Kysymys vaihto-oikeudesta

Vs: Kysymys lipusta

Lisätään tuohon pienenä korjauksena että jos ostat lipun noilta linjoilta niin lippuun tulee automaattisesti se 20min lisää vaihtoaikaa, mutta jos vaihdat noille linjoille niin lippu on voimassa 20min tulostetun ajan jälkeen :smile:

Eli ylläolevien linjojen lisäksi linjat 75A, 76A, 76B, 77A ja 577 + 80-98A. Eikö muuten h41:stä pitäisi tulla, vai unohtuiko vain listastasi? :eek:
Lista on suoraan Helsingin aikataulukirjasta... ja juu tuo oikea aika tosiaan taitaa tulostua lippuun.. :redface:
 
Vs: Kysymys lipusta

Lista on suoraan Helsingin aikataulukirjasta...

Aikataulukirjassa lukee näin:

"Vaihtoaika on 20 minuuttia pidempi kerta- ja arvolipuilla, jotka on myyty seuraavilla linjoilla: metron ja koillisen Helsingin liityntälinjat, 512K, palvelulinja J20-J99, Suomenlinnan lautta sekä Helsingin bussilinjat 39, 39B, 39N, 43, 45, 51, 52, 52A, 52V, 54, 57, 65A, 66A, 67, 69, 70, 70T, 72, 73, 73N, 74, 74N, 75, 78 ja 79. Myös muualta ostettuihin lippuihin lisätään vaihtoaikaan 20 minuuttia, kun vaihtaa näille linjoille."

Eli kyllä siellä on myös nuo linjat 75A, 76A, 76B, 77A ja 80-98A mainittu.
 
Vs: Kysymys lipusta

lisäksi metron ja koillisen Helsingin liityntälinjat

Aikataulukirjassa lukee näin:

"Vaihtoaika on 20 minuuttia pidempi kerta- ja arvolipuilla, jotka on myyty seuraavilla linjoilla: metron ja koillisen Helsingin liityntälinjat, 512K, palvelulinja J20-J99, Suomenlinnan lautta sekä Helsingin bussilinjat 39, 39B, 39N, 43, 45, 51, 52, 52A, 52V, 54, 57, 65A, 66A, 67, 69, 70, 70T, 72, 73, 73N, 74, 74N, 75, 78 ja 79. Myös muualta ostettuihin lippuihin lisätään vaihtoaikaan 20 minuuttia, kun vaihtaa näille linjoille."

Eli kyllä siellä on myös nuo linjat 75A, 76A, 76B, 77A ja 80-98A mainittu.

Kyllä Chauffer nuo mainitsikin, lyhennettynä vain, eli ei suoraan linjanumeroina. Itse lisäsin linjanumerot sitten vielä selventämään mitä linjoja tarkoitetaan metron liityntälinjoija ja koillisen Helsingin liityntälinojilla. :smile: Aikataulukirjasta puuttuu näköjään linja 577. Linjalla 577 saa myös 20minuuttia lisää aikaa jos vaihdat muilta linjoilta linjalle 577 ja jos ostat lipun linjalta 577.
 
Vs: Kysymys lipusta

Lisätään tuohon pienenä korjauksena että jos ostat lipun noilta linjoilta niin lippuun tulee automaattisesti se 20min lisää vaihtoaikaa, mutta jos vaihdat noille linjoille niin lippu on voimassa 20min tulostetun ajan jälkeen :smile:

Kuinkakohan moni kuski tietää, että hänen ajamallaan linjalla täytyy hyväksyä 20 min aiemmin vanhentunut matkalippu? Varmaan aika harva kykenee muistamaan noita.
 
Vs: Kysymys lipusta

Kyllä Chauffer nuo mainitsikin, lyhennettynä vain, eli ei suoraan linjanumeroina. Itse lisäsin linjanumerot sitten vielä selventämään mitä linjoja tarkoitetaan metron liityntälinjoija ja koillisen Helsingin liityntälinojilla. :smile:

Niinpä näkyykin olevan maininnut. Mutta kertaus on opintojen äiti, vai miten se meni... ;)
 
Vs: Kysymys lipusta

Kuinkakohan moni kuski tietää, että hänen ajamallaan linjalla täytyy hyväksyä 20 min aiemmin vanhentunut matkalippu? Varmaan aika harva kykenee muistamaan noita.

Näinpä, ja todennäköisesti harva edes tietää (matkustaja tai kuljettaja) että joillakin linjoilla saa sen 20min enemmän aikaa siihen kertalippuun.
 
Vs: Kysymys lipusta

Näinpä, ja todennäköisesti harva edes tietää (matkustaja tai kuljettaja) että joillakin linjoilla saa sen 20min enemmän aikaa siihen kertalippuun.

Sekin on toki hölmöä, mutta varsinaiset ongelmat alkavat siinä, kun matkustaja tietää oikeutensa ja nousee bussiin "vanhentuneen" lipun kanssa, mutta kuljettajalla ei ole säännöstä harmainta haisuakaan. Jos kuljettaja on tietämättömyydestään huolimatta tarkka, matkustaja ei pääse bussiin, ja valitusrumba on valmis alkamaan.
 
vs: kysymys lipusta

Mun käsittääkseni saat matkustaa. Mutta jos meet päättärin yli niin pitää ostaa uusi lippu.

