Kuopion paikallisliikenne

Eikös ne kaikki viisi entistä Liikenne oy:n kabussia saa lähtöpassit Kuopiosta? Paikallisliikenteeseenhän nuo eivät iän takia enää ensi kesänä kelpaa.

Eikös pari-kolme yksilöä liiku Varkaudessa? Ainakin jokunen vuosi sitten näkökenttään ilmaantuivat # 77, 79 ja 80 Varkauden numerolinjoilla. Nämäkin alkavat olla melkein parikymppisiä ja kun Citarot saavat uuden kodin Varkaudesta, niin taitavat nuo korkealattia-Kabussit kadota purkaamolle. Siirtyyköhän Kuopiosta jokunen uudempi Kabussi Iisalmeen?

lähimmät suojatiet ovat Asemakadun risteyksessä etelään päin sekä Puutarhakadun risteyksessä pohjoiseen päin. Linja-autopysäkki etelään päin on parisataa metriä molemmista.

Ei aivan noinkaan pitkä matka, vaan 120-130 metriä suuntaansa. Radan suuntaisesta ylikulkusillastakaan ei ole paljoa iloa, jos on liikuntarajoitteinen. Pyörätuolilla/lastenvaunulla liikuttaessa siirtymismatkaa ylös sillalle kertyy mukavasti, joten kiertotie jommankumman "suoja"tien kautta saattaa olla houkuttelevampi vaihtoehto.
 
Kaiketi Pohjolan Liikenne hankkii Kuopioon samanlaisia 8900:a mitä PK-seudulle tuli vuodenvaihteessa. Onko Scanialla edes mitään Euro6-tasoista katuria tällä hetkellä?*Myöskään käytetyn hankkiminen tuskin tulee kyseeseen..
 
Viimeksi muokattu:
Kaiketi Pohjolan Liikenne hankkii Kuopioon samanlaisia 8900:a mitä PK-seudulle tuli vuodenvaihteessa. Onko Scanialla edes mitään Euro6-tasoista katuria tällä hetkellä?*Myöskään käytetyn hankkiminen tuskin tulee kyseeseen..

mutta kun

”Pohjolan Liikenne hankkii Kuopiossa voittamaansa liikenteeseen 10 uutta VDL LLE kevytrakennebussia. Bussit ovat päästötasoltaan parasta Euro 6 –luokkaa. Autojen varusteina on matkustusmukavuutta lisäävä ilmastointi sekä turvallisuutta lisäävät sähköliukuovet, ovikamerat, valvontakamerat sekä alkolukko.”
 
Radan suuntaisesta ylikulkusillastakaan ei ole paljoa iloa, jos on liikuntarajoitteinen. Pyörätuolilla/lastenvaunulla liikuttaessa siirtymismatkaa ylös sillalle kertyy mukavasti, joten kiertotie jommankumman "suoja"tien kautta saattaa olla houkuttelevampi vaihtoehto.
Itse päädyin ilman liikuntarajoitteitakin juoksemaan kadun yli siitä pysäkin kohdalta...
 
”Pohjolan Liikenne hankkii Kuopiossa voittamaansa liikenteeseen 10 uutta VDL LLE kevytrakennebussia.”

Eli Heinäkuun jälkeen Kuopion paikkurikalusto koostuu lähes tulkoon pelkästään kottikärryistä? Voi toki olla, että Savonlinja hankkii myös niitä ja silloin se koostuu kokonaan. Olenko oikein ymmärtänyt?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eli Heinäkuun jälkeen Kuopion paikkurikalusto koostuu lähes tulkoon pelkästään kottikärryistä? Voi toki olla, että Savonlinja hankkii myös niitä ja silloin se koostuu kokonaan. Olenko oikein ymmärtänyt?
Eiks ne olleet "ruohonleikkureita"? Myös Lahdessa suuri osa tulevaa bussikalustoa on LLE-120:sia. Näyttääkin vahvasti siltä, että siitä on tulossa Suomen kaupunkien perusbussi.
 
Eli Heinäkuun jälkeen Kuopion paikkurikalusto koostuu lähes tulkoon pelkästään kottikärryistä? Voi toki olla, että Savonlinja hankkii myös niitä ja silloin se koostuu kokonaan. Olenko oikein ymmärtänyt?

He, jotka lukivat ketjun aiempia viestejä saattoivat havaita, että uusiin sopimuksiin on tarjottu myös käytettyä kalustoa. Linja-Karjalan voittamassa kohteessa riittää pienkalusto, ja tarjotutkin ovat Euro4-päästötasoa, joten tuskinpa ovat hankkimassa "kottikärryjä".
 
