Konduktöörien poistaminen lähijunista

Ei. Lapsen, hänen vanhempiensa eikä sukulaisten harkintakykyky ei pettänyt. Lapsellehan oli annettu lippuraha mukaan.

Se mikä petti, on VR:n mielivaltainen lippujärjestelmä. Ei auta, vaikka matkustaja osaisi lippujärjestelmän perinpohjin, siltikään Järvenpäästä ei pääse jatkamaan matkaa junalla kello 21 jälkeen käteisellä mitenkään. Vielä vaikeampi tilanne on, jos lippujärjestelmä ja lipunmyyntipaikat eivät ole tuttuja.

Olen matkustanut itsenäisesti bussilla kuusivuotiaasta alkaen, ilman luottokorttia, puhelinta, tietokonetta tai verkkopankkitunnuksia. Mitään nykyisen kaltaisia ongelmia matkustamisessa ei ollut. Sarjalippu kelpasi sellaisenaan ja jos ne olisivat päässeet loppumaan, matkan olisi voinut maksaa myös käteisellä.

Projisoidaanpa tilanne nykypäivään. Säästöpankki, Osuuspankki ja S-Pankki eivät myönnä maksukorttia kuusivuotiaalle. Käytännössä VR onkin sulkenut palvelunsa kuusivuotiailta. Jonkun kortin voi saada jo seitsemänvuotiaana, mutta toisiin tarvitaan vähintään 15 - 16 vuoden ikä.

Kolmetoistavuotiaalta ei voida edellyttää maksukortin käyttöä maksutapana.

Mikäli VR:n palvelut on tarkoitettu vain aikuisille, asemille on syytä lisätä selkeät K-18 merkinnät. Samalla lastenliput tulee poistaa hinnastoista, ohjeista ja myynnistä.

Ei se ole hyvää vanhemmuutta iskeä lapsi matkaan rahan kanssa eikä pitäen huolta, että hänellä on varmasti se lippu.
 
Mikäli VR:n palvelut on tarkoitettu vain aikuisille, asemille on syytä lisätä selkeät K-18 merkinnät. Samalla lastenliput tulee poistaa hinnastoista, ohjeista ja myynnistä.

Tai muuttaa lasten matkustaminen maksuttomaksi.

Nyt on sääntöjä, joiden noudattaminen on käytännössä mahdotonta ja joiden noudattamatta jättämisen seuraukset ovat mielivaltaiset, ts. kunkin yksittäisen konduktöörin tai tarkastajan päätettävissä.

Voin vain kuvitella, millainen p-myrsky on vastassa konnareita junissa, kun tieto tästäkin yksittäistapauksesta leviää. Kuinkahan kauan sellaista työtä tahtoo tehdä, jossa saa samanlaisen määrän kiukkuista palautetta, joka vieläpä on ihan aiheellista, mutta joka ei ole niiden konduktöörien vika? Sääliksi käy.
 
Joudun olemaan kyllä ankarasti eri mieltä. Kyllä vastuullisuus on paljon laajempi juttu kuin pelkkä rahan työntäminen kouraan. Pitää selvittää minkälaista lippua tarvitaan, mistä sen saa ostettua ja miten siitä voidaan maksaa. Ja kun tämä kokonaisuus on selvillä ja myös selvitetty matkustajale voidaan tehdä harkinta voiko lapsen tai vaikkapa turistin laittaa omille teilleen. Ei pelkkä rahan kouraan lyöminen riitä!

Ymmärrän toki, että monien mielestä olisi kiva jos lippuja saisi ostaa junasta jatkossakin. Mutta maailmamme muuttuu ja käteisellä lippujen ostaminen elävältä ihmiseltä paikallisjunassa on mennyttä maailmaa. Ei kukaan kai vakavasti haaveile kyseistä mahdollisuutta metroonkaan? En osaa nähdä suurta eroa metron ja esimerkiksi A, P ja I -junien välillä. Miksi lippuja pitäisi niissä sitten pystyä ostamaan ihmiseltä?

