Korvaavat yhteydet itään metroradan korjauksen aikana

Kai sä ymmärrät, että ei HSL pelkästään liikkuvasta kalustosta maksa, vaan kokonaisuudesta, joka tarvitaan sen liikuttamiseen? Valittu liikennöitsijä huomioi tarjouksessaan kaikki kulut henkilöstön vuorosuunnittelusta alkaen. Se voi olla, että muun korvaavan liikenteen ja talviaikataulujen vuoksi saattaa joutua tehdä yhtä sun toista temppua ja ostoa kolmannelta osapuolelta, että saadaan liikenne pyörimään. Noin ~2500€/pv/auto on yllättävän pieni summa.
Kannattaa myös huomioida, että tuo on ollut alustava hinta-arvio TTS:sta, nythän liikenne vasta kilpailutetaan.
Eikö linjassa 99 ole kyse shuttlesta Hakaniemi - Herttoniemi välillä, jossa busseja pitäisi ajaa ilman aikataulua niin paljon kuin niitä saadaan kulkemaan? Vai onko kyse jostain muusta? Eli hyvin yksinkertainen kokonaisuus. Kyllä tuossa sivukulut pitäisi pystyä pitämään alhaalla. Muutenkin tuollainen shuttle toimii oli siellä jonain päivänä 24 bussia ja toisena päivän 28 bussia ajossa, joten kyllähän tuollaisen ratkaisun kustannukset pitäisi pystyä pitämään kurissa, alempana kuin normaalissa linjaliikenteessä.

Yksi liikenteen ohjaaja toki vaaditaan koko ajan vahtimaan ja ohjaamaan kuskeja, etteivät kaikki bussit ole samaan aikaan samassa kasassa vaan jakautuvat sopivasti.

Toki vuorosuunnittelua tarvitaan myös, mutta shuttle toimii aika samalla lailla oli siellä nyt 23, 25 tai 28 bussia jonain päivänä ruuhkassa. Varamiesjärjestelyjen tarve on siis aika rajallinen toisin kuin normaaleilla linjoilla, joilla joka vuoro pitää saada kulkemaan. Liikennöijälle sitten maksetaan toteutuneen suoritteen sen mukaan monta bussia oikeasti kulkee, tietyissä rajoissa.

Ei kai HSL oikeasti nyt yritä tilata perinteistä aikataulullista palvelua tuolle linjalle.,Aikataulullisessa liikenteessähänmbussit usein seisovat aika pitkiä aikoja odottamassa aikataulun mukaisia lähtöjä?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Se mistä saadaan kuskit on minusta tässä se suurin ongelma. Toinen haaste on liikenteen ohjaus shuttle-linjalla, etteivät kaikki bussit ole samassa jonossa, mutta se on kuitenkin pienempi haaste. Muu on sitten ihan rutiinia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ulkomaisten kuljettajien käyttöön pitäisi olla mitään perustavaa estettä. Isoin byrokratiajuttu on käsittääkseni järjestää ulkomaisille kuljettajille, joilla on jo ulkomaille linja-autonkuljettajan EU-ammattipätevyys suomalainen ammattipätevyyden tunnustus. Kun ulkomaalaisella kuljettajalla on ammattipätevyys Suomen rekisterissä hän voi sitten ajaa keikkaa Suomessa. Lentokoneet on keksitty, joten Suomessa ei tarvitse asua.

Ammattipätevyyden tunnistsmisessa on käytännössä kyse on lyhyestä etäopetuskurssista, joka ulkomaisen kuljettajan pitää suorittaa että hänet saadaan Suomen linja-autonkuljettajarekisteriin. Kurssi voidaan käsittääkseni järjestää englanniksi tai jollain muullakin kielellä.

Jos pitää hankkia suomalainen ammattipätevyyden tunnustus vaikka 100 ulkomaiselle bussikuskille, lyhyen verkkokurssin tekeminen ei ole järin ihmeellinen kustannus.

Bussikalusto ei nyt varsinaisesti ole ongelma, käyttökelpoista käytettyä kalustoa pitäisi kyllä Suomessa olla saatavissa riittävästi, mutta jos tarpeen ulkomaista kalustoa voidaan myös väliaikaisesti rekisteröidä Suomeen.

Toisaalta on aika selvää, ettei tämä asia oikein edisty ilman, että tilaajapuolella eli HSL:ssä asiaa aktiivisesti edistetään.

HSL on kuitenkin Suomen ylivoimaisesti suurin linja-autoliikenteen tilaaja. HSL:llä on myös intressinä, että bussit kulkevat ja riittävää kuljettajapoolia se ei onnistu.
Onko todella olemassa jokin Suomen linja-autonkuljettajarekisteri? Ajo-oikeudet ja ammattipätevyydet toki myönnetään aina jossakin EU-maassa, mutta eikö niiden pitäisi myöntämisen jälkeen olla voimassa kaikissa EU-maissa ilman mitään maakohtaisia pakollisia lisäkursseja?
Maakohtainen perehdyttäminen on toki suotavaa.
 
Onko todella olemassa jokin Suomen linja-autonkuljettajarekisteri? Ajo-oikeudet ja ammattipätevyydet toki myönnetään aina jossakin EU-maassa, mutta eikö niiden pitäisi myöntämisen jälkeen olla voimassa kaikissa EU-maissa ilman mitään maakohtaisia pakollisia lisäkursseja?
Maakohtainen perehdyttäminen on toki suotavaa.
Kyllä joka EU-maassa ulkomailla linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden suorittaneen pitää rekisteröityä myös maan paikalliseen ammattipätevyysrekisteriin, Suomessa Traficomin ammattipätevyysrekisteriin. Yleensä siihen liittyy muitakin vaatimuksia kuin hakemuksen lähettäminen. Esimerkiksi joku kurssi.

