Kotkan paikallisliikenne

Kotkan paikallisliikenteen toimivuus


  • Äänestäjiä yhteensä
    28
Vs: Kotkan kaupunkiliikenteen palvelutasoselvitys valmistunut

Eikä sanallakaan mainittu taajamajunia, vaikka Kotka on Helsingin seudun kuntien ohella ainoa kaupunki, jossa on oikeasti mahdollista matkustaa kaupungin sisällä paikallisjunalla.

Kuuluvatko Kouvola ja Akaa Helsingin seutuun? :p

(Ja miten määritellään paikallisjuna? Kotkan junien kanssa samanluonteiset kiskobussit mukaan laskien kaupunginsisäisten paikallisjunamatkojen lista vain pitenee: Hanko, Raasepori, Orivesi, Mänttä-Vilppula, yms.)
 
Vs: Kotkan kaupunkiliikenteen palvelutasoselvitys valmistunut

Kuuluvatko Kouvola ja Akaa Helsingin seutuun? :p

(Ja miten määritellään paikallisjuna? Kotkan junien kanssa samanluonteiset kiskobussit mukaan laskien kaupunginsisäisten paikallisjunamatkojen lista vain pitenee: Hanko, Raasepori, Orivesi, Mänttä-Vilppula, yms.)
Nuo muut esimerkit ovat helminauhataajamaa ja olivat vielä 10 vuotta sitten Hankoa ja Orivettä lukuunottamatta kuntien välisiä yhteyksiä. Kotka taas on yhtenäistä taajamanauhaa, ja ne seisakkeet ovat parin kilometrin välein, eivät 5–10 km välein. Hangossa ja Orivedellä on toki sekundääriseisakkeet, mutta ne eivät sovellu paikallisliikenteeseen.
 
Kotkan kausikortteihin 2 euron korotus 1.2.2012 alkaen

Kausikorttien hinnat ovat seuraavat:

Kotkan 30 päivän lippu, lapset 4-11v, 20 -> 22€

Kotkan 30 päivän lippu, nuoriso 12-19v, 32 -> 34€

Kotkan 30 päivän lippu, aikuiset 20- v, 45 -> 47 €

Kotkan kesäajan kausikortti 85 -> 87 €
Voimassa 4 kk ostopäivästä
Myyntiaika 16.4.-15.5.2012

Seutulippu 30 vrk 55 -> 57 €

Kesäajan kortteja ei liene lippuvalikoimassa muualla Suomessa. Vuonna 2010 näitä kortteja myytiin 2278 kpl.
 
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on aloittanut Kotka - Karhula - Hamina -liikenteen kilpailuttamisen sopimuskaudelle 1.7.2014 - 30.6.2016 + 2 vuoden optiokausi. Kilpailu käydään bruttomallilla ja ratkaisuperusteena on halvin hinta. Kilpailuun ei sisälly Kotka - Hamina -moottoritievuorot.

Kilpailu on jaettu kolmeen kohteeseen:
  1. kahden bussin arkiliikenne
  2. kahden bussin arkiliikenne
  3. viikonloppuliikenne (kahdella bussilla)
Kalustona on matalalattiabussit, joissa on vähintään 42 istumapaikkaa (4 voi olla klaffipaikkoja) ja yksi lastenvaunupaikka (uusissa busseissa 2 lastenvaunupaikkaa). Maksimi-ikävaatimus on 16 vuotta ja keski-ikävaatimus 10 vuotta. Vara-autojen maksimi-ikä on 18 vuotta.

Tarjouspyynnön voi ladata Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sivuilta: www.ely-keskus.fi/kaakkois-suomi ˃ Liikenne ˃ Joukkoliikenne ˃ Joukkoliikenteen hankinnat
 
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on aloittanut Kotka - Karhula - Hamina -liikenteen kilpailuttamisen sopimuskaudelle 1.7.2014 - 30.6.2016 + 2 vuoden optiokausi. Kilpailu käydään bruttomallilla ja ratkaisuperusteena on halvin hinta. Kilpailuun ei sisälly Kotka - Hamina -moottoritievuorot.

Ymmärsinkö oikein, että kyseessä on linja 1?
 
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on aloittanut Kotka - Karhula - Hamina -liikenteen kilpailuttamisen sopimuskaudelle 1.7.2014 - 30.6.2016 + 2 vuoden optiokausi. Kilpailu käydään bruttomallilla ja ratkaisuperusteena on halvin hinta. Kilpailuun ei sisälly Kotka - Hamina -moottoritievuorot.

