Kuopion paikallisliikenne

Vs: Kuopion paikallisliikenne mahdollisen lakon aikana

Hoitaako Finnair näitä vai onko Kuopion Liikenteelläkin jotakin hieman säännöllisempää liikennettä kentälle, kuten joskus 80-luvulla? Ymmärrän, että pohjimmiltaan korpikentälle ei kannata ajattaa busseja kuin lentoihin liittyen, mutta tällaisella julkisella liikenteellä kun ei ainakaan lisätä uskoa että kentältä välttämättä pääsisi liikkelle pulittamatta kymmeniä euroja.

Tietoa Kuopion lentokentän bussiyhteyksistä löytyy täältä. Liikenne on Pohjois-Savon ELY-keskuksen (aiemmin Itä-Suomen lääninhallituksen) ostamaa. Kuopion keskustan ja lentokentän välillä liikennöi tällä hetkellä Linja-Karjala Oy. Tietoa Suomen lentoasemien liikenneyhteyksistä löytyy Finavian sivuilta http://www.finavia.fi/.
 
Vs: Kuopion paikallisliikenne mahdollisen lakon aikana

Tietoa Kuopion lentokentän bussiyhteyksistä löytyy täältä. Liikenne on Pohjois-Savon ELY-keskuksen (aiemmin Itä-Suomen lääninhallituksen) ostamaa. Kuopion keskustan ja lentokentän välillä liikennöi tällä hetkellä Linja-Karjala Oy. Tietoa Suomen lentoasemien liikenneyhteyksistä löytyy Finavian sivuilta http://www.finavia.fi/.

OK, paljon kiitoksia tiedoista.

Finavian sivuilta näkeekin esim. että edullisempi, mutta toisinaan -- noudoista
riippuen -- hitaampi Airport-taksi ei operoi viikonloppuisin...
"Airport-taksia ei ajeta viikonloppuisin la klo 03 - ma klo 04 välisenä aikana"

Kai se nuoruusvuosien näky 33(?)-bussin säännöllisestä seisomisesta terminaalin
edessä pysäkillä sitten oli liian hyvää ollakseen enää totta. Eli terminaali laajeni
vanhasta lasiparakista, mutta julkiset liikenneyhteydet parannettiin samalla tuhlausmentaliteetista. :icon_frown:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuopion bussiliikenne Rissalan kentälle uudistui vuodenvaihteessa. Linjaa jatkettiin lentoasemalta Siilinjärven MH:lle ja samalla linjanumeroksi tuli 40. Vuoromäärä kasvoi samalla viikottaisesta 56:sta 100:aan. Linjaa liikennöidään ainoastaan ma-pe. Illan viimeinen vuoropari ajetaan tosin vain väliä Kuopio-lentoasema. Liikennöitsijänä jatkaa Linja-Karjala Oy. Kahden ensimmäisen viikon aikana (ostoliikennesopimuksen mukaisesti) kertalipun sai yhden euron "tutustumistarjouksella".
 
Kuopion bussiliikenne Rissalan kentälle uudistui vuodenvaihteessa. Linjaa jatkettiin lentoasemalta Siilinjärven MH:lle ja samalla linjanumeroksi tuli 40. Vuoromäärä kasvoi samalla viikottaisesta 56:sta 100:aan. Linjaa liikennöidään ainoastaan ma-pe. Illan viimeinen vuoropari ajetaan tosin vain väliä Kuopio-lentoasema. Liikennöitsijänä jatkaa Linja-Karjala Oy. Kahden ensimmäisen viikon aikana (ostoliikennesopimuksen mukaisesti) kertalipun sai yhden euron "tutustumistarjouksella".

Tämän linjan kilpailuasiakirjoissa mainittiin kalustovaatimuksena osittain matalalattiainen paikallisliikenteen bussi, mutta kaikissa näkemissäni kuvissa Linja-Karjala on ajanut linjaa uudehkoilla Irisbus Arway ja Crossway -mallisilla korkealaittiaisilla vakiovuoroautoilla.
 
Keskustan alueen reitit muuttuvat vähän, mielestäni ihan järkevään suuntaan kun nykyinen älytön Kauppakadun kautta kiertely jää pois. http://www.kuopionliikenne.fi/ajankohtaista/14488 Uudelle Teatterinkulman pysäkille ei ole tehty fyysistä pysäkkitaskua vaan tasku on maalattu katuun, on vähän eriskummallisen näköinen ratkaisu (pitää koittaa saada kuvattua).

