Kutsuplus

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,407
Tänään, kun oli ilmaista, päätin kokeilla Kutsuplus-palvelua. Kaiken kaikkiaan jäi miellyttävä fiilis tuosta. Busseissa (pakuissa) oli mukavat penkit ja ilmastointi ja kuljettajat ajoivat hyvin. Inforuutu autossa näytti minuuttimäärän pysäkille, se oli mukavaa. Miinusta annan tilausjärjestelmästä. Kännykällä kutsuplus-sivusto jumittui pariin kertaan ja samalla auto oli mennyt sivu suun. Lisäksi maksumahdollisuuksia haluaisin enemmän kuin vain Matkakukkaron.

Mutta kaiken kaikkiaan pidän kutsuplussasta, sen myötä pääsin paikkoihin, jonne normaalisti kuljen kahden vaihdon kautta.
 
Kuulin eräältä pirssimieheltä, että Helsingin taksimiehet käyvät kuumana näitä kutsuplus-autoja kohtaan. Onhan se luonteeltaan paljon enemmän taksiliikennettä kuin mitään linja-autoliikennettä. Kuulemma jopa joskus viikonloppuisin pyörivät pimeät taksit ovat pienempi paha
 
Niin, ja miten on asian laita siinä vaiheessa kun Kutsuplus pyörii 1000:lla autolla, kuten HSL:n suunnitelmiin kuuluu
 
Tuohon palveluun pitäisi muuten lisätä myös Jouko-reittien pysäkit, jotka siis ovat virallisesti pysäkkejä, vaikkei niillä olekaan mitään kylttejä. Haagassa esimerkiksi Ohjaajantiellä on muutama pysäkki (1752, 1754, 1756, 1758) joille Kutsuplus-pakettiautolla pääsisi ketterästi, mutta tilausjärjestelmä ei tunnista niitä.
 
Halusin kokeilla Kutsuplus- bussia välillä Kolsarintie - Länsiterminaali. Iso kartta näyttää että pitää mennä Konalantien ja Kehä I:n risteysalueelle eli sillan tuntumaan. Pysäkki oli karttaan merkitty pisteellä ja pysäkin nimi Konalantie . Ryntäään innoissani pysäkille odottamaan . Autoe ei tule 40 minuutin sisällä. Ei tulekaan kun olen väärällä pysäkillä. Mutta jos kuski olisi soittanut kännykällä niin 3 minuutissa olisi siirtynyt Konalantiella olevasta Kokkokallion pysäkiltä Kehä I:lle Konalantien pysäkille.

Tilauksessa oli mainittu myös pysäkin numero, joten vika oli minussa kun katsoin tilausvahvistusta liian hätäisesti. Mutta autoa ei voi tilata etukäteen esim. kahta päivää ennen.

Siitä huolimatta aion kokeilla Kutsuplus-bussia ensi tilassa. Idea on hyvä vaikkakin vanhuksia syrjivä.

Yhteysväli Kolsarintie - Länsiterminaali taksilla on 30 euroa, mutta Kutsuplussalla 11 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Taksit ovat aina kalliimpia, kutsuplus voisi ruveta 24/7h palveluksi mutta ei HSL:llä olisi siihen varaa. :lol:

tämäkin on yksi syy että Kutsuplus pitää ajatella joukkoliikenteen yhdeksi kehittyneeksi muodoksi, ei taksin kilpailijaksi. Tai sitten voidaan ajatella että kyseessä on kokonaan uusi palvelu, joka täydentää entisiä.
 
Oy Andersson Ab aloittaa marraskuussa myös kutsuplus-liikennettä HSL-alueella: ''Oy Andersson Ab aloittaa 18.11.2013 Kutsu Plus-liikenteen liikennöinnin viiden uuden ajoneuvon voimin HSL:n liikenteessä.'' :)
 
[---] hyvä vaan että palvelu kehittyy. :)
Niinpä. Vielä kun liikennöintialue kattaisi koko Helsingin (tai jopa pääkaupunkiseudun?) ja kalustoa olisi enemmän, olisi palvelu entistä parempi. Tällä hetkellä saa huonolla tuurilla Kutsuplussaa odottaa jopa vajaan tunnin ruuhka-aikaan. Tilannehan paranee toki kun uusia autoja tulee.

Muistelisin lukeneeni jostain, että ensi vuonna on tavoitteena 50 Kutsuplus-autoa?
 
Niinpä. Vielä kun liikennöintialue kattaisi koko Helsingin (tai jopa pääkaupunkiseudun?) ja kalustoa olisi enemmän, olisi palvelu entistä parempi. Tällä hetkellä saa huonolla tuurilla Kutsuplussaa odottaa jopa vajaan tunnin ruuhka-aikaan. Tilannehan paranee toki kun uusia autoja tulee.

Muistelisin lukeneeni jostain, että ensi vuonna on tavoitteena 50 Kutsuplus-autoa?

Jep, ja vuonna 2015 Hsl:llä on tavoitteena olla jo 100 kutsuplus-autoa liikenteessä. Joten ensi vuonna olisi hyvä olla se 50 autoa lisää tavoitteena.
 
Takaisin
Ylös