Kysymyksiä busseista

Jokos kuluttajavirasto on älähtänyt tuosta "ALKAEN 1 € plus varausmaksu"-mainonnasta? Käsittääkseni mainonnassa pitää kuluttajalle maksettavaksi tuleva kokonaishinta näyttää sellaisenaan ilman tarvetta laskutoimituksille.
 
Näin kesäisin olen huomannut, että noista Scanian Scaloista sekä joistakin Volvoista (8700LE) kuuluu erittäin kova ääni jostain takaata, moottoritilasta ym. Mikäs se voisi olla?

Scaloissa ääni ainakin voimistuu, kun auto kiihdyttää. Volvoista harvemmin kuuluu, mutta siitäkin kun kiihdyttää ja on vauhdissa. Viileimpinä päivinä ei niinkään useasti voi havaita tuota ääntä, mutta välillä kyllä.
 
OK.

Yksi kysymys tuohon kattokanavatuuletukseen, eli mikä se "kattokanava" "kattokanavatuuletus" tai "puhallus" millä nimellä nyt sitä kutsutaanki on, ja miltä se näyttää? Mitä eroa siihen on esim. ilmastointiin ja semmosiin tuulettimiin mitkä ovat ovien lähellä?
 
Kattokanavatuuletuksesta puhutaan silloin, kun bussissa ei ole ilmastointia. Toki ilmastoitu ilmakin liikkuu kattokanavissa. Kattokanavat ovat ne pömpelit katossa juuri ikkunoiden vieressä. Katolla tai kattokanavien sisällä on sitten puhaltimet. Joskus kattokanavien ilmaa on vaihdatettu myös ajoviiman avulla.

Ovien lähellä olevilla tuulettimilla taidat tarkoittaa lattiapuhaltimia, joiden lämpökennoissa kiertää sama vesi kun pattereissa. Näillä yritetään luoda oville lämpöverhoa, jotta talvipakkasella kaikki kylmä viima ei tunkisi sisään ajonaikana. Myös ovien edessä olevaa lattia voisi yrittää pitää sulana näiden avulla.
Tätä voisi verrata jollain tasolla esim. isojen kauppojen sisäänkäyntiin, joissa lämmin ilma pöhöttää katosta talvisin päin näköä.
 
http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8056.jpg/_full.jpg tuo kuva ei ole Volvo 8700LE:sta, mutta kuitenkin: Eli keskioven jälkeen nuo neljä suorakulmaisen aukkoa penkkien molemmin puolin on tietääkseni ilmastoinnin (kun ilmastointi on tuon kohdalla katolla)? Silloin kun tuo laite on päällä, niin meneekö ilma myös kattokanavien kautta pitkin koko bussin? Onko kattokanavat nuo harmaat jutut oikealla ja vasemmalla puolella pitkin koko bussia (missä o stop-nappulat kiinni myös).

Jossain busseissa ei löydy tuota keskellä olevaa "ilmastointilaatikkoa", mutta löytyy muutama tällainen kuten kuvassa näkyy: http://vm1.1g.fi/kuvat/2009/Marraskuu/P1100199.jpg?img=img1440. Mitkä nuo on?

Liittyykö nuo edelliset mitenkään näihin: http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2011/Elokuu/tukl_15.jpg/_full.jpg, http://vm1.1g.fi/kuvat/2009/Heinäkuu/P1060109.jpg/_full.jpg ja http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Helmikuu/IMG_6087.jpg/_full.jpg? Nuo "laaitkot" siis suunnitellaan kuskin puolena yläpuolella? Ilmastointia vai?
 
Jossain busseissa ei löydy tuota keskellä olevaa "ilmastointilaatikkoa", mutta löytyy muutama tällainen kuten kuvassa näkyy: http://vm1.1g.fi/kuvat/2009/Marraskuu/P1100199.jpg?img=img1440. Mitkä nuo on?
Kuvassa näkyvässä bussissa on vain ns. kanavapuhallus, ei jäähdyttävä ilmastointi.

