Kuljettajien toiminta

kuljettaja on tehnyt jotain väärää
Kuljettaja ei tilanteessa mitään väärää tehnyt.
En vain ymmärrä miksi bussikuskeja ei kouluteta siihen että kuvia otetaan busseista.
Yksi loistava esimerkki on kerran kun olin kuvaamassa kanavalleni youtube videota niin metro kuski tervehti ystävällisesti kättä heilauttamalla.
 
Kuljettaja täräytti PL 455:n jumiin takaosastaan ojan puolelle.

IS: Oton, 16, bussimatka Espoossa keskeytyi hyvin hämmentävästä syystä – ”Säikähdin sitä”

Toimikoon taas hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka sitä U-käännöstä ei aina kannata alkaa ensimmäisenä yrittämään…
Off-topic, mutta hörähdin vähän kun IS:n toimittaja käytti U12:sta kuvailua "pitkä bussi". Sinänsä ihan ymmärrettävää, että eihän toimittaja tietysti ole busseista niin perillä kuin tämän foorumin käyttäjät tai alan ammattilaiset.
 
Off-topic, mutta hörähdin vähän kun IS:n toimittaja käytti U12:sta kuvailua "pitkä bussi". Sinänsä ihan ymmärrettävää, että eihän toimittaja tietysti ole busseista niin perillä kuin tämän foorumin käyttäjät tai alan ammattilaiset.
Kyseessä on E12 (vm 2019), ei U12.
 
Kuljettaja täräytti PL 455:n jumiin takaosastaan ojan puolelle.

IS: Oton, 16, bussimatka Espoossa keskeytyi hyvin hämmentävästä syystä – ”Säikähdin sitä”

Toimikoon taas hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka sitä U-käännöstä ei aina kannata alkaa ensimmäisenä yrittämään…
Tuntuu, että näitä sattuu nykyään kohtalaisen usein. 30 vuotta sitten ei sattunut ollenkaan. Mistähän tässä on kyse? Joku tai jotkut seuraavista?
- ennen ei vaan uutisoitu ojaan päätyneistä busseista
- kadut ovat nykyisin kapeammat
- kuljettajien koulutus on heikompaa
- kuljettaja-aines on heikompaa
 
Tuntuu, että näitä sattuu nykyään kohtalaisen usein. 30 vuotta sitten ei sattunut ollenkaan. Mistähän tässä on kyse? Joku tai jotkut seuraavista?
- ennen ei vaan uutisoitu ojaan päätyneistä busseista
- kadut ovat nykyisin kapeammat
- kuljettajien koulutus on heikompaa
- kuljettaja-aines on heikompaa
Valitettavasti tuntuu, että kaikki neljä kohtaa pitää paikkansa. Jos eksyy reitiltä, sitten eksyy, sille ei voi mitään. Mutta se, miten korjauksen tekee on toinen asia. Itse olen kerran eksynyt reitiltä, ja tajusin sen heti. Ajoin sitten vaan eteenpäin ja katselin ympäristöä, onko paikkaa jossa saisi auton käännettyä turvallisesti. Löytyi sitten yksi piha, mihin mahtui bussilla, ja siellä käänsinkin auton ympäri. Linja jäi myöhään kaksi minuuttia, yhtään pysäkkiä ei jäänyt välistä, auto, kuljettaja ja matkustajat kunnossa, eli oikeasti mitään ei käynyt.
 
Ehkä osaamattomuus mutta myös kulttuuri jossa virheitä ei sallita aiheuttaa älyttömiä ajovalintoja.

Tarkoisivat päähän että soitat heti jos jotain menee vikaan, saat apua jne. Voi tietysti miettiä onko se sitten ihan kitkatonta eri kulttuureista tulevien ihmisten kohtaaminen. Loppujen lopuksi työnantajalla kuitenkin se vastuu kouluttaa kuskinsa tehtäviin.
 
Tuntuu, että näitä sattuu nykyään kohtalaisen usein. 30 vuotta sitten ei sattunut ollenkaan. Mistähän tässä on kyse? Joku tai jotkut seuraavista?
- ennen ei vaan uutisoitu ojaan päätyneistä busseista
- kadut ovat nykyisin kapeammat
- kuljettajien koulutus on heikompaa
- kuljettaja-aines on heikompaa
Viimeiseen olen törmännyt monesti. Alalla on nykyään paljon kuljettajia jotka eivät sovellu kyseiseen työhön sillä heissä ei ole minkäänlaista asiakaspalvelu asennetta. Mulkoilevat matkustajille kun he tervehtivät ja jättävät sovelluksesta ostetun matkalipun katsomatta.
 
Tähän varmasti vaikuttaa myös kuljettajien paikallistuntemus. Ennen digitaalisia karttapalveluita reitit piti osata tarpeeksi hyvin, että niiltä varmasti selviää ilman GPS:n apua. Samalla mahdollisten kiertoreittien ja ylipäänsä lähialueiden tuntemus oli varmasti paremmalla tasolla, ja mahdollisti paremman reagoinnin väärään käännökseen.
 
Tarkoisivat päähän että soitat heti jos jotain menee vikaan, saat apua jne.
Riippuu varmaan koulutuksen järjestäjästä, mutta oma kokemus Työtehoseuralla oli se, että kouluttajat kyllä tekee parhaansa että kuljettajat ymmärtävät tämän. Tietysti työnantajilla on siinä oma vastuunsa, jos kuljettaja eksyy reitillä tai kolhii autoa yms. ja soittaessa työnjohdosta saa huutia niin ei varmasti toista kertaa soita ennen kuin on ihan pakko. Ja sitten kun on jo ihan pakko soittaa apua, asiat on yleensä jo paljon huonommin kuin ne olisivat olleet, jos kuljettaja kysyisi apua heti.
 
Aina jauhetaan siitä asiakaspalvelusta, kumpi on tärkeämpää se hymyily ja vitsien kertominen, vai se että auto poikittain tiellä jumissa, ite ainakaan välitä niitä mukahauskoja kuulutuksia, riittää kun ehjänä ajallaan perillä
 
Myyrmäessä on sattunut tänään hieman ennen kello viittä liikenneonnettomuus, jossa osallisena on ollut TLL 20 sekä jalankulkija. Onnettomuus on tapahtunut linjalla 584. Linja-auton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä vammantuottamuksesta. Asiasta on uutisoinut ensimmäisenä Iltalehti, mutta myös ainakin IS, HS sekä YLE on uutisoinut tapauksesta. Uutisen yhteydessä olevasta kuvasta näkyy, että linja-auton tuulilasi on hajallaan.

Ps. Ylläpito voi siirtää toiseen, ketjuun jos näin haluaa, tähän hätään en muuta ketjua keksinyt.
 
Viimeksi muokattu:
Se tuulilasi on todella pahasti hajalla. Mitenköhän kova törmäys oikein on ollut? Luulisi, että jos bussi ajelee jotain 35 niin ei nyt tuollaista jälkeä saa aikaiseksi.
 
Takaisin
Ylös