Kuljettajien toiminta

Eikö siellä ole mitään muuta tapaa päästä auringosta eroon?

Väinö Paunu Oy:n autoissa Nyssessä on käsin vedettävä tuollainen aurinkosuojaverho, jota kuskit mielellään käyttävät ajon aikana. Luulisi, että olisi, kun Paunun 2012 autoissakin on esim. #148.

Sitten tuollaisia aurinkoverhoja on saatavilla myös sähköisinä, joiden käyttö ei juurikaan ihmisvoimaa tarvitse.

Säästyisi aika moni läheltä piti -tilanne ja kenties kolari.

Aurinkoverho ei estä auringonvalon tulemista oikeasta kulmasta silmille, vaikka kuinka alas olisi verho vedetty.

Aurinko paistaa myös matalalta pitkään jolloin se voi osua silmille.

Aurinko voi myös loimottaa suoraan itse liikennevaloa päin, jolloin oikeasta kulmasta sitä valoa ei näekään enää juuri lainkaan, sillä liikennevalon heijastimet ovat täysin auringon valaisemat ja itse valopolttimo ei enää valaise heijastinta. Näkyvyys on silloin olematon.

Niin kauan kuin ihmiset tekevät näitä hommia, virhearvioita sattuu joten ylivoimaista ajattelutapaa ei tässäkään kohtaa kannata alkaa harjoittamaan.
 
Aurinkoverho ei estä auringonvalon tulemista oikeasta kulmasta silmille, vaikka kuinka alas olisi verho vedetty.

Aurinko paistaa myös matalalta pitkään jolloin se voi osua silmille.

Aurinko voi myös loimottaa suoraan itse liikennevaloa päin, jolloin oikeasta kulmasta sitä valoa ei näekään enää juuri lainkaan, sillä liikennevalon heijastimet ovat täysin auringon valaisemat ja itse valopolttimo ei enää valaise heijastinta. Näkyvyys on silloin olematon.

Niin kauan kuin ihmiset tekevät näitä hommia, virhearvioita sattuu joten ylivoimaista ajattelutapaa ei tässäkään kohtaa kannata alkaa harjoittamaan.

Meillä v. 2019 VDL:ien aurinkoverhot ihan sutta ja sekundaa. Yhteen vaihdettu mun linjapaketissa, muissa tungetaan paperitöllöjä verhon mekanismin väliin... Voi elämä jos olisi yhtä hyvät verhot kuin Scaniassa (sähköinen) tai uusissa Volvoissa (manuaalinen mutta jämäkkä), Nuissa "Vetelissä" on muuten törkeän paljon kaikenlaisia sähkövikoja, välillä on moottori olevinaan tulessa tai joku muu piristävä häiriö jne... Ihmettelen työn laatua, noita ei sentään tehdä Neuvostoliitossa.
 
Ikävä tapahtuma Helsingissä linjalla h77, en ota kantaa missä vika:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008781089.html
Tästäkin asiasta voidaan taas vääntää että olisi pitänyt toimia niin ja näin. Onko nyt joku hauku bussikuskit kamppanja menossa vai miksi kokoaika näitä ilmestyy lehtiin? On varmaan tämäkin kuljettaja ajanut moitteetta vuosia ja nyt kävi vahinko niin heti on surkea työssään ja ansaitsee kenkää. Niin kauan kun ihmiset bussia ajaa niin näitä sattuu. Ei saisi mutta keksikääpä keino miten nämä estetään ennen kuin siirrytään täysin robottibusseihin. Voitaisiinko seuraavaksi haukkua vaikkapa myyjät ja siivoojat (valitettavasti nämäkin ammatit ovat jo puoliksi korvattu roboteilla)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
On varmaan tämäkin kuljettaja ajanut moitteetta vuosia ja nyt kävi vahinko niin heti on surkea työssään ja ansaitsee kenkää.

Eihän siinä uutisessa mistään tuollaisesta puhuttu? Sisäinen tutkinta tulee, mutta se nyt on varmaan pakko järjestää tällaisissa tapauksissa. Enkä kyllä mitään haukkumistakaan havainnut uutisessa, matkustaja vain kertoi miltä tilanne hänestä tuntui. Vai oliko siellä kommenteissa puhuttu jotain tuollaista? Itse en niitä lue, kun niissähän on uskomatonta roskaa riippumatta uutisen aiheesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei saisi mutta keksikääpä keino miten nämä estetään ennen kuin siirrytään täysin robottibusseihin.

