Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Eilen lähdin 17.45 Malminkartanosta (H45) bussin piti kääntyä Mannerheimintieltä Topeliuksenkadulle, mutta ei kääntynnytkään vaan ajoi suoraan kohti Rautatientoria kun, kuljettaja huomasi että on väärällä reitillä niin hän kääntyi stenbäckinkadulle ja siitä takaisin topeliuksenkadulle. :D
 
Kuljettajille "vaikeita" linjoja näyttävät olevan myös h23N
Millä tavalla vaikeita?

Pitää muistaa että 23N:n reitti poikkeaa 23:n reitistä siltä osin että Ruskeasuolla lähtö on Nauvontieltä ja reitti ajetaan Aleksis Kiven Kadun kautta Sturenkadulle. Viimeksi kun olen itse ajanut ko reittiä niin näytti siltä että
AKK:n ja Sturen risteykseen ratikkapysäkille on tullut 23N:n pysäkki mutta siitä ei ole meille kuljettajille kukaan muistanut mainita. Eikä ole vielä tietoa että toimiiko AKK:n ratikkavalot oikein kun 23N:llä tulee pysäkille.

En tiedä mistä tällaiset tietokatkot johtuu, mutta näitä ei saisi missään nimessä olla.
 
Viimeksi kun olen itse ajanut ko reittiä niin näytti siltä että
AKK:n ja Sturen risteykseen ratikkapysäkille on tullut 23N:n pysäkki mutta siitä ei ole meille kuljettajille kukaan muistanut mainita. Eikä ole vielä tietoa että toimiiko AKK:n ratikkavalot oikein kun 23N:llä tulee pysäkille.

Minun ymmärtääkseni 23N käyttää ratikkapysäkkiä "Sturenkatu" vain Pasilan suuntaan ajaessa korvaamaan perusreitin pysäkkiä "Porvoonkatu". Keskustaan päin Porvoonkadun pysäkki on myös linjan 23N reitillä, joten Sturenkadun ratikkapysäkkiä ei tässä suunnassa tarvita. Täten bussi ajaa autokaistaa pitkin eikä ratikkavalojen toimivuudesta tarvitse huolestua.
 
Minun ymmärtääkseni 23N käyttää ratikkapysäkkiä "Sturenkatu" vain Pasilan suuntaan ajaessa korvaamaan perusreitin pysäkkiä "Porvoonkatu". Keskustaan päin Porvoonkadun pysäkki on myös linjan 23N reitillä, joten Sturenkadun ratikkapysäkkiä ei tässä suunnassa tarvita. Täten bussi ajaa autokaistaa pitkin eikä ratikkavalojen toimivuudesta tarvitse huolestua.

Kuitenkin esim helmi väittää siinä olevan pysäkki, samaten pysäkillä oleva aikanäyttö mistä näkee kauanko linja-auton tai ratikan tulemiseen kestää, on lisätty 23N

Mutta sehän ei ole mitään uutta että muutoksista saadaan lukea Metro-lehdestä. Sekä HSL että jotkut muut voisivat ottaa tiedoituksen paremmin haltuunsa kuin mitä se tällä hetkellä on.
 
Linjan h66 kuljettaja ajoi tänään h66A:n reittiä, eli suoraan Tuusulanväylää ja Pakilantietä, kiertämättä Metsälän ja Maunulan kautta.
 
Linjan h66 kuljettaja ajoi tänään h66A:n reittiä, eli suoraan Tuusulanväylää ja Pakilantietä, kiertämättä Metsälän ja Maunulan kautta.
Tuonhan olisi voinut korjata nopeasti ja helposti käymällä Oulunkylän liittymässä kääntymässä ja palaamalla sitten Metsälän liittymään ja edelleen omalle reitille. Yksi pysäkki (Käpylän asema) olisi tosin jäänyt väliin. Sanoiko kukaan matkustajista asiasta kuljettajalle ja miten hän reagoi huomattuaan virheensä?
 
Tuonhan olisi voinut korjata nopeasti ja helposti käymällä Oulunkylän liittymässä kääntymässä ja palaamalla sitten Metsälän liittymään ja edelleen omalle reitille. Yksi pysäkki (Käpylän asema) olisi tosin jäänyt väliin. Sanoiko kukaan matkustajista asiasta kuljettajalle ja miten hän reagoi huomattuaan virheensä?

Eräs matkustaja kävi sitä kysymässä ja jos kuulin oikein, oli kuljettajan selitys asiaan aika uskomaton: "te kaikki ootte kuitenkin menossa Paloheinän ulkoilumajalle, niin ei tää väärää reittiä ajo ketään haittaa." Ja vaikka matkustajat asiasta huomauttivatkin, ajoi kuljettaja silti 66A:n reittiä, eli ei yrittänytkään korjata virhettään.
 
Linjan h66 kuljettaja ajoi tänään h66A:n reittiä, eli suoraan Tuusulanväylää ja Pakilantietä, kiertämättä Metsälän ja Maunulan kautta.
Ei ole ensimmäinen kerta kun h66 ajaa h66A:n reittiä mm. tätä tapahtuu lähes päivittäin ja matkustajat eivät yleensä edes ilmoita kuljettajalle että ajat väärää reittiä. Tänään puolestaan h40 ajoi h43:n reittiä pitkin keskustaan, eli ei mennyt Etelä-Haagan kautta vaan kääntyi Ilkantieltä Metsäläntielle ja siitä sitten hämeenlinnanväylälle!
 
