Turku- Helsinki IC2 1:57, Express-vuoro bussilla 2:10. Enpä näkisi matka-ajassa isoa eroa. Varsinkaan, jos lähtöpiste sattuu olemaan tälpuoljokke.
Joo, joillain rataosuuksilla pikavuoro pystyy kilpailemaan junan kanssa. Ehtoina ovat silloin, että juna pysähtyy lukuisilla pysähtymispaikoilla ja bussi on erikoispikavuoro, eli kulkee (lähes) pysähtymättä paikasta A paikkaan B ilman, että palvelee sen suuremmin matkan varrella olevia paikkakuntia. Rantaradalla junaliikenne ei ole riittävän hyvätasoista kilpaillakseen maantieliikenteen kanssa, sen takia jopa bussi pärjää junalle.
Otetaan esimerkiksi väli Helsinki-Tampere, ExpressBus vastaan IC2 tai Pendolino. Bussi kulkee 80-100 km/h, poikkeaa matkan varren taajamissa ja Matkahuolloissa, pitää kuljettajan lakisääteiset lepotauot ja ruuhkat maantiellä hidastavat bussia. Juna kulkee 140-220 km/h, pysähtyy muutamia kertoja minuutiksi-kahdeksi ja raiteet ovat ruuhkattomia.
Kun siis bussi on junaa hitaampi, niin väleillä joilla molemmat kulkutavat ovat mahdollisia, sillä matkustavat pidemmillä matkoilla vain kaltaiseni bussifanit
Se kyllä ihmetyttää, että vaikka bussi olisi junaa nopeampi tai yhtä nopea, edullisempi, ja tarjoaisi paremman vuorotarjonnan sekä vähemmän vaihtoja, eikä tule VR:n tapaan yleensä "yllättäviä" ongelmia, niin silti valtaosa ihmisistä vaikuttaa matkustavan junalla. Tällainen väli voisi nyt olla vaikka Helsinki-Pori tai Tampere-Lahti.
VR:n markkinointi on ilmiselvästi onnistunut ja bussiyrityksillä olisi varaa kohentaa imagoaan. Tätä ei edistä ExpressBus-järjestelmän kuihtuminen, joten joku uusi yhteinen brändi olisi saatava aikaan. ExpressBus-järjestelmän kalliit kustannukset ilmeisesti karkoittavat yrityksiä sen piiristä, tosin en ymmärrä, että mistä ne kovat kustannukset tulevat? Vai onko syy joku muu? Etenkin näin Internet-kaudella riittäisi, jos bussit olisivat yhteisen bränditeipin alla ja vaihtoyhteydet saataisiin kohdalleen, mutta muu markkinointi voisi tapahtua kustannustehokkaasti netissä.