Kotkan paikallisliikenne

Kotkan paikallisliikenteen toimivuus


  • Äänestäjiä yhteensä
    28
Kilpailutus lähti käyntiin tänään, hulppeat 4 kk ennen liikenteen aloitusta. Hankintailmoitus

Kohteet:
  1. linja 1. Sopimuskausi 6.6.2021 - peruskoulujen kesälomien päättyminen 2028. Jos kohteen kalustosta vähintään 60% on sähköbusseja 1.6.2023, jatketaan sopimuskautta kolmella vuodella. 4 varsinaista bussia + 1 koulupäivien tuplausauto. Kalusto matalalattiaista. Istumapaikkoja vähintään 43, joista 4 voi olla klaffeja. Varsinaisen kaluston maksimi-ikä 10 vuotta ja keski-ikävaatimus 9 vuotta, päästötasovaatimus Euro 6. Vara- ja tuplausautojen maksimi-ikä 14 vuotta, keski-ikävaatimus 12 vuotta, päästötasovaatimus Euro 5. Kesäkuusta 2023 eteenpäin käytettävä kalusto on teipattava Jonne & Minne -tilaajaväreihin, joka edellyttää valkoista pohjaväriä. Hintapisteet 88, kalustopisteet 12. Polttoainevaatimuksena uusiutuva diesel (0 p/auto), biokaasu (0,96 p/auto) tai sähkö (2,40 p/auto).
  2. linjat 2, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 18, 19, 25Y, 27, 5B, 9B, 20, 25, 25T, 32B, 37B ja 94. Sopimuskausi 6.6.2021 - peruskoulujen kesälomien päättyminen 2028. Jos kohteen kalustosta vähintään 60% on sähköbusseja 1.6.2023, jatketaan sopimuskautta kolmella vuodella. 19 varsinaista bussia + 1 koulupäivien tuplausauto. Kalusto matalalattiaista. 7 isoa autoa, joissa istumapaikkoja vähintään 43, joista 4 voi olla klaffeja. Lopuissa istumapaikkoja vähintään 30, joista 4 voi olla klaffeja. Varsinaisen kaluston maksimi-ikä 10 vuotta ja keski-ikävaatimus 9 vuotta, päästötasovaatimus Euro 6. Vara- ja tuplausautojen maksimi-ikä 14 vuotta, keski-ikävaatimus 12 vuotta, päästötasovaatimus Euro 5. Kesäkuusta 2023 eteenpäin käytettävä kalusto on teipattava Jonne & Minne -tilaajaväreihin, joka edellyttää valkoista pohjaväriä. Hintapisteet 88, kalustopisteet 12. Polttoainevaatimuksena uusiutuva diesel (0 p/auto), biokaasu (0,24 p/auto) tai sähkö (0,60 p/auto).
  3. Pyhtään koulumatkavuorot. Sopimuskausi peruskoulujen syyslukukauden 2021 alku - peruskoulujen kesälomien päättyminen 2026 + 2 vuoden optio. 2 bussia, joiden kokonaispaikkaluku vähintään 48. Maksimi-ikä 10 vuotta ja päästötaso Euro 6, vara-autoilla 14 vuotta ja Euro 5. Autot merkitään irrotettavilla Jonne & Minne -bränditauluilla. Hintapisteet 95, kalustopisteet 5. Fossiilinen diesel käy, lisäpisteet muista polttoaineista: uusiutuva diesel 0,5 p/auto, biokaasu 1 p/auto, sähkö 2,5 p/auto.
  4. Haminan koulumatkavuorot, mukaanlukien Hamina - Kotka -moottoritielinja 1M. Sopimuskausi peruskoulujen syyslukukauden 2021 alku - peruskoulujen kesälomien päättyminen 2026 + 2 vuoden optio. 1M:llä yksi auto, jossa vähintään 48 istumapaikkaa ja katsastettu 100 km/h nopeudelle. Muissa kokonaispaikkaluku vähintään 48 eivätkä ne saa olla matalalattiaisia. Maksimi-ikä 10 vuotta ja päästötaso Euro 6, vara-autoilla 14 vuotta ja Euro 5. Autot merkitään irrotettavilla Jonne & Minne -bränditauluilla. Hintapisteet 95, kalustopisteet 5. Fossiilinen diesel käy, lisäpisteet muista polttoaineista: uusiutuva diesel 0,2 p/auto, biokaasu 0,4 p/auto, sähkö 1 p/auto.
  5. Kotkan ja Pyhtään palveluliikenne. Sopimuskausi 6.6.2021 - peruskoulujen kesälomien päättyminen 2026 + 2 vuoden optio. 4 palveluliikenteeseen soveltuvaa autoa, joissa istumapaikkoja vähintään 22 ja enintään 30. Maksimi-ikä 10 vuotta ja päästötaso Euro 6, vara-autoilla 14 vuotta ja Euro 5. Autot merkitään irrotettavilla Jonne & Minne -bränditauluilla.Hintapisteet 95, kalustopisteet 5. Fossiilinen diesel käy, lisäpisteet muista polttoaineista: uusiutuva diesel 0,25 p/auto, biokaasu 0,5 p/auto, sähkö 1,25 p/auto.
  6. Haminan palveluliikenne. Sopimuskausi peruskoulujen syyslukukauden 2021 alku - peruskoulujen kesälomien päättyminen 2026 + 2 vuoden optio. 3 osamatalalattiaista joukkoliikenneautoa, joissa istumapaikkoja vähintään 16 ja enintään 24. Maksimi-ikä 10 vuotta ja päästötaso Euro 6, vara-autoilla 14 vuotta ja Euro 5. Autot merkitään irrotettavilla Jonne & Minne -bränditauluilla. Hintapisteet 95, kalustopisteet 5. Fossiilinen diesel käy, lisäpisteet muista polttoaineista: uusiutuva diesel 0,33 p/auto, biokaasu 0,67 p/auto, sähkö 1,67 p/auto.
Kohteista 1 ja 2 saa jättää yhdistelmätarjouksen. Yhdistelmätarjouksessa kalustopisteet on biokaasu 0,19 p/auto ja sähkö 0,48 p/auto.

