Konduktöörien poistaminen lähijunista

Niinpä. Tämä on se älämölön määrä, joka vähemmistön elämän hankaloittamisesta syntyy.


Asiakaskunnan koolla ei ole mitään merkitystä. Jos on vain yksi ihminen, jolla on vaikeuksia ostaa Hösselin lippu, tulee joko järjestelmää muuttaa tai kyseiselle henkilölle maksaa yhteisestä pussista taksimatkat, sillä liikkuminen on perusoikeus ja välttämättömyys.
 
Jos on vain yksi ihminen, jolla on vaikeuksia ostaa Hösselin lippu, tulee joko järjestelmää muuttaa tai kyseiselle henkilölle maksaa yhteisestä pussista taksimatkat, sillä liikkuminen on perusoikeus ja välttämättömyys.

Sinun mielestäsi ehkä noin, mutta lainsäätäjä on eri mieltä ainakin joukkoliikenteen osalta. Joukkoliikennelain esitöiden mukaan kansalaisilla ei ole subjektiivista oikeutta joukkoliikennepalveluihin.
 
Sinun mielestäsi ehkä noin, mutta lainsäätäjä on eri mieltä ainakin joukkoliikenteen osalta. Joukkoliikennelain esitöiden mukaan kansalaisilla ei ole subjektiivista oikeutta joukkoliikennepalveluihin.

Erilaisille vammaisille ja vanhuksille maksetaan jo nyt taksimatkoja, koska liikkuminen katsotaan välttämättömäksi. Lisäksi esimerkiksi peruskoulun oppilaille maksetaan ilmaiset taksikyydit kouluun jos matka on yli 5 km eikä sitä pääse joukkoliikenteellä. Niinpä viranomaisten kuuluisi mielestäni joko maksaa ilmaiset taksimatkat tai sitten mahdollistaa lippujen osto, jotta noudatetaan aiempia linjauksia.

Siihen hallinto-oikeuden professori onkin jo sitten ottanut kantaa, että tarkastusmaksua ei saa vaan joukkoliikenne on osin ilmaista toistaiseksi. Ja se, että on ilmaista nousta kyytiin Jorvaksesta kello 23 onkin varmasti järkevämpi ratkaisu kaiken kaikkiaan kuin taksin maksaminen ihmiselle joka lähtee liikkeelle Jorvaksesta kello 23.
 
Siihen hallinto-oikeuden professori onkin jo sitten ottanut kantaa, että tarkastusmaksua ei saa vaan joukkoliikenne on osin ilmaista toistaiseksi. Ja se, että on ilmaista nousta kyytiin Jorvaksesta kello 23 onkin varmasti järkevämpi ratkaisu kaiken kaikkiaan kuin taksin maksaminen ihmiselle joka lähtee liikkeelle Jorvaksesta kello 23.

Hallinto-oikeuden professorilla, vaikka onkin asiantuntija, ei ole asemaa oikeuslaitoksesta. Kunnes HSL itse muuttaa tulkintaansa, hallinto-oikeus toisin päättää tai LVM puuttuu HSL:n tarkastusoikeuteen, joukkoliikenne on ihan yhtä maksullista kuin ennenkin kaikissa tilanteissa.
 
Asiakaskunnan koolla ei ole mitään merkitystä. Jos on vain yksi ihminen, jolla on vaikeuksia ostaa Hösselin lippu, tulee joko järjestelmää muuttaa tai kyseiselle henkilölle maksaa yhteisestä pussista taksimatkat, sillä liikkuminen on perusoikeus ja välttämättömyys.

Tai sitten tarkastajat käyttävät oikeuttaan jättää tarkastusmaksu kirjoittamatta mikäli tälläinen tapaus sattuu kohdalle.
 
Väistämättä nousee mieleen, miksei HSL siirtänyt lipunmyyntiuudistusta myöhäisempään ajankohtaan, kun kerta automaattien asennus ja muut järjestelyt ovat näin pahasti kesken. Imagotappio ja älämölö olisi ollut selvästi vähäisempää. Päätökset ajankohdasta on tietty neuvoteltu ja nuijittu pöytään aikoja sitten eikä HSL koskaan osaa sopia etukäteen tehtyjen päätösten mahdollisista muutostarpeista tai lisäajoista. Saa nähdä miten ratikoiden kuljettajalipunmyynnin lopettaminen onnistuu vuodenvaihteessa.
 
