Ei se ole hyvää vanhemmuutta iskeä lapsi matkaan rahan kanssa eikä pitäen huolta, että hänellä on varmasti se lippu.
Tiesithän, että VR:n lippuja ei voi ostaa etukäteen, ellei samalla tiedä jo tarkkaa matkustusajankohtaa. Tässä tapauksessa lapsen vanhemmilla ei edes ollut mahdollisuutta ostaa lapselle lippua.
Täti olisi lipun ehkä pystynyt ostamaan, mutta hän ei ollut muutoksesta tietoinen. Vielä toukokuussa junaan lippurahan kanssa saatettu lapsi olisi päässyt perille ilman uutisotsikoita.
Tai muuttaa lasten matkustaminen maksuttomaksi.
HSL on näin tehnytkin alle 7-vuotiaiden osalta. VR vaatii lipun jo nelivuotiaaltakin.
Käteisen käytön vaikeutuessa ikärajaa tulisi kuitenkin nostaa, koska maksukortti lapselle ei ole joka pankissa mitenkään itsestään selvä asia.
Vaikka lapset saisivat matkustaa maksutta, käteisen käyttömahdollisuuden puuttuminen aiheuttaa joka tapauksessa ongelmia. Maksukortti ei välttämättä toimi aina. Lisäksi on maksuhäiriömerkintäisiä ja turisteja, jotka myöskin tulevat jäämään liputta.
Nyt on sääntöjä, joiden noudattaminen on käytännössä mahdotonta ja joiden noudattamatta jättämisen seuraukset ovat mielivaltaiset, ts. kunkin yksittäisen konduktöörin tai tarkastajan päätettävissä.
Juuri näin. Jos liikennöitsijät eivät tarjoa lipunostomahdollisuutta kaikille matkustajille, liputta matkustaminen tulee tällöin sallia.
Liikennöitsijä voi sitten itse laskeskella, kumpi toimintamalli on heille kannattavampi - kattava lipunmyynti vai liputta matkustavat matkustajat?
Pitää selvittää minkälaista lippua tarvitaan, mistä sen saa ostettua ja miten siitä voidaan maksaa.
Ongelma on, että lippujen ostaminen ja käyttäminen on tehty suorastaan mahdottomaksi.
Ennen 9.6.2017 olisin voinut lähettää kylään tuleville turisteille vaikka nipun sarjalippuja valmiiksi matkaa varten ja toivottaa tervetuloa. Nyt sarjaliputkaan eivät enää kelpaa junissa, vaan niidenkin käyttämiseen tarvitaan erikseen lipunmyyntipalvelua per joka ikinen matka.
Mutta erittäin pitkälle päästään tilanteessa jossa matkakorttia voisi ladata helposti elektronisesti netissä (myös muiden kuin kortin haltijan toimesta).
Näin pääsisikin, mutta VR:llä ei ole matkakorttia.
Fölin, HSL:n, LSL:n, Matkahuollon, TLT:n ja Waltin matkakortit eivät kelpaa VR:n lähi-, taajama- eikä kaukoliikenteessä.
Lisäksi harkinnanarvoinen juttu olisi järjestely, jossa nettisivun kautta kertalippuja voisi ostaa kännykkänumeroihin.
Hyvä idea, mutta VR saisi varmasti tämänkin tehtyä jollakin täysin mahdottomalla tavalla. Heidän ensimmäisen sukupolven kännykkälippuhan pohjautui multimediaviesteihin, joiden toimintavarmuus on todella huono. Muistan uutisen, kun konduktööri heitti lippunsa ennakkoon ostaneen matkustajan junasta ulos, kun hänen puhelimensa ei saanut multimediaviestiä vastaanotettua.
Jotta toteutus olisi käyttövarma, lipun tulisi olla tavanomainen tekstiviesti.
Ideaasi voi kuitenkin soveltaa osittain jo tänäkin päivänä. VR:n kaukoliikenteessä ja Tallinnan kaupunkiliikenteessä nettisivulta ostettu lippu on pdf-tiedosto.
Jos vastaanottajalla on älypuhelin ja internet-yhteys, voit itse lähettää nettisivulta saamasi tiedoston vastaanottajan puhelimeen: sähköposti, pikaviestin, http, ftp, mikä hyvänsä protokolla, joka vain toimii sinun ja vastaanottajan välillä.
Mikäli vastaanottaja pystyy käymään paikassa, jossa on internet-yhteys ja tulostin, hän voi myös tulostaa pdf:n paperille ja matkustaa paperilapulla, ilman älypuhelinta, internetiä ja sähköä.