Vs: Metrohavaintoja
Tämä on aivan erinomaisen hankala kysymys, ja oikeastaan oman ketjunsa arvoinen (moderaattorit?).
Valokuvassa tuo HS-metro ei näytä kovin pahalta, mutta fiksumpaa olisi, kun koko juna eli molemmat vaunuparit olisivat sitten samanlaiset. Mannetkin näyttävät ihan mukavalta piristykseltä kaupunkikuvassa, ainakin 152 ja 154 (153 on mielestäni liikenneturvallisuusriski). Mutta kuitenkin näkisin mieluummin Mannetkin tutuissa kelta-vihreissä väreissään, ja pelkään, että kun pää on saatu auki, niin jatkoa saattaa hyvinkin olla jossain muodossa luvassa.
Toisaalta ymmärrän toki sen, että kokomainosvaunuista saatava tulo on tärkeää. Mannejen hankinta pystyttiin rahoittamaan käsittääkseni kokonaan mainostuloilla. Kun varioista ei ollut liikenteeseen, ja kakkonenkin lakkautettiin osittain vaunupulan takia, niin ilman Manneja saattaisimme tänä päivänä hyvinkin olla myös ilman ykköstä. Nyt voidaan ajatella, että tällä järjestelyllä saatiin ilmaisia vaunuja, joilla liikenne voidaan turvata.
Jos ja kun Manneja käytetään pidempään kuin mitä nykyinen mainossopimus edellyttää, niin niistä saadaan arvokasta lisätuloa, joka tuntuu meidän kaikkien matkustajien kukkaroissa lipunhintojen kautta. Kuitenkaan en lähtisi lisäämään mainosvaunujen määrää nykyisestä, ja jos esim. linjan 9 myötä kaupunkiin on hankittava lisää käytettyjä vaunuja, niin olisihan se suotavaa, että ne maalattaisiin kaupungin väreihin.
Hankala asia, kun ei itsekään oikein tiedä miten päin pitäisi suhtautua.