Varmasti joillain asemilla lipunmyynnin loppuminen junasta johtaa kohtuuttomuuksiin tapauksissa jossa matkaa ei voitu ennakoida ja eletroniset ostomahdollisuudet eivät syystä tai toisesta ole käytettävissä. Olen ehdottomasti sen puolesta, että jokaikisellä lähiliikenneasemalla pitäisi olla kone, mistä lippuja saisi ostaa kolikoilla, seteleillä ja korteilla TAI kioskista joka on auki koko liikennöintiajan. Mutta erittäin pitkälle päästään tilanteessa jossa matkakorttia voisi ladata helposti elektronisesti netissä (myös muiden kuin kortin haltijan toimesta). Ja lataamisen pitäisi onnistua vielä useammissa fyysisissä paikoissa, esimerkiksi otto-automaateilla. Lisäksi harkinnanarvoinen juttu olisi järjestely, jossa nettisivun kautta kertalippuja voisi ostaa kännykkänumeroihin. Näin esim vanhemmat voisivat ostaa kertalipun lapsensa kännykkänumeroon etänä (tämän pitäisi toimia myös ulkomaisiin numeroihin).
 
Joudun olemaan kyllä ankarasti eri mieltä. Kyllä vastuullisuus on paljon laajempi juttu kuin pelkkä rahan työntäminen kouraan. Pitää selvittää minkälaista lippua tarvitaan, mistä sen saa ostettua ja miten siitä voidaan maksaa. Ja kun tämä kokonaisuus on selvillä ja myös selvitetty matkustajale voidaan tehdä harkinta voiko lapsen tai vaikkapa turistin laittaa omille teilleen. Ei pelkkä rahan kouraan lyöminen riitä!

Ymmärrän toki, että monien mielestä olisi kiva jos lippuja saisi ostaa junasta jatkossakin. Mutta maailmamme muuttuu ja käteisellä lippujen ostaminen elävältä ihmiseltä paikallisjunassa on mennyttä maailmaa. Ei kukaan kai vakavasti haaveile kyseistä mahdollisuutta metroonkaan? En osaa nähdä suurta eroa metron ja esimerkiksi A, P ja I -junien välillä. Miksi lippuja pitäisi niissä sitten pystyä ostamaan ihmiseltä?

Varmasti joillain asemilla lipunmyynnin loppuminen junasta johtaa kohtuuttomuuksiin tapauksissa jossa matkaa ei voitu ennakoida ja eletroniset ostomahdollisuudet eivät syystä tai toisesta ole käytettävissä. Olen ehdottomasti sen puolesta, että jokaikisellä lähiliikenneasemalla pitäisi olla kone, mistä lippuja saisi ostaa kolikoilla, seteleillä ja korteilla TAI kioskista joka on auki koko liikennöintiajan. Mutta erittäin pitkälle päästään tilanteessa jossa matkakorttia voisi ladata helposti elektronisesti netissä (myös muiden kuin kortin haltijan toimesta). Ja lataamisen pitäisi onnistua vielä useammissa fyysisissä paikoissa, esimerkiksi otto-automaateilla. Lisäksi harkinnanarvoinen juttu olisi järjestely, jossa nettisivun kautta kertalippuja voisi ostaa kännykkänumeroihin. Näin esim vanhemmat voisivat ostaa kertalipun lapsensa kännykkänumeroon etänä (tämän pitäisi toimia myös ulkomaisiin numeroihin).

En minäkään kannata lipunmyynnin palauttamista lähijuniin. Nyt oli kuitenkin kysymyksessä yksittäinen tapaus jossa poika ei aiemmin ollut matkustanut yksin lähijunalla eikä siten aiemmin hankkinut itse lippua. Lipunmyynnin päättymisen jälkeen konduktööreille on annettu harkintavaltaa miten toimia näissä tapauksissa joissa matkustajalta puuttuu junassa lippu. Tässä tapauksessa sitä harkintaa olisi pitänyt käyttää asiakkaan hyväksi, näin on todennut jo VR:n lähiliikennejohtajakin.

