- Liittynyt
- 1 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 682
Nyt vastaava järjestely tehdään sitten niin, että HelB:n liiketoiminta myydään KA:lle ilman, että velat siirtyisivät mukana.
Kapitalistin unelma: Yksityistetään voitot ja sosialisoidaan tappiot.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nyt vastaava järjestely tehdään sitten niin, että HelB:n liiketoiminta myydään KA:lle ilman, että velat siirtyisivät mukana.
Tuo Nobinan harrastama kierrätys meni vain jossain vaiheessa hieman liiallisuuksiin. Jokunen vuosi sitten odottelin muutaman muun matkustajan kanssa Tikkurilan asemalla linjan v72 bussia lähteväksi. Koska taisi olla viikonloppuilta, asemalla ei näkynyt juurikaan mitään seisoskelevia busseja. Siksipä aloin hieman ihmetellä, kun v72:n lähtöaika oli jo käsillä eikä bussia näy. Kohta asemaa lähestyykin linjan v71 bussi, joka asemalle saavuttuaan päästää matkustajat pois kyydistään tulolaiturilla. Ja kas, kohta kyseisen bussin linjakilpiin ilmestyy 72 eli siinähän se bussimme on. Bussiin päästyäni katselin sitten, mihin aikaan tuo v71:n vuoro oli lähtenyt Vierumäeltä kohti Tikkurilaa. Lähtöaikaa ja aikatauluun merkittyä linjan vähimmäisajoaikaa vertaamalla pääsikin siihen tulokseen, että kierrätys oli laskettu muutaman minuutin liian tiukaksi. Saatikka sitten, jos kuljettaja tarvitsisi parin minuutin tauon Tikkurilan asemalla...Hauska fakta, kun seuraa esim kilpailutuskierroksen tuloksia, että miksei muut toimijat kopio Nobinan liikennetuotannolle tyypillistä aktiivista kalustokierrätystä. Kun alalla vallitsee yhtenäinen työehtosopimus, polttoaineet sekä kaluston rahoitus/hankinta kustannukset ovat melkein kaikille toimijoille kutakuinkin samalla tasolla. Kilpailuetu siis syntyy varikon sijainnista sekä liikennetuotannon tehokkuudesta ja ilmeisesti vanhalle kalustolle saatavista suoritteista, koska nämä eivät rasita tuloslaskemassa poistoillaan (jos siis vertaillaan kirjanpidollista tulosta, joka on eri asia kun sisäisessä laskennassa kohteen kannattavuus). Omasta mielestäni liikennöitsijän tulisi pyrkiä käyttämään kalustoaan mahdollisimman tehokkaasti. Kun HSL kuitenkin maksaa lähdöistä liikennöintikorvauksen vielä 15(?) minuutin myöhästymisiin asti niin olisi tyhmää jättää tämä joustavuus käyttämättä autokiertoja suunniteltaessa. En siis tarkoita, että pitäisi suunnitella autokiertoja, jotka ovat lähtökohtaisesti myöhässä, mutta uskon, että muutkin toimijat voisivat suunnitellaa autokierroistaan yhtä tehokkaita, kuten esim Nobinalla. Vai mistä johtuu, että muut toimijat, eivät aina saa tarjoushintojaan alas kohteissa, joissa on paljon kierrätysmahdollisuuksia? Tietysti kierrätykseen vaikuttaa yrityksen nykyinen linjasto, joka on lähtökohtaisesti erilainen eri toimijoiden osalta.
Tuo Nobinan harrastama kierrätys meni vain jossain vaiheessa hieman liiallisuuksiin. Jokunen vuosi sitten odottelin muutaman muun matkustajan kanssa Tikkurilan asemalla linjan v72 bussia lähteväksi. Koska taisi olla viikonloppuilta, asemalla ei näkynyt juurikaan mitään seisoskelevia busseja. Siksipä aloin hieman ihmetellä, kun v72:n lähtöaika oli jo käsillä eikä bussia näy. Kohta asemaa lähestyykin linjan v71 bussi, joka asemalle saavuttuaan päästää matkustajat pois kyydistään tulolaiturilla. Ja kas, kohta kyseisen bussin linjakilpiin ilmestyy 72 eli siinähän se bussimme on. Bussiin päästyäni katselin sitten, mihin aikaan tuo v71:n vuoro oli lähtenyt Vierumäeltä kohti Tikkurilaa. Lähtöaikaa ja aikatauluun merkittyä linjan vähimmäisajoaikaa vertaamalla pääsikin siihen tulokseen, että kierrätys oli laskettu muutaman minuutin liian tiukaksi. Saatikka sitten, jos kuljettaja tarvitsisi parin minuutin tauon Tikkurilan asemalla...
Mitenkähän autojen numeroiden käy? Helbillähän on paljon samoja numeroita mitä Koiviston autolla on jo käytössä ja Koiviston ei normaalisti ole käyttänyt päällekkäin numerointia?
Ihan niin kuin aina ennenkin Koiviston Auton ostamissa firmoissa Satakunnan Liikenteen perinteiset siniset värit jäivät bussien kylkiin, niin varmaan myös HelB:lläTuskin mitään muutoksia kaiikkihan jatkuu enallaan omistajan nimi vain vaihtuu paperilla.
Mitenkähän autojen numeroiden käy? Helbillähän on paljon samoja numeroita mitä Koiviston autolla on jo käytössä ja Koiviston ei normaalisti ole käyttänyt päällekkäin numerointia?
Ihan niin kuin aina ennenkin Koiviston Auton ostamissa firmoissa Satakunnan Liikenteen perinteiset siniset värit jäivät bussien kylkiin, niin varmaan myös HelB:llä
No nytpä Koiviston Auton ei tarvitse vaivautua muuttamaan Helsingin bussien perinteistä sinistä väriä, HSL ehti ensin tuhoamaan perinteisen värin.
On mielenkiintoista nähdä, mikä väritys HelB- ja HKL-värisissä autoissa on ensi vuonna.
Varmistettujen tietojen mukaan ainakin seuraavat on toteutuneet... :tongue:
3) Ruhassa (pääkonttorissa) Koivisto on luopunut "johtokerroksen" vuokraamisesta, eli 4.kerroksen toiminnot on laskettu duunaritasolle, 1. kerrokseen.
1) Henkilövaihdoksia johtoportaassa/tehtäviä lakkautettu