Kuljettajarahastus busseissa

Vs: Kuljettajien toiminta

Olenkin pannut merkille että kuljettajat laskevat käteisellä ostavan lipun vaihtorahat erittäin huolellisesti. Hyvä piilosignaali.

Lähinnä sen takia että kuljettaja korvaa kaikki vajeet kassasta henkilökohtaisilla varoillaan.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Olenkin pannut merkille että kuljettajat laskevat käteisellä ostavan lipun vaihtorahat erittäin huolellisesti. Hyvä piilosignaali.
Britannian kaupungeissa on tavallista, että kuljettavat eivät anna vaihtorahaa ollenkaan, ja tämä on myös ilmaistu kyltein. En sitten tiedä, saavatko he siellä pitää ylimääräisen rahan itse.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Britannian kaupungeissa on tavallista, että kuljettavat eivät anna vaihtorahaa ollenkaan, ja tämä on myös ilmaistu kyltein. En sitten tiedä, saavatko he siellä pitää ylimääräisen rahan itse.
Ei. Se menee lukittuun säiliöön, johon ei kuljettajallakaan pääsyä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Eikö olisi HSL-liikenteessäkin hyvä kompromissiratkaisu se että kuljettaja myy lippuja tasarahalla ? (ja mahdollisia vaihtorahoja ei anneta) Silloin lipunmyyntitapahtuma bussissa sujuisi suhteellisen nopeasti. Tämä ratkaisu siis käyttöön aikana, jolloin valmistaudutaan siihen että kaikilla on liput bussiin noustessa ja ostopisteverkosto riittävä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuljettajien toiminta

Eikö olisi HSL-liikenteessäkin hyvä kompromissiratkaisu se että kuljettaja myy lippuja tasarahalla ? (ja mahdollisia vaihtorahoja ei anneta) Silloin lipunmyyntitapahtuma bussissa sujuisi suhteellisen nopeasti. Tämä ratkaisu siis käyttöön aikana, jolloin valmistaudutaan siihen että kaikilla on liput bussiin noustessa ja ostopisteverkosto riittävä.

Suomessa käteistä käytetään sen verran vähän, että en näe tuolle juuri mahdollisuutta. Sen sijaan olisi hyvä, jos lipun voisi maksaa pankkikortilla lukulaitteelle.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2019

Tai kuten aikaisemmin kirjoitin niin turisteille tulisi olla helposti tarjolla oppaita joukkoliikenteen käyttöön koska meidän systeemi poikkeaa huomattavasti siitä mitä se muualla maailmalla on

Tarkoitatko siis, että vain meillä Helsingissä pitää nousta bussiin etuovesta, ja näyttää lippu kuljettajalle, mutta kaikkialla muualla maailmassa on avorahastus? Ei kai sentään?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2019

Tarkoitatko siis, että vain meillä Helsingissä pitää nousta bussiin etuovesta, ja näyttää lippu kuljettajalle, mutta kaikkialla muualla maailmassa on avorahastus? Ei kai sentään?
Jos minä saisin päättää niin täällä ajettaisiin täysmatalilla standardibusseilla joissa jokaisella ovella olisi lukija. Eli avorahastus kaikilla linjoilla. Lisäisi sujuvuutta, mutta tämä onkin sellainen mielipide joka lytätään ainakin tällä foorumilla samantien

Tarkoitin tuolla viestillä juuri sitä että turistivaltaiset linjat tulisi mukauttaa siihen malliin että se olisi yksinkertainen kaikille turisteille tai koska se ei kuitenkaan käy näin, niin edes opastaa heidät meidän "omaan malliin". Ei sitä ehkä kaikkialla ole mutta mistä suurin osa turisteista saapuu niin on tämä käytäntö
 
Ehdotan Tukholman mallin käyttöönottoa. Lukulaitteet kuskin ovella, josta mennään sisään (paitsi runkobussit). Mutta kuljettaja EI MYY lippuja. Kaikki Tukholmassa bussia käyttäneet tietää, että homma toimii hyvin. Nykyisen älypuhelin ja muun digiteknologia aikana ei voi enää esittää verukkeeksi että lipun osta muualta kuin autosta olisi hankalaa.
 