Kuvissa näkyvä systeemi on nimenomaan kuljettajailmastointi.
 
http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8056.jpg/_full.jpg tuo kuva ei ole Volvo 8700LE:sta, mutta kuitenkin: Eli keskioven jälkeen nuo neljä suorakulmaisen aukkoa penkkien molemmin puolin on tietääkseni ilmastoinnin (kun ilmastointi on tuon kohdalla katolla)? Silloin kun tuo laite on päällä, niin meneekö ilma myös kattokanavien kautta pitkin koko bussin? Onko kattokanavat nuo harmaat jutut oikealla ja vasemmalla puolella pitkin koko bussia (missä o stop-nappulat kiinni myös).
Ritilöiden kohdalla sijaitsee suunnilleen puhaltimet, puhaltimet puhaltavat aina päällä ollessaan ilmaa kattokanaviin, jotka ovat juurikin nuo harmaat jutut.

Salo sanoi:
Jossain busseissa ei löydy tuota keskellä olevaa "ilmastointilaatikkoa", mutta löytyy muutama tällainen kuten kuvassa näkyy: http://vm1.1g.fi/kuvat/2009/Marraskuu/P1100199.jpg?img=img1440. Mitkä nuo on?
Puhaltimet sijaitsevat noiden laatikoiden alla. Näiden autojen kohdalla en ole ihan varma onko kanavapuhallus käytössä ilmastoinnin yhteydessä, vai onko alkuperäiset tuulettimet vielä käytössä. Pömpeleitä on kuitenkin ihan riittävästi :D

Salo sanoi:
Liittyykö nuo edelliset mitenkään näihin: http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2011/Elokuu/tukl_15.jpg/_full.jpg, http://vm1.1g.fi/kuvat/2009/Heinäkuu/P1060109.jpg/_full.jpg ja Nuo "laaitkot" siis suunnitellaan kuskin puolena yläpuolella? Ilmastointia vai?
Näissä kuvissa tuo kuljettajan kohdalla oleva pömpeli on kuljettajantilan ilmastointilaite.

Salo sanoi:
Tässä taas on kattoluukkujen paikalle asennettu jälkikäteen pienitehoiset ilmastointilaitteet. Näitä vastaavia on HSL-alueella Helbin busseissa jonkinverran, mutta ne on asennettu tekemällä reikää kattoon. Nämä ilmastoinnit ei sitten ymmärtääkseni työnnä ilmaa kattokanaviin, vaan toimivat kokonaan omana yksikkönä. Toimiessaan nämä ovat kuitenkin yllättävän tehokkaita.
Esim. Tässä Helbin bussissa näkyy ilmastointilaite tuolla "suksiboksin" välissä ja viereisessä PL:n autossa kuljettajan ilmastointilaite
 
Viimeksi muokattu:
OK.

Yksi kysymys tuohon kattokanavatuuletukseen, eli mikä se "kattokanava" "kattokanavatuuletus" tai "puhallus" millä nimellä nyt sitä kutsutaanki on, ja miltä se näyttää? Mitä eroa siihen on esim. ilmastointiin ja semmosiin tuulettimiin mitkä ovat ovien lähellä?

Noin yleisellä tasolla "ilmastoinnilla" tarkoitetaan järjestelmää, jossa auton sisätiloihin on mahdollista johtaa kylmempää ilmaa kuin mitä ulkoilma on. Auton sisätilat toimivat siis vastaavasti kuin jääkaappi.
 
http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8056.jpg/_full.jpg tuo kuva ei ole Volvo 8700LE:sta, mutta kuitenkin: Eli keskioven jälkeen nuo neljä suorakulmaisen aukkoa penkkien molemmin puolin on tietääkseni ilmastoinnin (kun ilmastointi on tuon kohdalla katolla)? Silloin kun tuo laite on päällä, niin meneekö ilma myös kattokanavien kautta pitkin koko bussin? Onko kattokanavat nuo harmaat jutut oikealla ja vasemmalla puolella pitkin koko bussia (missä o stop-nappulat kiinni myös).

Sen ensimmäisen kuvan ritilät ei puhalla mitään vaan imevät sisältäpäin ilmaa pois viileä ilma tulee kanavista sisälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8056.jpg/_full.jpg tuo kuva ei ole Volvo 8700LE:sta, mutta kuitenkin: Eli keskioven jälkeen nuo neljä suorakulmaisen aukkoa penkkien molemmin puolin on tietääkseni ilmastoinnin (kun ilmastointi on tuon kohdalla katolla)? Silloin kun tuo laite on päällä, niin meneekö ilma myös kattokanavien kautta pitkin koko bussin?
Noista ritilöistä jotka katossa näkyvät (4 kpl) EI puhalleta mitään ilmaa autoon sisään. Niistä imetään auton sisäilmaa ilmastointilaitteelle, joka sitten sitä vielä jäähdyttää ja/tai kuivaa puhaltaen sen ilman edelleen takaisin autoon kattokanavien kautta. Kuumalla hellesäällä käytännössä vain kierrätetään auton sisällä olevaa ilmaa, viileämmällä kelillä käytetään pääsääntöisesti raitista ulkoilmaa. Helteellä ei näiden Suomessa käytettävien ilmastointilaitteiden teho riittäisi alkuunkaan, ellei jo kerran jäähdytettyä sisäilmaa uudelleenkierrätettäisi edelleen jäähdytettäväksi.
 