Tähän voisi lisätä, että keksi keino miten robottibussit auttavat tuossa yhtään mitenkään. Ihmiskuskilla on sentään ainakin usein tilannetajua katsoa, että esimerkiksi vanhukset pääsevät istumaan tai saavat otteen jostain tangosta. Robottibusseilla ei ole tilannetajua, ja ne myös tekevät äkkijarrutuksia paljon useammin. Ainoa tapa luopua tällaisista täysin on jos luovumme julkisesta liikenteestä täysin. Toinen vaihtoehto on, että kaikki julkinen liikenne hoituu automatisoiduilla kulkuneuvoilla täysin eristetyssä ympäristössä (esim. metro laituriovilla).
 
Eihän siinä uutisessa mistään tuollaisesta puhuttu? Sisäinen tutkinta tulee, mutta se nyt on varmaan pakko järjestää tällaisissa tapauksissa. Enkä kyllä mitään haukkumistakaan havainnut uutisessa, matkustaja vain kertoi miltä tilanne hänestä tuntui. Vai oliko siellä kommenteissa puhuttu jotain tuollaista? Itse en niitä lue, kun niissähän on uskomatonta roskaa riippumatta uutisen aiheesta.

Kyllähän tuossa uutisessa matkustaja antaa ymmärtää ettei kuljettajaa kiinnostanut tilanne vaikka oikeasti tämä on pysäyttänyt bussin seuraavaan turvalliseen paikkaan (seuraavalle pysäkille) ja tullut tarkistamaan tilanteen. En ymmärrä mitä ihmiset luulevat voittavansa nykypäivänä uhriutumisella ja toisten syyttelyllä.
 
Kyllähän tuossa uutisessa matkustaja antaa ymmärtää ettei kuljettajaa kiinnostanut tilanne vaikka oikeasti tämä on pysäyttänyt bussin seuraavaan turvalliseen paikkaan (seuraavalle pysäkille) ja tullut tarkistamaan tilanteen. En ymmärrä mitä ihmiset luulevat voittavansa nykypäivänä uhriutumisella ja toisten syyttelyllä.

Eihän nuo liity mitenkään siihen että "on surkea työssään ja ansaitsee kenkää". Jos jalka murtuu, niin luulisi että siinä tulee pienimuotoinen shokki, jolloin ei voi olettaakaan, että tapahtumasta jäisi täysin todenmukainen muistikuva. Jos makaa jalka murtuneena lattialla, ja kuljettaja ajaa 20 sekuntia seuraavalle pysäkille, niin siinä tilanteessa se voi tuntua matkustajasta vaikka kahdelta minuutilta.

Ja kun matkustaja sanoi, että hänestä tuntui kuinka kuljettajaa ei kiinnostanut, niin ilman mielenpahoittamislasejani en kyllä itse saa siitä uhriutumista tai etenkään syyttelyä aikaiseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vielä muutama sana viime päivien keskustelun johdosta. Ymmärrän hyvin Canus Lupusin reaktiota. Itse suhtaudun joskus kriittisesti koko tähän ketjuun koska se välillä voi antaa liian negatiivisen kuvan koko ammatista. (98 sivua, 1464 palautetta, vau, kuljettajat ovat ilmeisesti aikamoisia pahiksia !) Varsinkin mediassa viime aikoina julkaistut jutut bussissa kaatumisesta toista osapulta kuulematta saa helposti sen käsityksen että äkkijarrutus automaattisesti johtuu kuljettajan välipitämättömyydestä kun hän itse asiassa ehkä yrittää välttää kolaria tai ihmisen allejääntiä. Riski on silloin että syytön matkustaja kaatuu ja jopa loukkaantuu. Ja kuten tämän ketjun keskusteluista todettiin uhrille tämä on aikamoinen shokki ja voi helposti jäädä semmoinen käsitys että kuljettajalta puuttui empatiaa. Asiat eivät aina ole mustavalkoisia.
Kun ottaa huomioon että päivittäin on tuhansia lähtöjä HSL-alueella on selvää että kirjava porukka ohjaa näitä busseja mutta omat kokemukseni kuljettajista on pääasiassa positiivisia mutta silloin tällöin on asialla sellainen jolla on huono kyky hallita haastavia tilanteita tai jonka ammattivalinta on mennyt pieleen, eli samat ongelmat kun muuallakin. Vastaavanlaisia kokemuksia olen saanut kanssamatkustajistani, valtaosa on tavallisia mukavia meikäläisiä, osa myös tervehtii kuljettajaa ja kiittää kyydista, mutta pieni osa käyttäytyy sen sijaan ala-arvoisesti. Mikäli tässä foorumissa olisi sellainen ketju kun "Matkustajien toimintaa" tulisi varmasti runsaasti palautetta häiriköinnistä, törkeästä kielenkäytöstä päin naamaa sylkemistä ja jopa väkivallasta. Siinä ne varsinaiset ongelmat ovat.
 
