Kutsuplus

Kutsuplussan kalustoa voidaan tulevan alkuvuoden aikana bongata vielä ainakin Helsingin sisäisellä linjalla 26, sekä Mankin seisakkeen ja Kauklahden aseman väliä kulkevalla väliaikaisella linjalla(?).
 
Kutsuplussan kalustoa voidaan tulevan alkuvuoden aikana bongata vielä ainakin Helsingin sisäisellä linjalla 26, sekä Mankin seisakkeen ja Kauklahden aseman väliä kulkevalla väliaikaisella linjalla(?).

Korvaavaa linjaa ei Espoon toivomuksen mukaisesti ajeta kutsuplussan pakettiautolla vaan 22-paikkaisella pikkubussilla.
 
No johan on taas linja. Eikö noita pakuja olisi voinut sijoittaa vaikka 17:lle, tai vaikka tihentää 24:n vuoroväliä?

Kuinka kauan näiden pakujen sopimukset ovat voimassa, eli koska tuo 26 loppuu? Ja kuinka monta pakua siellä nyt sitten pörrää?
 
Onhan tuo linja tarpeen - ja olisi ollut paljon aiemminkin. Tähän asti koko Kalasataman jooukkoliikennepalvelut ovat olleet metroasema 400 - 800 metrin kävelymatkan päässä rakennustyömaan takana, joten sinne on kätevästi saatu kantakaupungin kylkeen asuinalue, jossa on houkuteltu auton omistamiseen. Ne "sitten joskus" tulevat monet bussi- ja ratikkalinjat alueen läpi eivät lämmitä tässä vaiheessa...

Lähinnä ihmetyttää, että eikö tuota olisi kannttanut linjata Kurviin eikä Hakaniemeen. Reitti olisi lyhyempi ja siitä pääsisi vaihtamaan myös Töölön suuntaan.
 
No johan on taas linja. Eikö noita pakuja olisi voinut sijoittaa vaikka 17:lle, tai vaikka tihentää 24:n vuoroväliä?
Tai miksei vain olisi voinut yhdistää linjaa 26 linjan 17 jatkoksi? Koko eteläisestä kantakaupungista ei ole tällä hetkellä mitään yhteyttä Sörnäisten rantatielle, Verkkosaareen (Tukkutori ja Hermannin rantatien sekä Sörnäistenkadun ympäristön asunnot) eikä Kalasatamaan. Lisäksi ihmetyttää, eikö 26:n kannattaisi käydä Parrulaiturilla asti.
 
Nostan parin vuoden tauon jälkeen ketjua. Ylläpito siirtäköön, jos tämä on väärä paikka.

Jarrett Walkerin blogilla on ollut debattia aiheesta "microtransit", eli erinäisistä älypuhelinsovelluksiin perustuvista kutsupalveluista ja kimppatakseista. Walker julkaisi viikko sitten omaa yhteenvetoaan keskustelusta: Microtransit: What I Think We Know.

Walkerin keskeinen ajatus on edelleenkin, että kun joukkoliikenteen tuottavuus riippuu keskeisesti matkustajien määrästä per kuljettaja, niin pikkuautoilla väistämättä palvellaan harvoja matkustajia kalliilla. Samoin on tehokkaampaa kulkea suoraan kuin mutkitellen. Näitä seikkoja ei äly tai puhelin muuta. Kuljettajattomuus tietysti muuttaisi tuottavuuslaskelmaa palkkakustannusten osalta jos semmoiseen systeemiin päästään.
 
Takaisin
Ylös