Noista ritilöistä jotka katossa näkyvät (4 kpl) EI puhalleta mitään ilmaa autoon sisään. Niistä imetään auton sisäilmaa ilmastointilaitteelle, joka sitten sitä vielä jäähdyttää ja/tai kuivaa puhaltaen sen ilman edelleen takaisin autoon kattokanavien kautta. Kuumalla hellesäällä käytännössä vain kierrätetään auton sisällä olevaa ilmaa, viileämmällä kelillä käytetään pääsääntöisesti raitista ulkoilmaa. Helteellä ei näiden Suomessa käytettävien ilmastointilaitteiden teho riittäisi alkuunkaan, ellei jo kerran jäähdytettyä sisäilmaa uudelleenkierrätettäisi edelleen jäähdytettäväksi.

Kiitos kaikille vastanneille. Tämä tulikin yllätyksenä. Onko tosiaan näin kaikissa autoissa sekä myös esim. Scanian kaukoliikenteen busseissa jossain ulkomailla vai käytetäänkö siellä tehokkaimpia laitteita, että ne puhaltaa eikä ime? Itse ajattelin, että tosiaan sieltä puhalletaan, eteenkin kun jossain kattokuvissa huomannut, että niissä on sellaisia puhaltimia yms.

Pystyykö muuten nuo ilmastointilaitteet lämmittämään vai toteutuuko lämmitys ainoastaan noiden lattiapuhaltimien ja pattereiden kautta (Miten lämmin vesi on lämpimänä piirissä?). Ainakin Scaloissa kerran kuumana päivänä muistaakseni (voi olla että kuulin väärin) lattiapuhallin oli toiminnassa (vissiin puhaltamassa viileää ilmaa?

Miten muuten vanhoissa busseissa, joissa ei ole tuota ilmastointia eikä noita neljää kiertoilmapuhallin-laatikkoa katolla, miten niissä tuuletus/kattokanavatuuletus toteutuu esim. tässä: http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2013/Elokuu/jalo_91.jpg/_full.jpg
 
Kiitos kaikille vastanneille. Tämä tulikin yllätyksenä. Onko tosiaan näin kaikissa autoissa sekä myös esim. Scanian kaukoliikenteen busseissa jossain ulkomailla vai käytetäänkö siellä tehokkaimpia laitteita, että ne puhaltaa eikä ime? Itse ajattelin, että tosiaan sieltä puhalletaan, eteenkin kun jossain kattokuvissa huomannut, että niissä on sellaisia puhaltimia yms.

Kyllä siellä jonkinlaista puhallustakin tapahtuu, kun ilmaa kierrätetään matkustamosta ilmastointilaitteeseen ja takaisin.

Pystyykö muuten nuo ilmastointilaitteet lämmittämään vai toteutuuko lämmitys ainoastaan noiden lattiapuhaltimien ja pattereiden kautta (Miten lämmin vesi on lämpimänä piirissä?). Ainakin Scaloissa kerran kuumana päivänä muistaakseni (voi olla että kuulin väärin) lattiapuhallin oli toiminnassa (vissiin puhaltamassa viileää ilmaa?

Ehkä kuski ei ihan osannut...

Miten muuten vanhoissa busseissa, joissa ei ole tuota ilmastointia eikä noita neljää kiertoilmapuhallin-laatikkoa katolla, miten niissä tuuletus/kattokanavatuuletus toteutuu esim. tässä: http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2013/Elokuu/jalo_91.jpg/_full.jpg

En tiedä kyseisestä autosta, mutta kai siitä saa ainakin kattoluukut auki, ja joissakin malleissa kattokanavista tulee tosiaan ajoviima sisään, kun auto liikkuu.
 
Takaisin
Ylös