Nyt alkaa kohta sietoraja ylittyä katsella miten bussikuskitKIN ajelevat punaista päin!
Mihin on niin kiire?

Hävettää katsella näiden muka "ammattikuljettajien" touhuja :icon_frown:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänä aamuna helb 1831:n puikoissa ralliautoilija. Bussi (lentokentälle) saapui 4min etuajassa Kurvin pysäkille. Ei ihme, sillä kuljettajalla on kovinkin raskas kaasujalka
 
Tänä aamuna helb 1831:n puikoissa ralliautoilija. Bussi (lentokentälle) saapui 4min etuajassa Kurvin pysäkille. Ei ihme, sillä kuljettajalla on kovinkin raskas kaasujalka
Kiinnostuin tästä joten seurasin tutkasta, saapui 9 minuuttia etuajassa kentälle. Vauhdin puolesta hän noudatti kyllä rajoituksia. Oli vain hyvä tuuri liikennevaloihin tullessa. Ne nimittäin määrittelevät aika paljon sen ollaanko etuajassa vaiko myöhässä. Takaisin Helsinkiin tullessa ei enää ollut etuajassa, vaan minuutin myöhässä Tammiston kohdalla
 
Kiinnostuin tästä joten seurasin tutkasta, saapui 9 minuuttia etuajassa kentälle. Vauhdin puolesta hän noudatti kyllä rajoituksia. Oli vain hyvä tuuri liikennevaloihin tullessa. Ne nimittäin määrittelevät aika paljon sen ollaanko etuajassa vaiko myöhässä. Takaisin Helsinkiin tullessa ei enää ollut etuajassa, vaan minuutin myöhässä Tammiston kohdalla

Perstuntumalta ainakin sörnäisen ja käpylän välillä viiletti kyllä varmasti ylinopeuttakin. Vantaan puolella kiertäessä vauhti ehkä tasaantui Kartanonkosken katuja ym. kiertäessä. Ehkä tuo ajotapakin saattoi vaikuttaa havainnointiin (istuma-asentoa sai korjata aina välillä) Tosin oli kyllä ensimmäinen kerta 4kk sisällä kun 615 tulee viikonloppuaamunakin noin ”reilusti” etuajassa
 
Tänä aamuna helb 1831:n puikoissa ralliautoilija. Bussi (lentokentälle) saapui 4min etuajassa Kurvin pysäkille. Ei ihme, sillä kuljettajalla on kovinkin raskas kaasujalka

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää mikä vuoro? 2 aamun ekaa 615 vuoroa Lentokentälle: 04:35 Rautatientorilta saapui Kurviin n. 30sek ennen arvioitua aikaa, Lentokentällä n. 3min ennen arvioitua aikaa.
Seuraava vuoro 06:25 saapui Kurviin n. 2 min ennen & kentälle n. 9 min ennen arvioitua aikaa, joten oletettavasti olisi tämä vuoro ollut? Äkkiä kun reittilokia katsoi niin ei näyttänyt olevan mainitsemallasi välillä säännöllistä ylinopeutta. Välillä ollut hieman yli nopeusrajoituksen, muttei suinkan koko aikaa eikä mitenkään paljon.
 
Takaisin
Ylös