Minunkin mielestäni kaikkien asemien lippuautomaatteihin pitäisi käydä myös käteinen, näin ei kuitenkaan ole. Ne kioskitkaan ei ole auki koko liikennöintiaikaa, moni R-kioski sulkeutuu iltaisin klo 21. Tämän jälkeen lipun ostaminen käteisellä voi olla monessa kohteessa mahdotonta. Kun vertaat lähijunien ja metron lipunmyyntiä, niin kannattaa huomioida että JOKAISELLA metroasemalla lipun voi hankkia automaatista myös KÄTEISELLÄ. Saa nähdä häviääkö tämäkin mahdollisuus kunhan metroasemien automaatit uusitaan.

VR:n lähiliikenteen lipun voi ostaa myös verkkokaupasta ja lippu tulee voimaan vasta junan lähtöaikaan. Maksutapana verkkopankki tai maksukortti. Myös VR:n mobiilisovelluksella voi hankkia lähiliikenteen kertalipun, mutta sekin pitää maksaa maksukortilla. Lipun hankinnan pitäisi olla helppoa ja yksinkertaista, satunnaiselle matkustajalle se ei välttämättä sitä ole.

Kuten jo 339-DF aiemmassa viestissä mainitsi, "me elämme joukkoliikennekuplassa mutta kaikki eivät elä kuten me". Varsinkin nuoret tai vanhat satunnaiskäyttäjät voivat olla ihmeissään lipunhankinnan edessä. Ei kai tarkoitus kuitenkaan ole että joukkoliikenne on mahdollista vain 18-65 vuotiaille henkilöille?
 
Onko Järvenpäässä muka oikeasti vielä lipunmyynti toiminnassa?!?!? Luulin, ettei sellaista ole lähiliikennealueella enää missään Helsingin ja Tikkurilan lisäksi...
Järvenpäässähän on peräti kolme automaattia, joista ainakin joku toimii ja yleensä kuulemma kaikki. Sieltä pystyy ostamaan lipun aina, ja lähes aina myös jonottamatta. Sen sijaan esimerkiksi Keravalla on vain yksi lippuautomaatti, jossa täytyy usein jonottaa pitkään. Helsingin päärautatieasemalla 10 automaattia (ennen 11, mutta yksi poistettiin jostain syystä 2-3 kuukautta sitten). Lisäksi yleensä monet niistä ovat rikki, ja toimivat ovat usein ruuhkaiset. Viime lauantaina kaksi niistä oli suljettuna, ja ainakin kaksi muuten vain rikki siten, että matkakortin lataaminen ei onnistunut kuin vasta kolmannella yrityksellä ja pitkällä jonotuksella.
 
Ei se ole hyvää vanhemmuutta iskeä lapsi matkaan rahan kanssa eikä pitäen huolta, että hänellä on varmasti se lippu.

Tiesithän, että VR:n lippuja ei voi ostaa etukäteen, ellei samalla tiedä jo tarkkaa matkustusajankohtaa. Tässä tapauksessa lapsen vanhemmilla ei edes ollut mahdollisuutta ostaa lapselle lippua.

Täti olisi lipun ehkä pystynyt ostamaan, mutta hän ei ollut muutoksesta tietoinen. Vielä toukokuussa junaan lippurahan kanssa saatettu lapsi olisi päässyt perille ilman uutisotsikoita.

Tai muuttaa lasten matkustaminen maksuttomaksi.

HSL on näin tehnytkin alle 7-vuotiaiden osalta. VR vaatii lipun jo nelivuotiaaltakin.

Käteisen käytön vaikeutuessa ikärajaa tulisi kuitenkin nostaa, koska maksukortti lapselle ei ole joka pankissa mitenkään itsestään selvä asia.