No niin. Kuljettajarahastus busseissa on saatu hups vain loppumaan ihan helposti ja ilman kitinöitä. Kannattaisiko tästä pitää kiinni epidemian jälkeenkin?
 
Ehdotan Tukholman mallin käyttöönottoa. Lukulaitteet kuskin ovella, josta mennään sisään (paitsi runkobussit). Mutta kuljettaja EI MYY lippuja. Kaikki Tukholmassa bussia käyttäneet tietää, että homma toimii hyvin. Nykyisen älypuhelin ja muun digiteknologia aikana ei voi enää esittää verukkeeksi että lipun osta muualta kuin autosta olisi hankalaa.

Kyllä se on hankalaa jos on vieraspaikkakuntalainen eikä osaa käyttää puhelinta lipun ostamiseen, tai on jotain muita rajoitteita esim on roaming-esto päällä tai kortti johon yrittää kytkeä maksuja ei kelpaa.

t. Rainer
 
Kyllä se on hankalaa jos on vieraspaikkakuntalainen eikä osaa käyttää puhelinta lipun ostamiseen, tai on jotain muita rajoitteita esim on roaming-esto päällä tai kortti johon yrittää kytkeä maksuja ei kelpaa.

t. Rainer

Jos minä tulen ulkomailla tai vaikka Vantaalla pysäkille selvitän aina etukäteen miten toimitaan maksun suhteen, eiköhän aikuiset ihmiset osaa.
 
No niin. Kuljettajarahastus busseissa on saatu hups vain loppumaan ihan helposti ja ilman kitinöitä. Kannattaisiko tästä pitää kiinni epidemian jälkeenkin?

Nimenomaan. Olen matkustanut jo usealla bussilla, mukana myös niitä, joihin mennään keskiovesta. Kaikki hyötyvät kun bussi ottaa matkustajat kyytiin ja sitten lähdetään.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------

Jos minä tulen ulkomailla tai vaikka Vantaalla pysäkille selvitän aina etukäteen miten toimitaan maksun suhteen, eiköhän aikuiset ihmiset osaa.

KYLLÄ ! Minä käyn kokouksissa pitkin maakuntia, selvitan etukäteen tutusten paikalliseen reittioppaaseen ja sitten lipunostotapoihin. toisaalta pitää myös katsoa, mikä vaakakupissa on suuri etu, joukkoliikenteen sujuvuus vai satunnaisen turistin täydellinen palvelu kaikkine nyansseineen.
 
Jos minä tulen ulkomailla tai vaikka Vantaalla pysäkille selvitän aina etukäteen miten toimitaan maksun suhteen, eiköhän aikuiset ihmiset osaa.
Ulkomailla tuo ei aina onnistu ainakaan entisen Neuvostoliiton alueella. Helsingissä se on kuitenkin onneksi helppo ulkomailta tulijoidenkin selvittää.
 
Ulkomailla tuo ei aina onnistu ainakaan entisen Neuvostoliiton alueella. Helsingissä se on kuitenkin onneksi helppo ulkomailta tulijoidenkin selvittää.

Mutta ennen matkalle lähtöä täällä Suomessa onnistuu helposti pelkästään Googlaamalla, kuinka toimitaan joukkoliikenteessä kyseisessä kohdemaassa.
 
Huonona puolena on se et mm. ELY-alueella loppui myös koronan ajaksi, esim. 785-788 ja 987-989 linjoilla HSL-alueen ulkopuolinen osuus. Käytännössä kun vaihtoehtoja ei ole niin ne, joilla on MH:n matkoja sisältävä kortti tai kuukausilippu leimaavat ne normaalisti, mutta käteisasiakkaat pääsevät ilmaiseksi koko matkan. Jotkut vakioasiakkaatkin, joilla on kortti, ovat tämän hoksanneet ja tulevat käteinen kourassa kyytiin.
 
Takaisin
Ylös