Minkälaisia valituksia tuli, kun Euron käyttöönoton yhteydessä ei vaunuissa myyty lippuja ? En itse silloin seurannut asiaa miltään foorumilta. Muistanko oikein että kahden valuutan takia euron käyttäänoton yhteydessä vaunuissa ei myyty lippuja.
Muistelen samoin. Ei siitä meteliä noussut. En tiedä, määräsivätkö tarkastajat tuona aikana tarkastusmaksuja sellaisille matkustajille, jotka eivät tienneet poikkeustilanteesta ja joilla ei ollut "kohtuullista" mahdollisuutta hankkia lippua. Vuoden 2006 muotoilukaan ei ollut tuolloin vielä voimassa.
Jospa euro kohta hajoaa ja saadaan joku uuseuro valuutaksi? Voisi sitten vastaavan siirtymäajan turvin matkustella maksamatta ja testata, tuleeko tarkastusmaksu ja miten käy oikeudessa.
Minulla oli itsellä se messukeskukssen pysäkki esimerkkinä. Sama juttu kuin Kauppatorilla. Suoraan sanoenn minun on vaikea ymmärtää miksei meillä joukkoliikenteen vakiokäyttäjillä tässä yhteydesää ole painoarvoa. Tuo lippuautomaatin toimimattomuus vaunun sisällä, - onko ulkomailta kokemuksia.
Vaunuissa olevien automaattien lisäksi keskeisille "kertalippupysäkeille" pitäisi toki saada automaatit juuri mainitsemistasi syistä. Kauppatorilla pitäisi olla jo – siinä viivästyy jo muidenkin linjojen kuin turistikolmosen kulku. Tällä viikolla seurasin itse, miten nelosen lähtö viivästyi ainakin kaksi minuttia, kun turistit ostelivat 3T:stä lippuja. Ja tuon kahden minuutin aikana ei päässyt nelosenkaan kyytiin – sehän oli jo madellut pysäkiltä vajaa 10 m eteenpäin. Ei hyvää asiakaspalvelua kenellekään.
Mutta se mitä pelkään, on verukearvo. "Konsulttiselvityksessä haetaan parhaillaan sopivaa laitetyyppiä". Ei, noin ei lue missään, mutta jos raitiovaunun vakiokäyttäjä kysyy 10 vuoden kuluttua, miksi kuljettajarahastusta ei ole poistettu, niin jotain tollaista saadaan vastaukseksi.
Näinhän se on. Ja on tuo muuten toteutunutkin, muistelen että HKL-aikoina esityslistaan oli satuiltu jotain siitä, miten automaatti hajoaa vaunussa, kun ratikka tärisee. En tiedä, oliko teksti kirjoitettu idiooteille vai silloisen joukkoliikennelautakunnan jäsenille, mutta kuvittelisi jälkimmäisten tietävän, että maailma on täynnä ratikoihin sijoitettuja automaatteja, jotka nähtävästi eivät kaikki ole rikki.
Kun kysyin täällä : "Voiko olla mahdollista että lippuja myydään vaunuissa vuonna 2020 ?"
Kukaan ei uskaltanut vastata. Siis todellisuudessa joukkoliikenteestä päätävillä ei ole mitään kiirettä poistaa kuljettajarahastusta. Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä puhuttiin vuodesta 2007!
Luulen ja toivon, että lipunmyynti loppuu joskus 2017 kieppeillä, jos oletetaan, että Tieto saa kahdessa vuodessa toimimaan sen lippujärjestelmän, joka pitäisi saada käyttöön 2015. Siihen nuo automaatit nimittäin on HSL:n mukaan jostain syystä sidottava, vaikken ymmärrä miksi. Tai ymmärrän toki – niistä pitää saada hienoja hifistelyvehkeitä, tietenkin. Lontoossa ja Tukholmassa käytetään bussilippujen myyntiautomaatteina täsmälleen samanlaisia automaatteja kuin HKR:n parkkilippuautomaatit ovat – yksinkertaisia, helppoja, hyväksyvät tarvittaessa jopa kortit. Mutta eihän yksinkertainen systeemi meille sovi.