Kilpailu on jaettu kolmeen kohteeseen:
  1. kahden bussin arkiliikenne
  2. kahden bussin arkiliikenne
  3. viikonloppuliikenne (kahdella bussilla)
Kalustona on matalalattiabussit, joissa on vähintään 42 istumapaikkaa (4 voi olla klaffipaikkoja) ja yksi lastenvaunupaikka (uusissa busseissa 2 lastenvaunupaikkaa). Maksimi-ikävaatimus on 16 vuotta ja keski-ikävaatimus 10 vuotta. Vara-autojen maksimi-ikä on 18 vuotta.

Tarjouspyynnön voi ladata Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sivuilta: www.ely-keskus.fi/kaakkois-suomi ˃ Liikenne ˃ Joukkoliikenne ˃ Joukkoliikenteen hankinnat

No onpas taas jollakin välähtäny! :O
Että pittää sitten yksikin linja jakaa kolmeen osaan...
 
No onpas taas jollakin välähtäny! :O
Että pittää sitten yksikin linja jakaa kolmeen osaan...

Ajaahan linjaa 1 nykyisinkin kolme eri liikennöitsijää, olisiko jatkumoa tälle? Ja voihan tuossa kilpailutuksessa kai yksi liikennöitsijä tarjota kaikkiin kohteisiin.
 
No onpas taas jollakin välähtäny! :O
Että pittää sitten yksikin linja jakaa kolmeen osaan...

Ajaahan linjaa 1 nykyisinkin kolme eri liikennöitsijää, olisiko jatkumoa tälle? Ja voihan tuossa kilpailutuksessa kai yksi liikennöitsijä tarjota kaikkiin kohteisiin.

No minustakin tämä on kyllä oikein välähdyksien välähdys kilpailuttajalta. Tuo kolme eri liikennöitsijää samalla linjalla voi hyvinkin olla peruja vanhasta liikennelupa-ajasta. Kun aikanaan joku liikennöitsijä on saanut linjaluvan hyvälle (? en tiedä, kun tunne aluetta) linjalle, niin pitäähän sitä toistenkin päästä samalle apajalle. Ja niin sitten on kolme liikennöitsijää saanut luvat samalle linjalle.

Mutta taitaa Kaakkois-Suomen ELY:llä olla rahaa, kun on tällaisen kilpailutuksen pistänyt pystyyn. Kun ei kohteiden tarjouksia saa sitoa muiden kohteitten ratkaisuun, niin liikennöitsijä laskee kaluston kuoletukset jokaiseen kohteeseen täysimääräisesti. Tämä voi olla liikennöitsijöiden näkökulmasta todella hyvä kilpailutus, jos saa kahden auton kuoletukset sekä maanantai-perjantai vuoroista että lauantai-sunnuntai vuoroista. Ja tosiaan kyllä liikennöitsijä saa tarjota kaikkia kolmea kohdetta ja voi jopa voittaakin ne.
 
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on aloittanut Kotka - Karhula - Hamina -liikenteen kilpailuttamisen sopimuskaudelle 1.7.2014 - 30.6.2016 + 2 vuoden optiokausi.

Pohjolan Liikenteen sivujen mukaan he voittivat tämän kilpailun (PL:n ilmoittaman kilometrisuoritteen perusteella kaikki kohteet, mihin ko. linja oli jaettu).
 
Supistuksia Kotkan paikallisliikenteeseen 1.1.2015 alkaen

Pohjolan Liikenne supistaa Kotkan paikallisliikennettä 1.1.2015 alkaen 11,1 % linjakilometreillä mitattuna. Syynä ovat matkustajamäärän väheneminen 100.000:lla viimeisen vuoden aikana, ELY-keskuksen järjestämä kannattavan Kotka – Hamina linjan kilpailutus ja kova hintakilpailu Kotka – Helsinki pikavuoroissa, mitkä ovat vähentäneet tuloja. Tarkemmat tiedot supistuksista löytyvät Kotkan kaupungin teknisen lautakunnan 11.11.2014 pitämän kokouksen pöytäkirjasta. Pohjolan Liikenteellä on siirtymäajan liikennöintisopimus Kotkan kaupungin kanssa eli yksinoikeus Kotkan paikallisliikenteen hoitamiseen 30.6.2016 saakka.

Kotkassa on tähän asti ollut kaupungin väkilukuun suhteutettuna erittäin kattava paikallisliikenne sekä alueellisesti että eri vuorokauden aikojen mukaan tarkasteltuna. Esimerkiksi Kotkan länsiosiin lähtee viimeinen vuoro lauantain ja sunnuntain vastaisina öinä klo 3.00 ja ensimmäinen vuoro kohti keskustaa klo 5.20, myös sunnuntaisin. Kotkan paikallisliikenteen vuotuinen matkustajamäärä on lähellä 2 miljoonaa. Kouvolassa vastaava luku lienee 1 miljoona ja Lappeenrannassa 1,5 miljoonaa.
 
Takaisin
Ylös