Tämä on toki aika puhtaasti protektionismia, jolla pyritään estämään ulkomaisen työvoiman liikkuvuutta. Tämä myös tekee ulkomaisille yrityksille hyvin vaikeaksi osallistua Suomalaisiin kilpailutuksiin käyttäen osittain ja kokonaan ulkomaista työvoimaa.

Linja-autonkuljettaja-alalla on vielä erityisenä haasteena, ettei Suomessa ole saatavissa riittävästi paikallisia kuljettajia mihinkään laajempaan poikkeusliikenteeseen.
 
Kyllä joka EU-maassa ulkomailla linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden suorittaneen pitää rekisteröityä myös maan paikalliseen ammattipätevyysrekisteriin, Suomessa Traficomin ammattipätevyysrekisteriin. Yleensä siihen liittyy muitakin vaatimuksia kuin hakemuksen lähettäminen. Esimerkiksi joku kurssi.

Tämä on toki aika puhtaasti protektionismia, jolla pyritään estämään ulkomaisen työvoiman liikkuvuutta. Tämä myös tekee ulkomaisille yrityksille hyvin vaikeaksi osallistua Suomalaisiin kilpailutuksiin käyttäen osittain ja kokonaan ulkomaista työvoimaa.

Linja-autonkuljettaja-alalla on vielä erityisenä haasteena, ettei Suomessa ole saatavissa riittävästi paikallisia kuljettajia mihinkään laajempaan poikkeusliikenteeseen.
Juuri viime viikonloppuna satuttiin tuossa lähellä asuvan virolaisen naapurin kanssa höpöttelemään näistä ajo-oikeusasioista ihan muuten vaan kun kertoi ammattinsa.
Hän on ollut täällä kuskina vuodesta 2004 alkaen.
Hänellä on vain Viron ajokortti ja vain Viron ammattipätevyys.
Hän menee Viroon ammattipätevyyden päättymisen lähestyessä ja istuu siellä omina vapaapäivinään ne kurssit ja saa uuden ammattipätevyyden sieltä.
Kortin hän kuulemma näyttää töissä vain pomolleen.
Hän ei ole koskaan ammattipätevyyden osalta rekisteröitynyt yhtään mihinkään täällä.
 
Yksi liikenteen ohjaaja toki vaaditaan koko ajan vahtimaan ja ohjaamaan kuskeja, etteivät kaikki bussit ole samaan aikaan samassa kasassa vaan jakautuvat sopivasti.
Mitens muuten ajattelit hoitaa tämän, kun tuossa aiemmin ketjussa sulle tuntui olevan suomen kielen osaaminen "aivan ylimitoitettu vaatimus" ?
 
Mitens muuten ajattelit hoitaa tämän, kun tuossa aiemmin ketjussa sulle tuntui olevan suomen kielen osaaminen "aivan ylimitoitettu vaatimus" ?
Tuossa olisi syytä laittaa joka bussiin kuljettajalle liikenteenohjauksen käyttöön tabletin tyyppinen infojärjestelmä, jota liikenteenohjaaja ohjaa ja jolla kuljettaja voi myös viestiä yksikertaisia asioita liikenteenohjaajalle. Symboleita ja valmista tekstiä joka on kääntyy helposti eri kielille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa olisi syytä laittaa joka bussiin kuljettajalle liikenteenohjauksen käyttöön tabletin tyyppinen infojärjestelmä, jota liikenteenohjaaja ohjaa ja jolla kuljettaja voi myös viestiä yksikertaisia asioita liikenteenohjaajalle. Symboleita ja valmista tekstiä joka on kääntyy helposti eri kielille.

Eli siis korvaavan liikenteen kustannuksiin pitäisi myös laskea siitä aiheutuvat kustannukset kun jossain kehitetään ja toteutetaan tällainen infojärjestelmä?
 
Eli siis korvaavan liikenteen kustannuksiin pitäisi myös laskea siitä aiheutuvat kustannukset kun jossain kehitetään ja toteutetaan tällainen infojärjestelmä?
Kyllä nykyistä kehittyneempi liikenteen ohjausjärjestelmä tarvittaisiin. Ei bussien ja kuljettajien ohjaus- ja informaatiojärjestelmä ole kuitenkaan vain korvaavan liikenteen ongelma.

Nykyään liikenteen ohjays HSL:llä perustuu pitkälti aikatauluihin ja aikataulun mukaisiin vuoroihin. Jos joku bussi tai ratikka on myöhässä liikenteen ohjaaminen taas oikeaan aikatauluun ei ole järjestelmällistä ja muutenkin poikkeustilanteisiin ei reagoida kovin nopeasti eikä automaattisesti. Ongelma on myös ulkoistettu liikennöitsijöille kun tehokkaammin voitaisiin järjestää tilaajan järjestelmissä.

Kyllähän tuo myös tekoälyongelma, kun tekoäly pystyy ohjaamaan isoa määrää asioita samaan aikaan. Ihmisliikenteenohjaajalla loppuu helposti vaikuksia jos vaikka yksi bussi käännetään takaisin kesken linjaa, matkustajat siirretään toiseen autoon ja bussista ja kuljettajasta tulee toinen aikataulunmukainen vuoro. Tuossa on paljon asioita , jotka muuttuvat.

Kyseessä on ongelma, johon jotain puolivalmiita sovelluksia maailmalta pitäisi löytyä, joita voi integroida nykyjärjestelmiin. Korvaava liikenne Hakaniemi-Herttoniemi linjalla, jossa on 25 non-stop bussia on taas yksinkertaisin sovellus tuosta. Siinä riittää että kummassakin päässä onjataan liikennettä, ei matkalla.
 
Takaisin
Ylös