Korkeaselkänojaiset penkit

Sopimukseen vaadittiin kyllä minimissään Euro6 päästöluokan A2-busseja, mutta Harri Vuolle tarjosi kaluston uutena. Kun tarjoaa kaluston uutena ja voittaa kohteen, on kaluston oltava myös sitä mitä on tarjottu. Nämä Oulusta tulleet eivät ole uusia. Eivätkä edes HSL-vaatimusten mukaisia lastenvaunupaikkojen osalta. Näissä on kaksi lastenvaunupaikkaa kun vaatimus on kolme. Ainoa mihin on taidettu tehdä muutostyö on Åbergin Linjan hankkima auto samasta sarjasta, ellei sitten nyt ole muutettu. Uusia noista ei silti saa.
1726738166175.png1726738520063.png
Tämä on jo kyllä koomista, samat autot ;)
(TLDR; Tuokin episodi alkoi juuri riidasta onko lastenvaunupaikkoja kaksi vai kolme.)
Viesti yhdistetty automaattisesti:

HSL:n kokousalalta:
Koko tekstihän on seuraava:
Kohdetta 284 liikennöidään neljällä kaksiakselisella A2-tyypin bussilla sekä kolmella
MiniB-tyypin pienkalustobussilla. Kohdetta 284 liikennöidään polttomoottorikäyttöisillä
ajoneuvoilla, jotka täyttävät päästönormin Euro-6 vaatimukset. Kohdetta 285
liikennöidään 16:lla tyypin D nivellinja-autolla, joiden käyttövoimana on sähkö. Kaikki
liikenteeseen tulevat autot ovat sopimuskauden alkaessa uusia.
Tuon voisi kyllä tulkita niin, että kohteeseen 285 olisi vain tullut uusia autoja. Kalustopisteet Vuolteen voittamaan kohteeseen 284 olivat aika vaatimattomat.
 
Viimeksi muokattu:
Jäin vielä mielenkiinnosta kaivelemaan asiakirjoja; en löytänyt tuon kilpailutuksen pisteytystä ja kalustovaatimuksia, mutta ainakin uusimmassa (60a/2024) on käytetty 1950mm lastenvaunutilaa. Oulussa vaatimus oli 2000mm, johon päästiin mittaamalla tila penkin alle. "Oikea" mitta oli juurikin tuo 1950mm

Tuon 1950mm saa vielä alittaa enintään 150mm, mutta siitä annetaan miinuspisteitä. Tuo kuitenkin vaikuttaa uudelta vaatimukselta, jota ei varmaan tuossa kilpailutuksessa ole sovellettu(?)
 
Viimeksi muokattu:
Pääosa:
Joo, näissä 8900le


on oikeesti vikaa. Ne hajoaa niin helposti, että moni kuski on jo väsynyt niihin. Ehkä Sub tai Omni vois olla parempi, kun niissä ei ole ihan samaa hajoiluongelmaa.


Täydennys:
Pehmopenkit on yhä rajoitettu vain Sipoon busseihin, muut ei saa niitä. Harmi, kun niillä olisi mukavampi matkustaa. :alien:
 
Miksi ei kulkisi. Sitä paitsi lastenvaunupaikat ovat samalla pyörätuolipaikkoja. Juurikin liikuntaesteisillä luulisi olevan syy käyttää Siuntion joukkoliikennettä, jos autolla ajaminen ei onnistu.

Koska tuon tyyppisiä linjoja käyttää koululaiset, ja koululaiset harvemmin menee kouluun/koulusta lastenvaunujen kanssa tai pyörätuolilla. Yksi tai kaksi paikkaa riittää siis.
 
Tänään menin 912:lla ja siihen tuli lastenvaunu Nordic Aluminiumilta niin että kyllä tuolla kulkee joskus lastenvaunuja mutta ei yhtä montaa että tarvisi kolmea paikkaa niille
 
Miksi ei kulkisi. Sitä paitsi lastenvaunupaikat ovat samalla pyörätuolipaikkoja. Juurikin liikuntaesteisillä luulisi olevan syy käyttää Siuntion joukkoliikennettä, jos autolla ajaminen ei onnistu.
Siuntion avainlinjat ei kulje viikonloppuisin, joten kaikki ketkä tarvitsevat esteetöntä palvelua kulkee todennäköisesti vaan invataksilla. (ottaen huomioon miten vähäinen palvelu Siuntion avainlinjoilla on)
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Siuntion avainlinjat ei kulje viikonloppuisin, joten kaikki ketkä tarvitsevat esteetöntä palvelua kulkee todennäköisesti vaan invataksilla. (ottaen huomioon miten vähäinen palvelu Siuntion avainlinjoilla on)
Mutta täysi esteettömyys on kyllä todella hyvä ominaisuus HSL liikenteelle, vaikka sitä ei kaikkialla tarvitakkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa varmasti matkustaisi mieluummin täysin korkealattiaisella turistibussilla, johon ei mahdu ihmisiä seisomaan, lastenvaunun tai pyörätuolin nostaminen ylös on toivotonta, ja pysähdykset ovat hitaita. Kaikkea ei voi saada.
kyllä sitä K202 Wiimaan ja muihin sen ajan korkeisiin autoihin ne rattaat muksematta. tämän päivän ihmiset ovat vain pullamössöä. laulussakin sanotaan, että:
" Ennen oli miehet rautaa
Laivat oli puuta hiio-hoi!
Hiio-hoi!
Puuta ovat miehet nyt
Ja laivat ovat rautaa hiio-hoi!"
 
kyllä sitä K202 Wiimaan ja muihin sen ajan korkeisiin autoihin ne rattaat muksematta. tämän päivän ihmiset ovat vain pullamössöä. ....

Silloin ei myöskään tarvinnut nostaa pyörätuolia auton kyytiin, koska yhteiskunnassa invalideja pidettiin alemman luokan kansalaisina, joiden ei tarvinnut päästä julkisilla mihinkään. Onneksi maailma muuttuu ja joukkoliikenteestä on tullut tasa-arvoinen ja saavutettava kulkumuoto kaikille.
 
Tänään tuli mentyä 13:20 914:lla Vejansiin ja tuli Flytintiellä huomattua että kuljettaja ajo pysäkin ohi etuajassa vaikka oli ajantasaus tuolla pysäkillä, eli tuo firma ei pelkästään riko sopimusta vaan HSL:n yleisiä ohjeistuksia
 
Takaisin
Ylös