"te kaikki ootte kuitenkin menossa Paloheinän ulkoilumajalle, niin ei tää väärää reittiä ajo ketään haittaa."
Nyt oli kollega hieman erehtynyt kyyditettävistään; jätesäkit sun muut on niitä, joita viedään kaatopaikalle, eikä ne valita kyydistä. Ikäviä noi elävät matkustajat kun ovat aina vaatimassa ja valittamassa kaikesta. Ihan oikeasti: mua kyllä hävettää kollegan puolesta. Axenne on rok!
 
Tänään aamulla töihin mennessä opastin yhdelle kuljettajalle h16:n poikkeusreitin Snellmaninkadun kautta. Mutta töistä palatessani huomasin että toinen kuljettaja ei jatkanut Aleksanterinkatua vaan kääntyi Mariankadulle. :lol:
 
Nobina aikoo poistaa kuljettajilta vakioreitit ja velvoittaa heidät ajamaan kaikkia yhtiön liikennöimiä linjoja, uusista työjärjestelyistä on syntynyt erimielisyyttä yhtiön ja kuljettajien välille http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/...n_suututtaa_nobinan_bussikuskeja_3255710.html Odotettavissa siis on että jatkossa entistä useampi Nobinan bussi eksyy reitiltään kun esimerkiksi Espoossa ajamaan tottunut kuski joutuu oudolle Helsingin sisäiselle linjalle! Nobinan tavoitteena tällä ratkaisulla taitaa olla työvuorosuunnittelun tehostaminen, kalustonkäyttöä tuskin voi enää nykyisestään juurikaan tehostaa, sen verran hyvin Nobina kierrätyksen hallitsee.
 
Nobina aikoo poistaa kuljettajilta vakioreitit ja velvoittaa heidät ajamaan kaikkia yhtiön liikennöimiä linjoja, uusista työjärjestelyistä on syntynyt erimielisyyttä yhtiön ja kuljettajien välille http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/...n_suututtaa_nobinan_bussikuskeja_3255710.html Odotettavissa siis on että jatkossa entistä useampi Nobinan bussi eksyy reitiltään kun esimerkiksi Espoossa ajamaan tottunut kuski joutuu oudolle Helsingin sisäiselle linjalle! Nobinan tavoitteena tällä ratkaisulla taitaa olla työvuorosuunnittelun tehostaminen, kalustonkäyttöä tuskin voi enää nykyisestään juurikaan tehostaa, sen verran hyvin Nobina kierrätyksen hallitsee.

Syy muutoksiin oli että saataisiin kuljettajille 2-viikkoisjakson tunnit mahdollisimman lähelle 80h:ta ja päivien pituudet mahd. lähelle 8h:ta. Toki joukkoon mahtuu edelleen niitä 5h, niinkuin 10h päiviäkin ;)

Toki muutokset aiheuttaa aina närää "kaavoihin kangistuneissa", ja osa kuljettajistahan ajaisi mielellään pelkästään Jokeria, e28:a tai Mummo-linjoja(Joukoa), itse odotan innolla uusia sarjoja joissa pääsee entistä monipuolisemmin ajelemaan päivä-/ien aikana eri reittejä. Mikään muu ei mielestäni ole tylsempää kun hinkata samaa reittiä edestakaisin päivästä toiseen. Jotkut siitäkin siis kuitenkin pitävät ja se on kunnioitettavaa.
Näen ongelman kuitenkin tässä sekoittamisessa siinä että esim. Joukoa ajaneet kuljettajat tietävät vähän mitä siellä voi tulla vastaan ja osaavat puikkelehtia pitkin pikkukujia, minulle ei sano esim J37:n reitti yhtään mitään ja motivaatio tuommoisen säkkärän opettelemiseen on hyvinkin olematon.
 
Näen ongelman kuitenkin tässä sekoittamisessa siinä että esim. Joukoa ajaneet kuljettajat tietävät vähän mitä siellä voi tulla vastaan ja osaavat puikkelehtia pitkin pikkukujia, minulle ei sano esim J37:n reitti yhtään mitään ja motivaatio tuommoisen säkkärän opettelemiseen on hyvinkin olematon.

Jos olisin päättävässä asemassa, pitäisin Jouko-linjat erillään isojen bussien liikenteestä ja laittaisin palvelulinjoille sellaisia kuljettajia, jotka ovat tehtävään halukkaita ja soveltuvia. Kuitenkin olen sitä mieltä, että kuljettajien täytyy sopeutua tilanteeseen, jossa työnantaja vaatii ajamaan aiemman vakiolinjan lisäksi muitakin yhtiön liikennöimiä linjoja. Eihän se silti tarkoita sitä, että joutuisi ajamaan ihan jokaista linjaa; niistä voi rakentaa pakettejakin.
 
Takaisin
Ylös