Kaikissa kohteissa saa käyttää kesäkuun 2023 alkuun asti väliaikaiskalustoa, joka täyttää vara-autojen vaatimukset. Kalustopisteytys tehdään kesäkuusta 2023 eteenpäin käytettävän kaluston mukaan.

Kaikkien kohteiden ansaintamalli on bruttomalli.

Tarjoukset jätetään 9.3.2021.
 
Kilpailu keskeytettiin, koska tarjouspyyntö oli tulkinnanvarainen ja kilpailun ratkaisun ja liikennöinnin aloitusajankohdan väliin jäisi alle kolme kuukautta. Uuden kilpailutuksen valmistelu aloitetaan välittömästi.
 
Uusi kilpailu käynnistettiin tänään. Nyt sopimusten alkamisajankohta on 1.1.2022 ja siirtymäaika uuden kaluston käyttöönottoon 1.7.2023 asti. Siirtymäajalla puuttuvien uusien bussien osalta liikennöintikorvausta kuitenkin vähennetään 5%.

Tarjousten jättöpäivä on 20.4.
 
YLEn uutisen mukaan Kotkan linjojen kalustoksi tulevat hollantilaisvalmisteiset sähköbussit. Uutisen mukaan VDL-täyssähköjä, uutta sukupolvea, tulee 25 kpl.
 
Ei olisi kannattanut tehdä tilausta VDL:ltä, mutta Pohjolan Liikenne tuskin arvasi, että toimitus voisi viivästyä noin paljon. Option peruminen on suuri sanktio ja ilmeisesti tuosta tulee myös suoria rahallisia sanktioita. Tuon voisi luulla jäävän PL:n viimeiseksi VDL:tä tehtäväksi tilaukseksi, ellei valmistaja korvaa kaikkia menetyksiä (tuskin).
 
Option peruminen on suuri sanktio ja ilmeisesti tuosta tulee myös suoria rahallisia sanktioita.

Jokaisesta lähdöstä mitä sähköllä pitäisi liikennöidä, peritään 5% sakkoa ellei sitä ole jo korotettu sopimuksen mahdollistamaan 25%:iin.
 
Facebookin Mennään bussilla -ryhmässä oli kuva päivän Kymen sanomien artikkelista, jonka mukaan ensimmäisten sähköbussien pitäisi saapua Kotkaan touko-kesäkuun vaihteessa
 
Takaisin
Ylös