Daniel, se joka kukkuu Helsingin yössä , eiköhän silä ole kännykkä viimeistä mallia mukana.
Voi olla, että yökukkujalla on viimeisen mallin kännykkä ja merkkifarkut, mutta miten se liittyy tähän? Luepa uudelleen, miksi kännykkä ei ole kohtuullinen vaatimus minun mielestäni. En minä sanonut, ettei ihmisillä olisi kännyköitä.
Katsoin että 3:n vaunu lähtee eka kuudelta ja viimeinen vähän vaille 2. R-kioskit ovat auki monet 7 - 21.00 esimerkiksi.
Ja jos rv-liikenne pyörii klo 6-2 ja kiska on auki 7-21 niin ei niillä nyt mun mielestä ihan yhteneväiset palveluajat ole.
Kyllä se eri asia on maito purkki ja kalja, mutta lisätään lääkepurkki. Ostat 100 kkpl purkin, käytät päivässä yhden. Kun purkissa on 10 pilleriä , ostat uuden.
Mutta kun juuri näinhän se ei mene. Jos lääkepurkki onkin yllättäen tyhjä, niin ei kun apteekkiin uutta hakemaan. Helsingissä se onnistuu 24/7, suurimmissakin kaupungeissa ainakin klo 23 tai 24 asti. Ja jos tarve keskellä yötä on ihan oikeasti todellinen, niin sairaaloissa on päivystyspakkauksia.
Kyllä se on niin, että länsimaisessa yhteiskunnassa yksittäisellä ihmisellä on mahdollisuus saada elintärkeät peruspalvelut, joihin kai lasketaan vapaus liikkuakin, melkeinpä mihin kellonaikaan tahansa ja hyvin pienellä ennakkosuunnittelulla. Onhan se maito ja kaljakin tärkeää, mutta muutaman tunnin odotus ei sentään uhkaa kenenkään terveyttä.
tässä on näköjään kyse siitä että pääasiallisesti yksityisautoa käyttävä haluaa harvoin vaunua käyttäessään ostaa lipun kuljettajalta. Näin meidän 95 % etu saa väistyä heidän tahtonsa takia, mutta tätä ei uskalleta sanoa suoraan.
Tämä on erittäin tärkeä pointti ja juuri näin asia on. Vakioasiakkaat eivät kertalippupalveluja tarvitse. Tosin on lohdullista, että jos vakioasiakas mokaa ja kuukausilipun päivät kuluvat umpeen, niin hänkin saa sen verran armoa, että pääsee kolikkoineen aamulla töihin ja kausilippuostoksille. Vakioasiakkaalle voisi jäädä paha maku suuhun, jos kuukausilippu loppuu yllättäen ja edessä on siksi kilometrien kävely – kiitoksena uskollisesta asiakassuhteesta.
En lähtisi sinänsä puhumaan yksityisautoilijoista, mutta satunnaisista joukkoliikenteen käyttäjistä kuitenkin. Heitäkin pitää palvella, mutta missä määrin se palvelu on kohtuullista tuottaa vakioasiakkaiden kustannuksella?
Ikävä fakta on vielä sekin, että Helsingissä, kaiketi naapurikunnista poiketen, kertalipputulot ovat merkittävä osa lipputuloja. Joukkoliikenteen vakioasiakkaat kun tuottavat lipputuloja aika vähän ja käyttävät palveluita paljon, mutta yhden matkan tekevä, siitä 2,70 euroa maksava satunnaisasiakas tuo kassaan kivasti rahaa. Lipputulokertymän kannalta nämä satunnaiset asiakkaat ovat siis hyviä, elleivät peräti parhaita asiakkaita. Heitäkin on siis palveltava. Eli asia on monimutkainen, mutta ne vaunujen lippuautomaatit ratkaisevat asian kyllä ihan hyvin.