Ei tosin koskaan ole tullut smurffeja kyytiin niin, että lippu olisi mennyt umpeen esim. 10 min sitten ja olisi joutunut keskustelemaan siitä, missä on noussut kyytiin ja mitä kello silloin oli. Onko jollekin käynyt?

Raitiovaunussa tarkastaja sanoi äsken vanhentuneesta lipusta "ei se haittaa" ilmoitettuaan sen olevan vanhentunut kolme minuuttia sitten. Täytyykö muuten rengaslinjoilla ostaa uusi lippu, jos edellinen ei ole voimassa päätepysäkillä? Entä jos nousee kyytiin yhden pysäkin ennen päätepysäkkiä raitiovaunuun, joka tekee yksisuuntaisen silmukan, ja lippu oli voimassa noustaessa kyytiin yksisuuntaisella osalla sijaitsevalta pysäkiltä, mutta ei ole enää voimassa päätepysäkin kohdalla? Tämä tilanne tuli vastaan linjalla 6 Hietalahdessa, mutta en viitsinyt uutta lippua ostaa.
 
En mä muista, että tuosta päätepysäkistä varsinaisesti sanottaisiin mitään myyntiohjeessa. Mutta ei se niinkään mene, että ostamalla lipun aamukuudelta voi istua siellä ratikassa yökahteen asti. Mun mielestä loogista on, että jos lipun voimassaoloaika on mennyt umpeen, niin kyydistä on jäätävä tai uusi lippu hankittava siinä vaiheessa, kun matkustaja tulee sellaiselle pysäkille, jolla on jo ollut. Eli tavallisella linjalla päätepysäkillä alkaa aina ikään kuin uusi matka. Kuutosella on iso silmukka, joten ehkä käsitetään "päätepysäkiksi" koko se silmukka yksisuuntaisine pysäkkeineen.

Rengaslinjoilla minusta järki sanoisi suurin piirtein niin, että jos nousee Lasipalatsilla 7A:n kyytiin, niin voi matkustaa Pasilan yli Mäkelänkadulle ym mutta jos aikoo jäädä kyydistä vasta Senaatintorilla, niin silloin olisi pitänyt ottaa 7B taikka maksaa 7A:ssa uusi lippu.

Tuskinpa tällaista kikkailua juurikaan on. Jonkun verran tarkastajat kyselevät kuljettajiltakin, että muistatko missä tämä matkustaja tuli kyytiin. Tuurista kiinni, muistaako vai ei.
 
Jonkun verran tarkastajat kyselevät kuljettajiltakin, että muistatko missä tämä matkustaja tuli kyytiin. Tuurista kiinni, muistaako vai ei.
Bussiliikenteessä ainakin Veolialla on yksi kuljettaja joka on älyttömän tarkka noiden lippujen suhteen, hyppäsin 132 kyytiin Matinkylästä ja joku nainen hyppäsi seuraavalta pysäkiltä kyytiin ja leimasi korttinsa laitteeseen, se oli Sisäinen, Hanasaaren kohdalla kuljettaja kysyi naiselta että mihin on menossa, nainen vastasi että Helsinkiin, kuljettaja vastasi tuohon että sinulla oli vain sisäinen lippu, sinun täytyy nyt ostaa seutulippu jos haluat mennä Helsingin puolelle.
 
Bussiliikenteessä ainakin Veolialla on yksi kuljettaja joka on älyttömän tarkka noiden lippujen suhteen, hyppäsin 132 kyytiin Matinkylästä ja joku nainen hyppäsi seuraavalta pysäkiltä kyytiin ja leimasi korttinsa laitteeseen, se oli Sisäinen, Hanasaaren kohdalla kuljettaja kysyi naiselta että mihin on menossa, nainen vastasi että Helsinkiin, kuljettaja vastasi tuohon että sinulla oli vain sisäinen lippu, sinun täytyy nyt ostaa seutulippu jos haluat mennä Helsingin puolelle.

Juu onhan näitä vastaavia kuljettajia. Riippuu vähän että miten muistaa. Jotkut kuljettajat saattavat helposti muistaa mikä lippu matkustajalla on, jotkut taas eivät ollenkaan (eikä heitä edes kiinnosta). Linja 577 (ja v53) on sellasia joilla mennään sisäisellä lipulla niille kahdelle Helsingin pysäkille Kehä III:n luona ja olen huomannut kyllä että monet kuljettajat ovat olleet tarkkoina tuossa. 577:lla etenkin on helppoa, kun matkustajia ei paljoa Tikkurilasta tule.
 
