Eikö linjassa 99 ole kyse shuttlesta Hakaniemi - Herttoniemi välillä, jossa busseja pitäisi ajaa ilman aikataulua niin paljon kuin niitä saadaan kulkemaan? Vai onko kyse jostain muusta? Eli hyvin yksinkertainen kokonaisuus. Kyllä tuossa sivukulut pitäisi pystyä pitämään alhaalla. Muutenkin tuollainen shuttle toimii oli siellä jonain päivänä 24 bussia ja toisena päivän 28 bussia ajossa, joten kyllähän tuollaisen ratkaisun kustannukset pitäisi pystyä pitämään kurissa, alempana kuin normaalissa linjaliikenteessä.Kai sä ymmärrät, että ei HSL pelkästään liikkuvasta kalustosta maksa, vaan kokonaisuudesta, joka tarvitaan sen liikuttamiseen? Valittu liikennöitsijä huomioi tarjouksessaan kaikki kulut henkilöstön vuorosuunnittelusta alkaen. Se voi olla, että muun korvaavan liikenteen ja talviaikataulujen vuoksi saattaa joutua tehdä yhtä sun toista temppua ja ostoa kolmannelta osapuolelta, että saadaan liikenne pyörimään. Noin ~2500€/pv/auto on yllättävän pieni summa.
Kannattaa myös huomioida, että tuo on ollut alustava hinta-arvio TTS:sta, nythän liikenne vasta kilpailutetaan.
Yksi liikenteen ohjaaja toki vaaditaan koko ajan vahtimaan ja ohjaamaan kuskeja, etteivät kaikki bussit ole samaan aikaan samassa kasassa vaan jakautuvat sopivasti.
Toki vuorosuunnittelua tarvitaan myös, mutta shuttle toimii aika samalla lailla oli siellä nyt 23, 25 tai 28 bussia jonain päivänä ruuhkassa. Varamiesjärjestelyjen tarve on siis aika rajallinen toisin kuin normaaleilla linjoilla, joilla joka vuoro pitää saada kulkemaan. Liikennöijälle sitten maksetaan toteutuneen suoritteen sen mukaan monta bussia oikeasti kulkee, tietyissä rajoissa.
Ei kai HSL oikeasti nyt yritä tilata perinteistä aikataulullista palvelua tuolle linjalle.,Aikataulullisessa liikenteessähänmbussit usein seisovat aika pitkiä aikoja odottamassa aikataulun mukaisia lähtöjä?
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Se mistä saadaan kuskit on minusta tässä se suurin ongelma. Toinen haaste on liikenteen ohjaus shuttle-linjalla, etteivät kaikki bussit ole samassa jonossa, mutta se on kuitenkin pienempi haaste. Muu on sitten ihan rutiinia.
Viimeksi muokattu: