Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

tuo oli jo sunnuntaina :lol:

Aijoo, sehän on otsikossakin. No, täytyyhän joka päivälle olla jotakin. Mitä mahtaa huominen tuoda tullessaan? Jos valita saa, niin ehkä sitä ruttupeltiä kuitenkin mieluummin kuin moottoritieperuutteluja.
 
Sanon rehellisesti että kyllä, odotan HelB:n mokaavan niin pahasti että HSL tekisi jotain asialle, mitä ei kuitenkaan tule tapahtumaan... Niin inhottavat kokemukset on kyllä HelB busseista tai kuljettajista... Tänään taas saatiin todisteltua rasististakäytöstä eräältä kuljettajalta h54:llä kun tummaihoinenmatkustaja oli ostamassa lippua... Mutta ei siitä sen enempään koska tulee taas jotain valitusta teiltä arvon foorumilaisilta...

Mikähän tällainen moka olisi? Ja mitä asialle pitäisi tehdä?

Anna tulla vaan. Edellisestä rasismin ryöpsähdyksestä jlf:llä on jo pari viikkoa.
 
Ei muuten ole kun 9.30! Haukut kyllä täällä mutta et sitten edes tiedä ketä ja milloin.... Sitä en usko että 2 eri kuljettajaa olisi tehnyt saman virheen tunnin välein samalla linjalla...

No niinpä näkyy olevan. Tänään yöllä katselin n. 1 aikoihin 519:n aikataulua ja silloin vielä näkyi 9:28, mutta ilmeisesti oli kesäaikataulut silloin vielä näkyvissä... Maailmassa on kuule paljon kaikkea mitä on vaikeata uskoa... Mistä sitä edes tietää onko sama kuljettaja ollut kyseessä? Niinkuin tuossa jonkun toisen linkittämässä uutisessa, niin on toinenkin HelB:n kuljettaja tehnyt virheen tänään lentokenttälinjoilla. Miksei sitten kolmaskin, tai vielä useampi? Ja tämä bussihan ajeli siis Pihlajamäkeen saakka, tai tarkalleen siihen Pihlajamäentien risteykseen, ja siitä kääntyi takaisin päin...


Mikähän tällainen moka olisi? Ja mitä asialle pitäisi tehdä?

Anna tulla vaan. Edellisestä rasismin ryöpsähdyksestä jlf:llä on jo pari viikkoa.

En kommentoi tuohon mitään, jollakin on kuitenkin taas valittamista asiasta...
 
Maailmassa on kuule paljon kaikkea mitä on vaikeata uskoa...

Vaikea on uskoa sitäkin, että yhden liikennöitsijän kalusto olisi osallisena kaikessa säätämisessä :cool: Siis jos joku muodostaa käsityksensä näistä asioista yksinomaan viestiesi perusteella niin aika yksipuolisen kuvan saa. En mä koita väittää, että tollanen harhautuminen olisi mitenkään hyvä juttu, mutta eiköhän niitä satu aika tasaisesti per firma jos on sattuakseen.
 
Että näin...

Hurja tilanne ja hyvää tuuria, ettei mitään sattunut.

Tottakai moisessa tilanteessa kuljettaja haluaa korjata tilanteen mahdollisimman nopeasti, mutta siinä se ammattitaito tosiaan punnitaan kun jotain poikkeavaa sattuu (olipa syy itsessä tai muissa), stressitaso kasvaa ja tilanne pitää hoitaa mahdollisimman turvallisesti ohi. Ei tossa vaiheessa ole enää mihinkään kiire jos ainoa vaihtoehto olisi peruutella motarilla..Aikamoinen ylläri takana tulijoille.

Kuulopuheen mukaan (siis kuten kuulopuheeseen aina, niin suhtauduttava varauksin) tuossa tilanteessa takaapäin tullut täysperäyhdistelmä olisi joutunut jarruttamaan ja väistämään aika reippaastikin.
 
Kuulopuheen mukaan (siis kuten kuulopuheeseen aina, niin suhtauduttava varauksin) tuossa tilanteessa takaapäin tullut täysperäyhdistelmä olisi joutunut jarruttamaan ja väistämään aika reippaastikin.

En nyt sano tätä tosissaan, mutta pitäisi kai toivoa, ettei se täysperäyhdistelmä olisi pahemmin väistellyt. Yleensä asioihin aletaan kiinnittää huomiota vasta sitten kun tulee ruumiita, eikä bussiliikenteen laatutaso ole poikkeus. Tarinoita on vaikka millä mitalla, mutta ei media ole niistä kiinnostunut. Busseja palaa yksi siellä ja toinen täällä. Pikku-uutisten arvoisia. Motarilla on peruuteltu nyt elokuussa jo kahdesti, ja tässä ovat vain jlf:llä esiin tulleet tapaukset. Reiteillä ei tahdota pysyä. Samppa sanoi, että pelkästään HelBillä on yli 20 000 lähtöä päivässä. Olkoon vaikka miljoona, ei se ole puolustus. Kyllä kuljettajan täytyy osata reittinsä.

Minulle on epäselvää miten kiinnostunut HSL on näistä epäkohdista ja mitä se asian eteen tekee. Eihän HSL:n etu ole tuoda näitä julkisuuteen, mutta jos se yrittää hoitaa asioita hiljaisesti liikennöitsijöiden kanssa yhteistyössä, niin ei sekään kovin tulokselliselta vaikuta, kun näitä sattumuksia lukee.

Tämän rinnalla ratikoiden eteen tunkevat taksit vaikuttavat aika pieneltä ongelmalta, varsinkin kun ratikat ajelevat muutenkin niin hissukseen että ehtivät jarrutella taksien edessä. No, taksit kai tietävätkin sen ja ajelevat siksi niin kuin ajelevat...
 
En nyt sano tätä tosissaan, mutta pitäisi kai toivoa, ettei se täysperäyhdistelmä olisi pahemmin väistellyt.

Olen samaa mieltä noista bussiliikenteen epäkohdista. Kuljettajissa on paljon ammattilaisia, jotka varmasti tuntevat myötähäpeää tällaisissa tapauksissa. Haluan tuoda esiin tämän, koska hajonta tuntuu ihan kyydissä istuen olevan aika suurta. Ammattimiehen tai -naisen ote hommaan pitäisi ehdottomasti olla mittakeppi kattamaan koko alaa. Kyllä laatutason suhteen rima pitäisi pitää riittävän korkealla eikä niin, että halvin tarjous voittaa niin kalustossa kuin muussakin asiaan liittyvässä.

Onko muuten kukaan laskenut, miten paljon säästettäisiin kaluston korjauksissa ja naftassa jos käsiteltäisiin raskasta kalustoa kuten sitä kuuluu ennakoiden eikä kiihdyteltäisi tai jarruteltaisi kuin Linnanmäellä ikää, oiottaisi kanttareita, täräytellen aina niihin samoihin hidasteisiin liian kovaa ym. Ja kannattaako kalustoa huoltaa ennakoiden vai sitten kun se ei enää ilman pajaa liiku? Mä uskon, että halvemmalla päästäisiin ja ainakin tyylikkäämmin / mukavammin / turvallisemmin. Jos tämä kaikki kuitenkin maksaisi x euroa enemmän kuin nykyään niin se tietysti näkyisi myös lipun hinnoissa, mutta se ehkä pitäisi sitten hyväksyä se kustannus.

Edelleen tähän kuullun havainnon perusteella sanoisin, että siinä on Ammattikuljettajan kokemus, taito ja tilannetaju paikannut hetkessä toisen osapuolen täydellisen rimanalituksen. Tosin noilla kun alkaa pujottelemaan niin riski on siinäkin kova..
 
No, anteeksi henkilökohtaisuuksiin meno mutta jos jollakin on aina pelkkää pahaa sanottavaa liikennöitsijästä x niin se ihan totta alkaa vaikuttaa valittajan uskottavuuteen. Jos asennoituu siten että liikennöitsijä x on prc:stä niin kyllähän se sitten on. Itse lähestulkoon pelkäsin että joku muu kuin HelB voittaa kotilinjan, sen verran hyvin se sen on aina hoitanut.

Varmaan tämä viesti moderoidaan pois koska se on minun eikä jonkun muun kirjoittama mutta minusta tuo naurettava ristiretki saisi jo loppua.
 
Samppa sanoi, että pelkästään HelBillä on yli 20 000 lähtöä päivässä. Olkoon vaikka miljoona, ei se ole puolustus. Kyllä kuljettajan täytyy osata reittinsä....
Tarkoitin kyllä, että lähtöjä koko HSL -alueen bussiliikenteessä on se reilut 20 000/vrk. Edelleen tarkoitus ei ollut millään lailla puolustella reittien osaamattomuutta, halusin vain tarkentaa heittoa lähtöjen määrästä.
Ja kyllä, reitin osaaminen kuuluu kuljettajan ammattitaitoon.

Minulle on epäselvää miten kiinnostunut HSL on näistä epäkohdista ja mitä se asian eteen tekee.
HSL:ssä ollaan kiinnostuneita näistä epäkohdista ja ne tuodaan esille ja niistä keskustellaan kuljettajien kanssa HSL:n koulutuspäivien yhteydessä.
 
Samppa sanoi, että pelkästään HelBillä on yli 20 000 lähtöä päivässä. Olkoon vaikka miljoona, ei se ole puolustus. Kyllä kuljettajan täytyy osata reittinsä.
Ihmiset niitä autoja kuitenkin ajavat. On kuljettajia, jotka osaavat ainakin lähes kaikki HelB:n ajamat linjat. Ongelma vain on, että reitit muuttuvat eikä niitä kaikkia voi olla jatkuvasti ajamassa. Silloin tällöin tulee eteen tilanteita, että jonnekin on vain lähdettävä lyhyellä varoitusajalla tai sitten vuoro jää ajamatta kokonaan.
 
Ihmiset niitä autoja kuitenkin ajavat. On kuljettajia, jotka osaavat ainakin lähes kaikki HelB:n ajamat linjat. Ongelma vain on, että reitit muuttuvat eikä niitä kaikkia voi olla jatkuvasti ajamassa. Silloin tällöin tulee eteen tilanteita, että jonnekin on vain lähdettävä lyhyellä varoitusajalla tai sitten vuoro jää ajamatta kokonaan.

Pakko sanoa vielä kun me kaikki tiedämme DF:n busseja vihaavaksi ratikkamieheksi (hymiö) että olen ollut ainakin kolmesti nelosessa joka ajoi vahingossa tullinpuomissa suoraan eikä kääntynyt munkkaan. Kuljettaja kuulutti että hänelle kävi moka... Ihan vaan että sattuu sitä "paremmissakin" piireissä ;)

Pahimmillaanhan kuljettaja voi joutua linjalle kartta kädessä mutta ei se ihan jokapäiväistä onneksi taida olla. Pyrkimys tietysti on että linja opetellaan ensin mutta kauniit ajatukset eivät ole realistisia jos vaikka influenssa-aalto iskee ja 20 kuljettajaa on kotona 40 asteen kuumeessa.
 
Pakko sanoa vielä kun me kaikki tiedämme DF:n busseja vihaavaksi ratikkamieheksi (hymiö)

En mä niitä vihaa, mutta niiden laatutaso ei ole sellainen, että mä suostuisin käyttämään niitä muuten kuin lähes-pakon edessä. Lisäksi ne ovat veronmaksajalle hirvittävän kalliita.

olen ollut ainakin kolmesti nelosessa joka ajoi vahingossa tullinpuomissa suoraan eikä kääntynyt munkkaan. Kuljettaja kuulutti että hänelle kävi moka.

Se on kyllä aika paljon. Mä olen asunut Munkassa koko ikäni ja mulle tällainen on tullut kohdalle kaksi kertaa. Kerran niin että 4 oli menossa Nordenskiöldinkadulle, mutta kuljettaja huomasi sen jo risteyksessä ja peruutti suoraan ohjaamosta ehkä parin metrin verran. Sinänsä kyllä ohjeiden vastaisesti, mutta harvemmin siellä ratikkakaistalla on muuta tiellä kuin toinen ratikka, ja sen kyllä huomaa ohjaamostakin. Vähän eri juttu kuin moottoritie.

Toisen kerran kuljettaja ajoi Tullinpuomilla suoraan. Tällä kertaa hän ajoi pysäkille saakka ja päästi halukkaat ulos, peruutti sitten takaa käsin ajoluvan tullessa takaisin risteykseen ja jatkoi siitä kohti Munkkaa.
 
En mä niitä vihaa, mutta niiden laatutaso ei ole sellainen, että mä suostuisin käyttämään niitä muuten kuin lähes-pakon edessä. Lisäksi ne ovat veronmaksajalle hirvittävän kalliita.

Eksytään jo aiheesta mutta tasan päinvastaiset tunnelmat, mä en voi sietää ratikalla kitkuttamista :( Mutta siis ei pahalla sitä ratikkamies-kommenttia ;)
 
Edelleen tähän kuullun havainnon perusteella sanoisin, että siinä on Ammattikuljettajan kokemus, taito ja tilannetaju paikannut hetkessä toisen osapuolen täydellisen rimanalituksen. Tosin noilla kun alkaa pujottelemaan niin riski on siinäkin kova..
Kun silloinen Concordia oli menettämässä Vantaan sisäisiä linjoja rutkasti silloiselle Connexille eli taisi siis olla vuoden 2004 ihan lopussa, niin omalle kohdalle sattui juuri näillä bussilinjoilla viikon sisällä kolme kertaa(!) kuljettajan virhe eli kuljettaja ajoi ohi risteyksestä, josta piti kääntyä. Yksi näistä risteyksistä oli Lentoaseman liittymä Kehä III:lla, josta käyttämäni linjan 52 bussin olisi siis pitänyt lähteä kohti Tikkurilantien risteystä. Nousin paikaltani bussin keskiosassa ja menin sanomaan kuljettajalle "eikös tämä ole 52 eli edellisestä liittymästä olisi pitänyt lähteä pois Kehä III:lta?" tjsp. Suomalaissyntyinen kuljettaja sanoi perisuomalaisen sana "p**kele", mutta malttoi mielensä ajamalla Niittytien liittymään ja lähti ajamaan takaisin Kehä III:ta päästäkseen takaisin oikeaan liittymään. Hatunnosto siis kuljettajalle, joka tunsi lähiseutua ja tiesi, missä bussin kurssin saa oikaistua turvallisesti. Ylimääräistä aikaa tuohon Niittytien lenkkiin taisi kulua 5-10 min eli ei ollut mikään huomattava lisäys matka-aikaan - ja huomattavasti turvallisempi vaihtoehto kuin peruuttelu vilkasliikenteisellä valtaväylällä.
Eli olisiko näissä viimeaikaisissa tapauksissa kyse siitä, ettei kuljettaja ole tuntenut ajamansa linjan LÄHIseutua - eikä ole sen takia uskaltanut ajaa moottoritietä seuraavaan liittymään, jossa bussin saa käännettyä turvallisemmin?

Ja huomionarvoista oli se, että minä taisin olla kaikissa noissa kolmessa mainitsemassani tapauksessa se matkustaja, joka uskalsi mennä sanomaan kuljettajalle poikkeamasta. Eiköhän muissakin matkustajissa olisi ollut sellaisia, jotka käyttivät linjaa päivittäin ja oletettavasti tunsivat myös linjan reitin. Tosin me suomalaiset olemme tunnettuja tuppisuita, jotka eivät juttele bussissa vieressä istuvan matkustajan tai kuljettajan kanssa. ;)
 
Eksytään jo aiheesta mutta tasan päinvastaiset tunnelmat, mä en voi sietää ratikalla kitkuttamista :(

Voin lohduttaa, että kyllä se muakin ärsyttää. Todella paljon. Manskulla hissutellaan 25 km/h ettei vaan oltaisi edellä aikataulusta. Ottaa päähän.

Mutta siis ei pahalla sitä ratikkamies-kommenttia ;)

Juu ei siinä mitään. Kyllä mä olen ratikkamies. :)
 
Takaisin
Ylös