Kuopion liikenne ajaa linjaa 1 nykyisin pakettiautolla http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transp...%20Oy/100-200/115%20%28SRG-950%29%20Lasse.jpg joskin teippaukset lukuun ottamatta auton numeroa ja liikennöitsijän nimeä on poistettu.
 
Keskustan alueen reitit muuttuvat vähän, mielestäni ihan järkevään suuntaan kun nykyinen älytön Kauppakadun kautta kiertely jää pois.

Nehän muuttuvat vähän väliä. Onkohan tuo parin viikon päästä toteutettava keskustan reittimuutos peräti kolmas tänä vuonna? Jääneeköhän tuo Tulliportinkadun kaksisuuntaistaminen pysyväksi, vai palataanko takaisin alkuasetelmaan ennen Ala-tori -hankkeen (37,5 M € hintainen parkki"luola"laajennus 741:lle autolle) aloittamista? Alkuasetelma = samansuuntaiset Tulliportinkatu ja Kauppakatu yksisuuntakatuina, ensin mainitulla ajosuunta itään ja Kauppakadulla länteen.

Kuopion liikenne ajaa linjaa 1 nykyisin pakettiautolla

Ykköslinjalla menossa kuolinkamppailu. Jotain viitisen vuotta sitten linjaa ajettiin Niiralan ja Kallanrannan väliä kahdesti tunnissa, myöskin lauantaisin. Nykyään sekavasti neljän eri päätepysäkin väliä vain koulupäivisin.
 
Nehän muuttuvat vähän väliä. Onkohan tuo parin viikon päästä toteutettava keskustan reittimuutos peräti kolmas tänä vuonna? Jääneeköhän tuo Tulliportinkadun kaksisuuntaistaminen pysyväksi, vai palataanko takaisin alkuasetelmaan ennen Ala-tori -hankkeen (37,5 M € hintainen parkki"luola"laajennus 741:lle autolle) aloittamista? Alkuasetelma = samansuuntaiset Tulliportinkatu ja Kauppakatu yksisuuntakatuina, ensin mainitulla ajosuunta itään ja Kauppakadulla länteen.

Käsittääkseni toriremontin valmistuttua Kauppakadusta ja Haapaniemenkadusta tulee torin reunoilla (ja vähän pidemmällekin kai) kävelykatuja ja bussiliikenne jää kaksisuuntaisille Tulliportinkadulle ja Puijonkadulle.

Ykköslinjalla menossa kuolinkamppailu. Jotain viitisen vuotta sitten linjaa ajettiin Niiralan ja Kallanrannan väliä kahdesti tunnissa, myöskin lauantaisin. Nykyään sekavasti neljän eri päätepysäkin väliä vain koulupäivisin.

Näinpä. Ei ykkösessä taida juurikaan matkustajia kulkea. Eikä nykyisiä aikatauluja ole kai muuhun suunniteltukaan kuin koululaisille ja vanhuksille. Lienisikö Kuopiossa potentiaalia jonkinlaisille keskikaupunkilinjoille? Käsittääkseni Oulussa on hyviä kokemuksia citylinjoista.
 
Nuo kaksisuuntaiset kadut tulevat pysymään tuollaisinaan. Eli niiralan suuntaan lähtevät linjat ajavat suoraan tulliportinkatua eivätkä koukkaile enää kauppakadulle. Ainoastaan mistä en ole satavarma, tuleeko sokkarin eteen pysäkkejä linjoille jotka aiemmin ajoivat suoraan haapaniemenkatua pitkin (linjat 20, 7, 23). Jotain luonnoksia olen nähnyt missä olis pieni bussikaista haapaniemen kadulla välillä kauppakatu-minna canthinkatu joka muutoin olisi myös kävelykatua.

Ja tuohon ykkösen ajokkiin.. Linjan matkustajat sopivat hyvin siihen, ja polttoaineen kulutus on huimasti pienempi mitä isommalla bussilla. vrt, 70l / 20l..
 