Vaikka lapset saisivat matkustaa maksutta, käteisen käyttömahdollisuuden puuttuminen aiheuttaa joka tapauksessa ongelmia. Maksukortti ei välttämättä toimi aina. Lisäksi on maksuhäiriömerkintäisiä ja turisteja, jotka myöskin tulevat jäämään liputta.

Nyt on sääntöjä, joiden noudattaminen on käytännössä mahdotonta ja joiden noudattamatta jättämisen seuraukset ovat mielivaltaiset, ts. kunkin yksittäisen konduktöörin tai tarkastajan päätettävissä.

Juuri näin. Jos liikennöitsijät eivät tarjoa lipunostomahdollisuutta kaikille matkustajille, liputta matkustaminen tulee tällöin sallia.

Liikennöitsijä voi sitten itse laskeskella, kumpi toimintamalli on heille kannattavampi - kattava lipunmyynti vai liputta matkustavat matkustajat?

Pitää selvittää minkälaista lippua tarvitaan, mistä sen saa ostettua ja miten siitä voidaan maksaa.

Ongelma on, että lippujen ostaminen ja käyttäminen on tehty suorastaan mahdottomaksi.

Ennen 9.6.2017 olisin voinut lähettää kylään tuleville turisteille vaikka nipun sarjalippuja valmiiksi matkaa varten ja toivottaa tervetuloa. Nyt sarjaliputkaan eivät enää kelpaa junissa, vaan niidenkin käyttämiseen tarvitaan erikseen lipunmyyntipalvelua per joka ikinen matka.

Mutta erittäin pitkälle päästään tilanteessa jossa matkakorttia voisi ladata helposti elektronisesti netissä (myös muiden kuin kortin haltijan toimesta).

Näin pääsisikin, mutta VR:llä ei ole matkakorttia.

Fölin, HSL:n, LSL:n, Matkahuollon, TLT:n ja Waltin matkakortit eivät kelpaa VR:n lähi-, taajama- eikä kaukoliikenteessä.

Lisäksi harkinnanarvoinen juttu olisi järjestely, jossa nettisivun kautta kertalippuja voisi ostaa kännykkänumeroihin.

Hyvä idea, mutta VR saisi varmasti tämänkin tehtyä jollakin täysin mahdottomalla tavalla. Heidän ensimmäisen sukupolven kännykkälippuhan pohjautui multimediaviesteihin, joiden toimintavarmuus on todella huono. Muistan uutisen, kun konduktööri heitti lippunsa ennakkoon ostaneen matkustajan junasta ulos, kun hänen puhelimensa ei saanut multimediaviestiä vastaanotettua.

Jotta toteutus olisi käyttövarma, lipun tulisi olla tavanomainen tekstiviesti.

Ideaasi voi kuitenkin soveltaa osittain jo tänäkin päivänä. VR:n kaukoliikenteessä ja Tallinnan kaupunkiliikenteessä nettisivulta ostettu lippu on pdf-tiedosto.

Jos vastaanottajalla on älypuhelin ja internet-yhteys, voit itse lähettää nettisivulta saamasi tiedoston vastaanottajan puhelimeen: sähköposti, pikaviestin, http, ftp, mikä hyvänsä protokolla, joka vain toimii sinun ja vastaanottajan välillä.

Mikäli vastaanottaja pystyy käymään paikassa, jossa on internet-yhteys ja tulostin, hän voi myös tulostaa pdf:n paperille ja matkustaa paperilapulla, ilman älypuhelinta, internetiä ja sähköä.
 
