- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Jossain vanhassa pääkaupunkiseudun toimintaohjeessa oli ihan painettu: matkustaja on velvollinen poistumaan päätepysäkillä vaunusta, poislukien kiertolinjat ja silmukat. Mutta teknisesti kun kulkuväline on tullut päätepysäkille, se ei ole millään linjalla ennenkuin se siirtyy lähtöpysäkille uutta matkaa varten. Voihan kulkuväline lopettaa sen päivän työt päättärille tultuaan tai vaihtaa linjaa, ei sekään ihan tavatonta ole. Metrossa oli tai ehkä on vieläkin päätepysäkeillä kuulutus "matkustajat olkaa hyvä ja poistukaa junasta".
Tampereella mainitsemassani paikassa on pysäkkisilmukka eli saavuttuaan päätepysäkille bussi on samantien lähtöpysäkillä. Ei se siirry siitä mihinkään eikä sieltä ala tai sinne pääty yksikään ajosarja. Poistumispyyntö on ymmärrettävää jos bussi oikeasti poistuu liikenteestä, vaikka sitten hetkellisestikin.
Anekdoottina mainittakoon, että allekirjoittanut on joskus 80-luvun lopulla puolivahingossa päätynyt metron kääntöraiteelle Kontulassa, tyhjässä junassa. Olin käymässä Helsingissä ja halusin käydä metroajelulla. Kuulin kyllä kuulutuksen, mutta Helsingin metroa tuntemattomana minulla ei ollut tietoa siitä että juna oikeasti jatkaa viimeiseltä asemalta vielä eteenpäin. Olin siinä uskossa, että se vain lähtee takaisin siitä samalta laiturilta. Miksi näin ajattelin, sitä en osaa sanoa. Kaipa se jotain omaa järkeilyä oli. Jälkiviisaudella ajateltuna olisi pitänyt noudattaa kuulutusta, vaikkei tajunnutkaan tarkkaan miksi niin kuulutettiin, eikä omaa järkeilyä. Kieltämättä nolotti aika tavalla. Toisaalta tämäkin on kääntynyt opiksi: ainakin tiedän tasan tarkkaan mihin metrojuna menee kääntymään vuorojen välillä ja mitä kuljettaja siellä huoltolaiturilla tekee (yllätys, yllätys: tupakoi...! miksi kaikki kuljettajat vaikuttavat tupakoivan?). Sinänsä mielenkiintoinen kokemus, josta kenties saa olla kiitollinen näin jälkikäteen ajateltuna, mutta en ole sittemmin toistanut tätä enkä ole aikeissa niin tehdä jatkossakaan.