Vs: Lahden paikallisliikenne

Käypäs Kuopion -osiossa. ;)
http://www.kuopionliikenne.fi/ajankohtaista/15313-kertalippu-kampanja
"Yhteistyössä Kuopion Liikenne Oy ja Kuopion kaupunki."
Eli onhan Koiviston Auto -yhtymällä asiakasnäkökulmaa. Eri asia, onko asiakas sitten matkustaja vai Kuopion kaupunki. :D
Mutta mitä nyt täällä on reilun kolmen viikon verran matkannut muutaman kilometrin mittaisia työmatkojaan polkupyörällä - ja nähnyt miten suosittu kulkumuoto pyöräily on, niin kova työ taitaa olla houkutella lukuisia pyöräilijöitä bussin kyytiin...
2,50 €. No vau. Sehän on Tampereella purnatun kallis peruskertalipun hinta, joka sisältää 60 minuutin rajoittamattoman vaihtoajan ja on voimassa myös pyhinä ja joka päivä klo 23:59 saakka. :p

Kuopiossa tuo taksa on siis voimassa vain heinä–elokuun ajan lukuunottamatta pyhäpäiviä (kaikki sunnuntait), jolloin taksa on 4,30 € – eli halvemmaksi tulee kolmen hengen mennä taksilla. Tarjousajan jälkeen ma-la taksa onkin tyypillinen KA-taksa 3,20 €.

Koska vakiotaksat ovat noinkin korkeita, ihmiset äänestävät jaloillaan ja ajavat jo valmiiksi ostetulla autolla tai isommalla porukalla taksilla, tai sitten tosiaan pyöräilevät. Jos kertataksa olisi aina 2,50 € – tai mieluummin kertalippu poistuisi kaupunkialueen liikenteestä kokonaan ja korvautuisi 24 h voimassaolevalla päivälipulla hintaan 5 €, matkustajia saattaisi tulla huomattavasti nykyistä enemmän. Tämä toki edellyttäisi aktiivista mainoskampanjaa, bussien kyljissä voisi olla tarrat "24 h vain 5 € !"

Hyvällä säkällä Kuopion kaupunki on maksanut KA:lle jotain tuosta hyvästä jotain, että yritetään houkuttaa "halvalla" lipun hinnalla väkeä KA:n busseihin. :roll:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
[offtopic]Vähän tuntuu siltä, että niissä kunnissa, joissa on jossain vaiheessa kehitystä ollut kunnallinen liikennelaitos, kertalippujen hinta (omasta mielestä) on pysynyt matkustajan kannalta kohtuullisena. Varsinkin nämä KA-yhtymän "hallitsemissa" kaupungissa tuntuisi hinnat olevan järjestään huomattavasti korkeammalla muihin verrattuna.

Voi tosiaan vaan kuvitella, minkä tasoinen/hintainen joukkoliikenne esim. Tampereella olisi, jos sisäinen liikenne olisi ollut aina suoraan yksityisten hallussa. [/offtopic]
 
Vs: Lahden paikallisliikenne

Hyvällä säkällä Kuopion kaupunki on maksanut KA:lle jotain tuosta hyvästä jotain, että yritetään houkuttaa "halvalla" lipun hinnalla väkeä KA:n busseihin. :roll:
Itsekin epäilin juuri kaupungin harrastamaa subventointia syyksi, miksi uutisessa lukee tuo "yhteistyössä Kuopion Liikenne Oy ja Kuopion kaupunki".;)

Asiaan liittyen: postiluukusta kolahti tänään Kuopion kaupungin tiedotuslehtinen. Lehden sivuilla oli havainnekuva siitä, miltä jo ties kuinka kauan remontissa ollut tori näyttää sitten, kun remontti on ohi ensi vuonna. Havainnekuvassa on torin reunustan pysäkeillä busseja. Yksi busseista on Helbin väreissä ja kaksi muuta Jokeri-värisiä. Kuopion kaupungin kannanotto bussiliikenteen kilpailuttamiselle? :D
 
Vs: Lahden paikallisliikenne

2,50 €... Kuopiossa tuo taksa on siis voimassa vain heinä–elokuun ajan lukuunottamatta pyhäpäiviä (kaikki sunnuntait), jolloin taksa on 4,30 € – eli halvemmaksi tulee kolmen hengen mennä taksilla. Tarjousajan jälkeen ma-la taksa onkin tyypillinen KA-taksa 3,20 €.