Kuten aiemmin kirjoitin, ei nykytilanne ole ideaalinen. Maksutapoja (erityisesti seteleitä ja kortteja) pitäisi automaateilla olla enemmän. Siinä on VR ja HSL harkinnut asian väärin. Toki pitää muistaa, että valtaosa noista automaateista on asennettu aikana, jolloin junasta lippuja sai käteisellä. Ehkä riskinottokykyä (kyse on kai ilkivaltariskistä ja toisaalta käteisen tyhjennyskustannuksita) on nyt enempi kun säästetään henkilöstökuluissa junissa. Tuskin käteistä vastaanottava kone on niin paljon kalliimpi, että homma kaatuisi siihen.

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että tässä nimenomaisessa tapauksessa lapsen junaan lähettänyt vanhempi/täti on se, jonka harkintakyky on pettänyt. Jos lapsi kerta on ensimmäistä kertaa matkassa olisi asia pitänyt varmistaa vielä huolellisemmin. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti matkaan lähettiin Helsingin päärautatieasemalta mistä lippuja olisi ollut kaikilla maksutavoilla saatavilla, mutta olisi ollut myös ihmisiä joilta asiasta voi kysyä - eli saako lippuja varmasti junasta, paljonko ne maksavat ja onko pojalla tähän riittävä raha olemassa. Eli juuri se, että luotettiin pojan muistikuvaan lippujen saatavuuteen junasta oli se virhe. Ja mielestäni lähijunissa on merkintöjä ja kuulutuksia (Pasilan kohdalla?) jossa asiasta kerrotaan, useammalla kielellä.

Hyväähän tässä on se, että julkisuuden myötä ehkä seuraava täti osaa neuvoa ostamaan liput etukäteen.
 
Eli kaikki 13-vuotiaat voivat aina ajella ilmaiseksi kunhan muistavat sanoa, että eivät tienneet ettei lippuja myydä junassa? Järjetöntä tuokin.
 
Eli kaikki 13-vuotiaat voivat aina ajella ilmaiseksi kunhan muistavat sanoa, että eivät tienneet ettei lippuja myydä junassa? Järjetöntä tuokin.

Tuo oli sinun tulkintasi. Kaikkein järjettömintä on laittaa 13-vuotias korpitaipaleen asemalle illalla yksin. Jos "konduktööri "(huomiliiveihin pukeutunut lyhyen koulutuksen saanut nuori) tästä lähtien käyttää tilanteeseen mahdollista harkintaa ja tulkitsee lapsen eduksi asian. Synkkä maailmankuva voi saada sen aikaan ajattelutavan että kaikki 13-vuotiaat kohta hyödyntämässä "konduktöörien" työharjoittelua.
 
Mutta olen edelleen sitä mieltä, että tässä nimenomaisessa tapauksessa lapsen junaan lähettänyt vanhempi/täti on se, jonka harkintakyky on pettänyt. Jos lapsi kerta on ensimmäistä kertaa matkassa olisi asia pitänyt varmistaa vielä huolellisemmin. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti matkaan lähettiin Helsingin päärautatieasemalta mistä lippuja olisi ollut kaikilla maksutavoilla saatavilla, mutta olisi ollut myös ihmisiä joilta asiasta voi kysyä - eli saako lippuja varmasti junasta, paljonko ne maksavat ja onko pojalla tähän riittävä raha olemassa. Eli juuri se, että luotettiin pojan muistikuvaan lippujen saatavuuteen junasta oli se virhe. Ja mielestäni lähijunissa on merkintöjä ja kuulutuksia (Pasilan kohdalla?) jossa asiasta kerrotaan, useammalla kielellä.

Tässä sinulla on pieni ajatusvirhe: on oma kysymyksensä, onko vanhemmat toimineet fiksusti ja oma kysymyksensä, kuinka konduktööri on toiminut. Tilannnetta voi verrata siihen, että jalankulkija kävelee päin punaista ja autoilija ajaa hänen yli. Syyllinen sinällään on tässä jalankulkija, mutta silti autoilija ei voi vapaasti vain ajaa päälle, vaan hänellä on kuitenkin velvollisuus pyrkiä välttämään onnettomuus. Siitäkin huolimatta, että autoilija on itse noudattanut liikennesääntöjä ja periaatteessa tämä antaisi jalankulkijoille mahdollisuuden ylittää tie autoilijan vuorolla ilman seuraamuksia. Sama on tässä: ei konduktööri voi jättää lasta pulaan vain siksi, että alkuperäinen syyllinen on joku muu. (Vaikkapa syynä liputtomuuteen on puhelimen vienyt varas.)

