- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Siitä minulla ei ole epäilystäkään etteikö konnarilla ole töitä ainakin jos on ruuhkaa ja miksei myös illalla tai keskellä päivää koska junissa kulkee väkeä tasaisesti ympäri vuorokautta. Voi olla että keskellä päivää kulkee kertalipulla matkustavia jopa enemmän kuin itse työmatkaruuhkan aikana.Tuossa eräänlainen malli. YTV-alueen reissuilla tuli vierailtua ohjaamossa 0-2 kertaa matkan aikana riippuen ajankohdasta, asiakkaista ja asioista. Järjestelmästä johtuen joku 1-2 aseman (1-4min) välin matkustava saattoi päästä liputta joskus, mutta yksi henkilö ei voi revetä joka paikkaan. Jokainen juna on erilainen, mutta parissa vuodessa kyllä oppii missä lippuja menee ja missä niitä kannattaa jopa tarkastaa itse.
Siksi tämä aihe lienee suosittu koska matkustajien näkökulmasta kaikki ei kuitenkaan näytä toimivan kuten pitäisi, eli miten voisi itse lipunmyyntitapahtumia vähentää niin että konnarilla olisi aikaa itse junan turvallisuustehtävien hoitoon. Olen monasti havainnut että juna myöhästyy juuri lipunmyynnin työllistävän vaikutuksen vuoksi, koska yksi ihmien ei ehdi juosta moneen paikkaan yhtäaikaa.
Siksi muut toimintamallit kiinnostavat ja on siis esitetty 3-5 eri vaihtoehtoa joista viimeisimmät liittyvät porttirahastukseen.
Mielestäni metrossa joka on teknisesi hyvin paljon junaa muistuttava, homma toimi erittäin hyvin vaikka ei ole konnareita ollenkaan. Rautatielähiliikenteen ja metron toimintaympäristö kuitenkin eroaa ja siksi kuljettajan lisäksi tarvitaan toinen henkilö, mutta onko esim vessan kunnon tarkistaminen niin tärkeää, ja voisiko ajatella että VR kehittäisi yhdessä YTV:n kanssa toimintamallin että mahdollisimman moni junaan nousija ostaisi lippunsa etukäteen esim automaatista tai aseman lipunmyyjältä tai netistä. Lisäksi se, että onko lähiliikennekonnareiden pystyttävä myymään lippuja koko Suomeen kaikki alennusryhmät huomioonotaen, ja että maskuvälineenä kelpaavat muovikortit käteisen lisäksi pitää miettiä uudelleen. Sikäli kun ymmärän se on aika uusi juttu, vielä 80-luvulla konnarit myivät vain lähiliikenteen vyöhyke- sekä kaupunkien seutulippuja junissa ja muovikortit kelpasivat vain asemien lipunmyyninssä ja automaateissa.
Mietiskelin tuossa illalla tämän "peoplemoverin" vaihtoehtoa lähiliikenteeseen ja epäilen ongelmakohdaksi tulevan järjestelmän hitauden suurten matkustajavirtojen asemilla. AirTrain-asemilla matkustajamäärät ovat huomattavasti pienemmät (kymmeniä/juna) kuin lähijuna-asemilla (satoja/juna). Järjestelmä ei ole huono, mutta kun kuvittelee Helsinkiin saapuvan vaikka aamuruuhkassa 3-5 yksikön lähijunan noin 500-900 asiakasta kyydissään, niin "Houston, we've a problem" voisi olla parhaiten tilannetta kuvaava lausahdus. Joukkoliikenteen eräs tärkeimmistä periaatteista on helppokäyttöisyys ja asiakkaiden seisottaminen jonoissa maksupäätteille saattaisi aiheuttaa vain kaaoksen sekä aina vain täydemmän junan etuosan, kun kaikki haluaisivat olla porteilla ensin...
Peoplemoveria ei voi oikein verrata junan tai edes raitiovaunun kanssa. Porttirahastus junasta poistuessa (ilmeisesti Britanniassa hyvin yleinen tapa) voisi olla harkitsemisen arvoista esim Helsingissä jossa junasta käytännössä pääsee ulos vain yhtä reittiä pitkin mutta muualla ei juuri.
Kevyempi muutos joka varmasti keventäisi työtaakkaa ja antaisi aikaa muillekin tehtäville olisi että jokaiselle vähänkin tärkeälle asemalle YTV-alueella olisi lipunmyyntiautomaatti, mielummin useita, joka velvoittaisi ostamaan lipun, jos matka on YTV-alueen sisällä, tai leimaamaan matkakortin. Konnari myisi vain pikkuasemilla kyytiin nouseville tai YTV-alueen ulkopuolelle suuntautuvien matkalippuja. Jos automaatti on rikki niin silloin voisi tehdä poikkeuksen mutta jos toisaalta samalta asemalta ovat toiset onnistuneet ostaa lipun ja toiset ei, niin vilppiä yrittävä katsottaisiin pummiksi jos hän on aikuinen ja terveltä vaikuttava ja kommunikaatiokykyinen.
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 10:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:36 ----------
Mutta kannatan joka tapauksessa porttirahastusta. Aukoton järjestelmän toki ei tarvitse olla, ja tarvitsevathan portitkin yleensä valvojat, koska ylihyppijöitä riittää. Nehän varsinkin monilla pienillä asemilla sitten kahdentavat roolinsa lipunmyyjinä. Seuraava selvitettävä asia olisi sitten, kuinka paljon tällainen häiriötapausten ennakkokarsinta porteilla vähentäisi vartijoiden tarvetta junissa. Ja voisivatko nimenomaan asemien lipunmyyjät palvella paremmin kuin lipunmyyntivaunujen konduktöörit?
Portirahastus olisi ihanne jos asemien tilat olisivat kunnolliset. Vielä 70-luvullahan suunniteltiin Martinlaakson radalle porttirahastusta jota ei kuitenkaan toteutettu, ja siksi asemat rakennettiin sellaisisi että kulku laiturille oli vain lämmitetyn odotushallin kautta, mutta sittemmin asemia on "kylmennetty". Pää- ja rantaradan asemista taas ei mikään ole lämmin enää että voitaisiin ilman suuria remontteja muuttaa porttirahastukseen toimiviksi. Jos jotain muutosta haluttaisiin, niin Kehäradan osalta voisi se toteuttaa koska asemien rkentamien ei ole käynnistynyt vielä.
t. Rainer