Olenko tyhmä, mutta eikö tuo tarjoushinta ole myöskin voimassa yö- ja pyhäliikenteessä?

Koska vakiotaksat ovat noinkin korkeita, ihmiset äänestävät jaloillaan ja ajavat jo valmiiksi ostetulla autolla tai isommalla porukalla taksilla, tai sitten tosiaan pyöräilevät. Jos kertataksa olisi aina 2,50 € – tai mieluummin kertalippu poistuisi kaupunkialueen liikenteestä kokonaan ja korvautuisi 24 h voimassaolevalla päivälipulla hintaan 5 €, matkustajia saattaisi tulla huomattavasti nykyistä enemmän.

Ikävä kyllä KA-konsernikaupungeissa talous on aika kuralla/tiukalla. Valtiolta pitäisi irrota lisää fyrkkaa, jotta ehdottamasi päivälippusysteemi voitaisiin niissä ottaa käyttöön. Niissä muuten tuetaan jo nyt osittain kertalippuja, ilmeisesti jonkinlaisella könttäsummalla. Lahdessa ja Jyväskylässä on käytössä tasataksa (3,20 €). Ilman tätä järjestelyä pisimmillä tasataksa -linjoilla kertalippu maksaisi Matkahuoltotaksalla jopa 5,90 €. Kummassakin kaupungissa siirtolippu on tällä hetkellä maksuton (eli kaupungeilta irtonee siihenkin järjestelyyn jotakin tuohta).

Vähän tuntuu siltä, että niissä kunnissa, joissa on jossain vaiheessa kehitystä ollut kunnallinen liikennelaitos, kertalippujen hinta (omasta mielestä) on pysynyt matkustajan kannalta kohtuullisena. Varsinkin nämä KA-yhtymän "hallitsemissa" kaupungissa tuntuisi hinnat olevan järjestään huomattavasti korkeammalla muihin verrattuna.

Ei KA-konsernikaupungeissa kertalippu ole sen kalliimpi kuin muissakaan Matkahuolto-taksa -paikkakunnillakaan. Kertalipuista jaksetaan aina marista, että ne on liian kalliita. Jos esimerkiksi kerran viikossa asioi bussilla mennen-tullen, niin silloin 40 matkan kortti (voimassa 90 pv) on sopiva matkakumppani (hinnat euroissa):

- Iisalmi 46,00 (44 matkaa)
- Jyväskylä 67,00
- Lahti ja Porvoo alkaen 87,60
- Oulu 76,00
- Varkaus 45,00

Hinta matkaa kohden 1,05-2,19 €. Kuukausilippujen hinta vaihtelee Varkauden 40 eurosta Kuopion 59 euroon. Tuo Varkauden kuukausilippu ei tosin ole hintansa väärtti, koska näin kesällä ajetaan vain kahta linjaa, ainoastaan ma-pe, kummallakin suunnilleen kahden tunnin vuorovälillä.
 
Vs: Lahden paikallisliikenne

Ikävä kyllä KA-konsernikaupungeissa talous on aika kuralla/tiukalla. Valtiolta pitäisi irrota lisää fyrkkaa, jotta ehdottamasi päivälippusysteemi voitaisiin niissä ottaa käyttöön. Niissä muuten tuetaan jo nyt osittain kertalippuja, ilmeisesti jonkinlaisella könttäsummalla. Lahdessa ja Jyväskylässä on käytössä tasataksa (3,20 €). Ilman tätä järjestelyä pisimmillä tasataksa -linjoilla kertalippu maksaisi Matkahuoltotaksalla jopa 5,90 €. Kummassakin kaupungissa siirtolippu on tällä hetkellä maksuton (eli kaupungeilta irtonee siihenkin järjestelyyn jotakin tuohta).
Rohkenen väittää, että asia ei ole noinkaan. Jos Kuopion kaupunki tilaa tarjouspyynnössä liikennettä lipputuotteilla päivälippu 5 €, kausiliput nykyhintaisia jne., palvelutaso nykyisen kaltainen mutta selkeämpi, ei nettokustannus poikkea välttämättä nykyisestä kustannustasosta.
 
Takaisin
Ylös