Sinällään tässä näkyy, miten ylipäätään alkaa syntymään yhä enemmän ongelmia, kun palveluhenkilökunnan määrä vähenee. Takavuosina konduktööri olisi voinut luottaa siihen, että keskikokoisella asemalla on henkilökuntaa, joka voi katsoa lapsenkin perään ja vaikka soittaa vanhemmille ja sopia, mitä tehdään. Mutta nykyisellään junasta poistaminen lähenee monessa tapauksessa turhan usein heitteillejättöä, aikuistenkin tapauksessa.
 
Yritin jo perustella asiaa aiemmin. Eli ei liputtoman matkustajan poistoa voi pitää lähtökohtaisesti huonona, vaihtoehtona on täysi anarkia. Rajanveto iän mukaan on mahdottomuus. Parempi olisi esim kysyä suostuisiko jokin kanssamatkustaja ostamaan kännykällään lipun tuota käteistä vastaan. Voi vaikka kuuluttaa ja kysyä onko avuliasta ihmistä ettei poika joudu pakkaseen. Mutta ilmaiseksi matkustaminen - johtaa hulluuteen.
 
Yritin jo perustella asiaa aiemmin. Eli ei liputtoman matkustajan poistoa voi pitää lähtökohtaisesti huonona, vaihtoehtona on täysi anarkia. Rajanveto iän mukaan on mahdottomuus. Parempi olisi esim kysyä suostuisiko jokin kanssamatkustaja ostamaan kännykällään lipun tuota käteistä vastaan. Voi vaikka kuuluttaa ja kysyä onko avuliasta ihmistä ettei poika joudu pakkaseen. Mutta ilmaiseksi matkustaminen - johtaa hulluuteen.

Kyllä nyt kärjistät reippaanlaisesti ja näet asiat mustavalkoisina. Ei liputtomuus saa johtaa heitteillejättöön rinnastettavaan tilanteeseen. Sinulla on objekti eli keskustelun painopiste väärässä paikassa. Kiinnität huomiota liputtomuuteen, kun moni muu keskustelija kirjoittaa siitä kuinka ammatissaan toimiva käyttäytyy hieman rutiineista poikkeavissa tilanteissa. VR: on itsekin myöntänyt virheen. Eli olemme keskustelemassa asiakaspalvelusta ja "konduktöörin" toiminnasta.

Tuossa tilanteessa ehdottamasti kaikkein parhain vaihtoehto on matkan jatkumisen salliminen.
 
Ei kukaan kai vakavasti haaveile kyseistä mahdollisuutta metroonkaan?

Väännetään kuuden tuuman rautalangasta, paksumpi kun oli päässyt tukusta loppumaan ja lisää ei ole tulossa: Metrossa voi JOKA ASEMALTA ostaa lipun automaatista KÄTEISELLÄ. Tässä ero. Yrittäkää nyt jo ymmärtää, mutta ettehän te ymmärrä.
 
Tuossa tilanteessa ehdottamasti kaikkein parhain vaihtoehto on matkan jatkumisen salliminen.

Tässä tapahtumassa ponnahtaa esiin tyypillinen suomalainen palvelukulttuuri joka pyrkii syyllistämään nuoria. Minut on koululaisena kanssa heitetty ulos bussista pari kertaa ja vaimoni kerran jopa kolmekymppisenä koska hän näytti niin nuorelta että kuski luuli häntä teinityttöjengin, joka metelöi bussissa, jäseneksi.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös