vuokraamisesta, eli 4.kerroksen toiminnot on laskettu duunaritasolle, 1. kerrokseen.

Mikä on tämän tiedon lähde?
 
KA-konsernissa on aina isommat päätökset tehty Metsäpietilässä ja paikallisjohto on vain toteuttanut tehdyt päätökset, joten tätä taustaa vasten paikallisen johtoportaan harventaminen ei ole yllättävää.
 
Takaisin
Ylös