En mä muista, että tuosta päätepysäkistä varsinaisesti sanottaisiin mitään myyntiohjeessa. Mutta ei se niinkään mene, että ostamalla lipun aamukuudelta voi istua siellä ratikassa yökahteen asti. Mun mielestä loogista on, että jos lipun voimassaoloaika on mennyt umpeen, niin kyydistä on jäätävä tai uusi lippu hankittava siinä vaiheessa, kun matkustaja tulee sellaiselle pysäkille, jolla on jo ollut. Eli tavallisella linjalla päätepysäkillä alkaa aina ikään kuin uusi matka. Kuutosella on iso silmukka, joten ehkä käsitetään "päätepysäkiksi" koko se silmukka yksisuuntaisine pysäkkeineen.

En ole lukenut HSL:n sääntöjä, matkustusehtoja tai matkustajainfoa, mutta tyhmä kysymys: miksi (teknisesti ottaen) ei saa istua yökahteen asti? Vaihto-oikeus on vaihto-oikeus, ja lipun on oltava voimassa kulkuneuvoon noustessa. Tämä on määritelty. Mutta kun kulkuneuvoon on kerran noussut, missä on sääntö, jossa sanotaan jotain matkustusoikeuden katkeamisesta? Ainakaan se ei katkea vaihto-oikeuden päättymiseen. Katkeaako se päätepysäkille? Ehkä voisi, mutta onko tätä sanottu matkustusehdoissa? Jos ei ole sanottu, niin ei sellaista sääntöä voi vain keksiä siksi kun se tuntuu luontevalta.

Ainakin Tampereella on ihan luontevaa että vaikka Tahmelasta keskustaan lähtiessä, jos on nousemassa kyytiin pari pysäkkiä päätepysäkin jälkeen ja on erittäin ajoissa pysäkillä, moni kävelee kadun vastakkaiselle puolelle toisen suunnan pysäkille ja ajaa päätepysäkille ja takaisin lämpimän bussin kyydissä mieluummin kuin seisoo pysäkillä n. 10 min kylmässä viimassa. Itsekin teen näin. Päätepysäkillä ei vaadita poistumaan, ei tarkasteta lippuja eikä vaadita uutta leimausta vaan saa istua rauhassa penkissä odottamassa lähtöä. Otaksuisin ettei tämä ole tuntematonta Helsingissäkään?
 
En ole lukenut HSL:n sääntöjä, matkustusehtoja tai matkustajainfoa, mutta tyhmä kysymys: miksi (teknisesti ottaen) ei saa istua yökahteen asti? – – Päätepysäkillä ei vaadita poistumaan, ei tarkasteta lippuja eikä vaadita uutta leimausta vaan saa istua rauhassa penkissä odottamassa lähtöä. Otaksuisin ettei tämä ole tuntematonta Helsingissäkään?

Riippuu varmasti päätepysäkistäkin, mutta kyllä HSL-alueen matkustajilla on ollut tapana poistua bussista kuljettajan avatessa kaikki ovet päättärillä. En minä ainakaan jättäisi autoon ketään siksi aikaa, kun kerään Metro-lehdet penkeiltä ja lattioilta, ja ehkä haen kahvinkin. Monesti laitan valotkin pois, jos seuraavaan lähtöön on reilusti aikaa. Tervetuloa uudestaan lähtölaiturilta, jos tarve on.
 
Riippuu varmasti päätepysäkistäkin, mutta kyllä HSL-alueen matkustajilla on ollut tapana poistua bussista kuljettajan avatessa kaikki ovet päättärillä. En minä ainakaan jättäisi autoon ketään siksi aikaa, kun kerään Metro-lehdet penkeiltä ja lattioilta, ja ehkä haen kahvinkin. Monesti laitan valotkin pois, jos seuraavaan lähtöön on reilusti aikaa.

Ahaa. Tampereella ei juuri ole tietääkseni tilanteita, joissa on noin pitkä kääntöaika. Yleensä bussi seisoo päätepysäkillä n. 5 min, maksimissaan kai 10 min. Jos on myöhässä, ei ehdi seisoa siellä ollenkaan. Ainakin mainitulla Tahmelan kierroksella kuljettaja saattaa kiertää autossa keräämässä suurimmat roskat, mutta yleensä ainakin poistuu ulos tupakoimaan. Ovet ovat yleensä auki tämän aikaa, ainakin jos sää suosii. Sitäpaitsi päätepysäkillä on yleensä odottamassa ihmisiä jo bussin saapuessa, joten pitäähän nuo päästää sisään odottamaan kuitenkin. Jos bussi seisoisi pidempään niin ei kai kukaan vapaaehtoisesti tuollaista ylimääräistä lenkkiä tekisikään eli sikäli tilanne on teoreettinen.
 
Jossain vanhassa pääkaupunkiseudun toimintaohjeessa oli ihan painettu: matkustaja on velvollinen poistumaan päätepysäkillä vaunusta, poislukien kiertolinjat ja silmukat. Mutta teknisesti kun kulkuväline on tullut päätepysäkille, se ei ole millään linjalla ennenkuin se siirtyy lähtöpysäkille uutta matkaa varten. Voihan kulkuväline lopettaa sen päivän työt päättärille tultuaan tai vaihtaa linjaa, ei sekään ihan tavatonta ole. Metrossa oli tai ehkä on vieläkin päätepysäkeillä kuulutus "matkustajat olkaa hyvä ja poistukaa junasta".
 
Takaisin
Ylös