Eli Heinäkuun jälkeen Kuopion paikkurikalusto koostuu lähes tulkoon pelkästään kottikärryistä? Voi toki olla, että Savonlinja hankkii myös niitä ja silloin se koostuu kokonaan. Olenko oikein ymmärtänyt?
Ero nykyiseen, lukumäärältään Kuopion suurimpaan bussimalliin ei taida kuitenkaan olla kovin suuri? ;)

Sääli vain, että samalla taitavat örinä-Mersut poistua lopullisesti Kuopion katukuvasta...:(
 
Liikennöitsijät ovat nyt laatineet kilpailutetun liikenteen aikataulut ja reitit:

  • kohde 1 käsittää linjat 1 Rönö - Niirala, 2 Niuva - Pappilanmäki, 3 Haapaniemi - Rahusenkangas sekä kesälinjan 10 keskusta - Puijo
  • kohde 2: linjat 4 & 8/8K Neulamäki - Kelloniemi
  • kohde 3: linjat 5 & 6 Puijonlaakso - Petonen, 7 Rypysuo - Rauhalahti ja 29 Pirtti - KYS
  • kohde 4: linjat 15 Päiväranta - Amis, 19 Saaristokaupunki - keskusta, 20 Petonen - Päiväranta, 21 Pirtti - Päiväranta, 22 Savolanniemi - Keskusta, 23 Petonen - Itkonniemi ja 23K Petonen - Amis
  • kohde 5: linjat 30 Savilahti - Vuorela, 31/31K Matkus - Siilinjärvi, 35 Savilahti - Siilinjärvi ja 40 Savilahti - Lentoasema - Siilinjärvi

Pikainen silmäily herätti muutaman ajatuksen. Ykköslinjaa voitaisiin liikennöidä tehokkaammin 40 min välein ehdotetun 60 min välein. Auto saapuu Niiralasta .45 ja seisoo keskustassa 25 min jatkaen .10 Rönöön. Mikäli keskustan ja Niiralan lähtöajat muutettaisiin arvoiduiksi lähtöajoiksi ja ainoastaan Rönön lähtöaika olisi "kiveen hakattu", niin ajoajan saisi ehkä puristettua alle 30 minuuttiin ja vuorovälin saisi puristettua 30 minsaan.

Kakkosen osuus KYSin ja Niuvan välillä tullee olemaan tyhjien penkkien siirtoajoa. Tuolla osuudella asutusta on vähemmän kuin nimellisesti.

Seiskan sunnuntai-aikataulu näyttää hyvin "turkulaiselta": 40 min vuoroväli.

Vitosen yövuoroja Puijonlaaksoon ajetaan vain pe-la ja Rypysuolle ei ajeta ollenkaan yövuoroja. Linjan 20 yövuorot Päivärantaan voisi siirtää kulkemaan KYSin, Puijonlaakson (ti-to) ja Rypysuon kautta (ti-la), jolloin saataisiin parempi saavutettavuus näille alueille.
 
Linja 23/23K näyttää Petosen päässä todella oudolta, kun linjat päättyvät jo Pyörönkaaren "keskuspysäkille" mutta kulkevat Keskustaan kuitenkin moottoritietä tai teollisuusalueiden kautta. Petosessa päätepysäkin lisäksi palvellaan vain yhtä muuta pysäkkiä ennen liittymistä motarille. Vaikea kuvitella, että niiltä pysäkeiltä bussi saataisiin "täyteen". Vai onko tuossa kyseessä jonkinlainen järjestely, jossa 23:n auto tuleekin Saaristokaupungin suunnasta toista linjaa, josta auto vaihtaa Petosen pysäkillä lennosta 23:lle. Näin se ainakin palvelisi paremmin eteläisiä kaupunginosia.
 
Saaristokaupungin linjat (5 & 6) kuuluvat eri pakettiin kuin 23. Liikennöitsijä on toki sama molemmissa paketeissa. Tilausprujuissa mainittiin linjojen 20 & 21 kytkentä toisiinsa (Helsingin 2 & 3 ratikoiden tapaan) Päivärannassa. Sunnuntailiikenne näyttäisi menevän siten, että Petosella kytkeytyvät linjat 20 & 23 ja vastaavasti 5 & 6 tosiinsa. Ma-pe -liikenteessä 20 / 23 kytkentä ei taida toimia, koska linjalla 20 on 20 min vuoroväli ja 23:lla 30 min. Toisaalta silloin ei autojen tarvitse siirtyä linjalta toiselle, koska esim 23:n vuorojen Petoseen saapumisen jälkeen koittaa lähtöaika melko hetimiten.
 
Nuo uudet bussit mitkä tulee kuopioon eivät saa siniraitaa kylkeen. Autot 66 ja 67 antaa osviittaa mitä tuleman pitää. Pääsiäisen jälkeen pitäs ensimmäisten ilmestyä kuopioon.
 
Takaisin
Ylös