Vs: Länsimetro
Olin paikalla todellisessa nimby-iltamissa Lauttasaaren Yhteiskoululla.
Monen eivät, ihme kyllä, tuominneet itse metroa ja eräs kuuluisa vanhemman polven näyttelijä ilmoitti oikein rakastavansa metroa. Mutta lähestulkoon kaikki puheenvuoronsa käyttäneet (satoja ihmisiä yleisönä) vastustivat Koivusaaren kaavoittamista asuinkäyttöön. Saipa Koivusaari omat "liito-oravansakin"; sen ja Katajaharjun välissä kun elää kuulemma vireä lepakkoyhdyskunta. Moni pelkäsi veneittensä ja niiden paikkojen puolesta sekä siitä, että Koivusaari muodostuisi aikanaan kalliiden kovan rahan asuntojen alueeksi. Siitä kun ksv:n mukaan suunnitellaan nuorien ihmisten, mutta toisaalta myös vanhempien ihmisten asuinaluetta. Myös sitä ihmeteltiin, mihin suunnitelmat Lauttasaaren toisesta metroasemesta eli Myllykallion asemasta katosivat aikanaan. Sen kohdalla taitaa olla ongelmana melkoisen syvälle ulottuva kallioruhje, jonka johdosta metrorata joutuu sukeltamaan noin 40 metrin syvyyteen. Plus 50 metriä on minustakin jo liian syvällä metroasemaksi.
Joku ehdotti Länsiväylän muutettavan kaupunkimaiseksi bulevardikaduksi Koivusaaren kohdalta, jossa nopeusrajoitus olisi 60km/h. No, sellainen nopeusrajoitushan siellä on usein aamuruuhkassa Helsinkiin päin (vaihtuvat nopeusrajoitukset). Länsiväylä meinataan tunneloida Katajaharjun kohdalta. Liikennemäärien Länsiväylällä ennustettiin kasvavan edelleen varsin rajusti; kohdalta Lauttasaari-Koivusaari lähes 30% ja kohdalta Matikylän jopa 50-100%. Hurjia lukuja tosiaankin!
Monet sanoivat, että Lauttasaarelle riittää vain yksi metroasema ja sinne syöttöliikenne busseilla mm. Katajaharjusta ja Vattuniemestä. Koivusaareen ei kuulemma tarvita mitään joukkoliikennettä, vain "merellinen Helsinki"-kaupunki, jossa on vain venepaikkoja sekä uivia asuntoja (hotellikin).
(Aiemmat viestini, jotka sekoittivat viestiketjun on nyt yhdistetty uudeksi viestiksi. Pahoitteluni kaikille sekoilusta!)