- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2010
- Viestit
- 2,836
Kiitos hyvistä vastauksista, yritin etsiä tietoa Googlesta enkä löytänyt. Voi olla, että asiasta ei paljon puhuta tai etsin väärillä hakusanoilla.
Kysymykset koski lähinnä enemmänkin Volvo 8700LE ja Scania Scala merkkiä bussimalleja (mitä mm. Turussa on).
Löysin itse asiassa aika loistavan kuvan näistä Turun uusista 8900LE:sta http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8068.jpg/_full.jpg
Eli onko tuo oikealla oleva (tuo nappi) mikä ja tuo vasemmalla joku on tuolla vähän ylempää on taas mikä?
Miten muuten tuo telinkevennin toimii busseissa käytännössä?
Tuo musta nappi vapauttaa kojelaudan lukituksen jotta sitä voi säätää ja tuo toinen on telinkevennys.
Telinkevennin päästää teliakselin jousituksen ilmatyynyt tyhjäksi ja paino siirtyy vetävälle akselille, jolloin saadaan enemmän pitoa liukkaille. Vanhemmissa busseissa joissa telipyörät eivät kääntyneet, telinkevennys auttoi myös jyrkässä käännöksessä, kun telipyörät eivät pistäneet niin paljoa hanttiin siirtyessään sivusuunnassa.