En pidä ollenkaan hyvänä tätä nykykehitystä. Monelle matkaavaiselle on tullut turhia ongelmia tästä vaunulipunmyynnin poisjättämisestä. :(

Lipuntarkastuksenhan kai tietenkin tulee jatkua. Olisi melko hoopoa, jos liputtomana eli jäniksenä matkustavalle ei tulisi kiinnijäännin riskiä. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Lipuntarkastuksenhan kai tietenkin tulee jatkua. Olisi melko hoopoa, jos liputtomana eli jäniksenä matkustavalle ei tulisi kiinnijäännin riskiä. :rolleyes:

Mielestäni lipuntarkastusoikeuden jäädyttäminen olisi oikein sopiva tässä tilanteessa. Silloin HSL & VR joko palauttaisivat lipunmyynnin juniin tilapäisesti tai tosiaankin hyväksyisivät jäniksenä matkustamisen tilapäisesti, mutta HSL & VR voisivat itse päättää kumman laskevat järkevämmäksi. Tässä myös mittarina toimisi hyvinkin raha, toisessa vaakakupissa tarkastusmaksut ja niiden uhalla ostetut liput ja toisessa automaattien asentamisen nopeuttamisen hinta yms. Mielestäni se olisi hyvinkin sopusoinnussa tarkastusmaksulain hengen kanssa.
 
Mielestäni lipuntarkastusoikeuden jäädyttäminen olisi oikein sopiva tässä tilanteessa. Silloin HSL & VR joko palauttaisivat lipunmyynnin juniin tilapäisesti tai tosiaankin hyväksyisivät jäniksenä matkustamisen tilapäisesti, mutta HSL & VR voisivat itse päättää kumman laskevat järkevämmäksi. Tässä myös mittarina toimisi hyvinkin raha, toisessa vaakakupissa tarkastusmaksut ja niiden uhalla ostetut liput ja toisessa automaattien asentamisen nopeuttamisen hinta yms. Mielestäni se olisi hyvinkin sopusoinnussa tarkastusmaksulain hengen kanssa.

Kyllä HSL voisi tosiaan tässä tilanteessa keskeyttää tarkastustoiminnan lähijunissa siihen saakka kunnes jokaiselta asemalta löytyy lippuautomaatti. Tämän jälkeen ei pitäisi enää olla ongelmaa tarkastusmaksun määräämisen kanssa. Varmaankaan pelkällä maksukortilla toimiva automaatti ei sekään kaikille riitä, mutta eihän sitä käteistäkään saa kuin nostamalla kortilla OTTO-automaatista tai kaupan kassalta joten miksei siis voisi käyttää sitä korttia lippuautomaatilla? Pankin tiskiltä sitä käteistä rahaa saa nykyisin aika rajoitetusti, monissa konttoreissa ei ole enää kassapalveluita lainkaan ja osa konttoreista on supistanut kassapalvelut ainoastaan klo 10-13 väliselle ajalle. Voi siis sanoa, että sitä käteistä rahaa on aika vaikea saada ilman toimivaa maksukorttia,
 
Kai kulurakenne kuitenkin muuttui, eli potkittiin joutoväkeä ulos tältä vahvasti subventoidulta alalta, vai oliko tarkoitus ainoastaan romahduttaa palvelutaso tai muuttaa "ansaintalogiikka" tarkastusmaksupohjaiseksi?
 
Sinun mielestäsi ehkä noin, mutta lainsäätäjä on eri mieltä ainakin joukkoliikenteen osalta. Joukkoliikennelain esitöiden mukaan kansalaisilla ei ole subjektiivista oikeutta joukkoliikennepalveluihin.

1.7.2018 kumottavaksi tulevan joukkoliikennelain esitöiden mukaan palvelutason määrittely ei luo kansalaiselle subjektiivista oikeutta joukkoliikennepalvelujen saamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kansalainen ei voi tehokkaasti vaatia, että hänelle tarjotaan joukkoliikennepalveluita. Lipun saamista tämä ei kuitenkaan voine koskea.

Korjataan myös jäsenen "Minä vain" käsitystä liikkumisesta perusoikeutena. Liikkuminen ei ole perusoikeus, liikkumisen vapaus on.

Pakko muuten kysyä, että mitä ne konduktöörit nykyisin tekevät? Olen käyttänyt viimeisen kuukauden aikaan melko usein Leppävaaran ja Helsingin välisiä junia, ja niillä kerroilla kun konduktöörejä on näkynyt, he ovat junan läpi moikkaillen asiakkaita kävelleet ohjaamoon pysytellen siellä Helsinkiin saakka.
 
HS kirjoittaa HSL:n lippuautomaattien toimitustahdista ja vaikeuksista:
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005317102.html

Jutussa muuten kerrotaan myös selkeästi, että uusilta automaateilta lippuja saa ainoastaan maksukortilla eikä lainkaan käteisellä.

Ilmeisesti myös metroasemien ja muiden terminaalien automaatit tullaan uusimaan jossain vaiheessa? Voisi kuvitella että silloin käteismaksumahdollisuus vähenee huomattavasti myös näiden automaattien osalta. Toisaalta lähes jokaiselta metroasemalta taitaa löytyä R-kioski josta lipun voi ostaa käteisellä jos maksukortin tai mobiililipun käyttö ei ole mahdollista.
 
Takaisin
Ylös