Itse tilanne menee sinänsä kategoriaan "näitä sattuu", liikennettä kun on taitavan ammattikuljettajankin vaikea ennakoida sataprosenttisesti. Itse asiassa olen taipuvainen ajattelemaan, ettei korvausvaatimustakaan sen vuoksi synny – minusta tässä on analogia näihin metron liukuportaissa liukastumisiin. Palvelussa ei ole virhettä – ei korvausvelvollisuutta. Tilanne olisi eri, jos liukuportaissa liukastuminen johtuisi puutteellisesta huollosta tai teknisestä viasta, tai jos bussin äkkipysähdys johtuisi teknisestä viasta tai siitä, että kuski huvikseen kokeilee iskeä liinat kiinni.
Enpä tiedä, onko kuljettajalla varsinaisesti velvollisuutta sanoa nimeään, mutta sitä kysyttäessä olisi voinut oma-aloitteisesti antaa vuoronumeron – löytyy se kuljettaja silläkin sitten liikennöitsijän päässä. Mutta auton numero ja lähtöaika riittävät nekin.