Kysymys vaihto-oikeudesta

Jossain vanhassa pääkaupunkiseudun toimintaohjeessa oli ihan painettu: matkustaja on velvollinen poistumaan päätepysäkillä vaunusta, poislukien kiertolinjat ja silmukat. Mutta teknisesti kun kulkuväline on tullut päätepysäkille, se ei ole millään linjalla ennenkuin se siirtyy lähtöpysäkille uutta matkaa varten. Voihan kulkuväline lopettaa sen päivän työt päättärille tultuaan tai vaihtaa linjaa, ei sekään ihan tavatonta ole. Metrossa oli tai ehkä on vieläkin päätepysäkeillä kuulutus "matkustajat olkaa hyvä ja poistukaa junasta".

Tampereella mainitsemassani paikassa on pysäkkisilmukka eli saavuttuaan päätepysäkille bussi on samantien lähtöpysäkillä. Ei se siirry siitä mihinkään eikä sieltä ala tai sinne pääty yksikään ajosarja. Poistumispyyntö on ymmärrettävää jos bussi oikeasti poistuu liikenteestä, vaikka sitten hetkellisestikin.

Anekdoottina mainittakoon, että allekirjoittanut on joskus 80-luvun lopulla puolivahingossa päätynyt metron kääntöraiteelle Kontulassa, tyhjässä junassa. Olin käymässä Helsingissä ja halusin käydä metroajelulla. Kuulin kyllä kuulutuksen, mutta Helsingin metroa tuntemattomana minulla ei ollut tietoa siitä että juna oikeasti jatkaa viimeiseltä asemalta vielä eteenpäin. Olin siinä uskossa, että se vain lähtee takaisin siitä samalta laiturilta. Miksi näin ajattelin, sitä en osaa sanoa. Kaipa se jotain omaa järkeilyä oli. Jälkiviisaudella ajateltuna olisi pitänyt noudattaa kuulutusta, vaikkei tajunnutkaan tarkkaan miksi niin kuulutettiin, eikä omaa järkeilyä. Kieltämättä nolotti aika tavalla. Toisaalta tämäkin on kääntynyt opiksi: ainakin tiedän tasan tarkkaan mihin metrojuna menee kääntymään vuorojen välillä ja mitä kuljettaja siellä huoltolaiturilla tekee (yllätys, yllätys: tupakoi...! miksi kaikki kuljettajat vaikuttavat tupakoivan?). Sinänsä mielenkiintoinen kokemus, josta kenties saa olla kiitollinen näin jälkikäteen ajateltuna, mutta en ole sittemmin toistanut tätä enkä ole aikeissa niin tehdä jatkossakaan. ;)
 
Ahaa. Tampereella ei juuri ole tietääkseni tilanteita, joissa on noin pitkä kääntöaika. Yleensä bussi seisoo päätepysäkillä n. 5 min, maksimissaan kai 10 min. Jos on myöhässä, ei ehdi seisoa siellä ollenkaan.

Kymmenenkin minuuttia voi tarkoittaa sitä, että lähtölaiturissa on 1–2 lähtöä ennen omaa lähtöä. Jos samaa laituria käyttää pari eri linjaa, ruuhka-aikana on helposti kymmenen lähtöä tunnissa.
 
Vs: Kysymys lipusta

Aikataulukirjassa lukee näin:

"Vaihtoaika on 20 minuuttia pidempi kerta- ja arvolipuilla, jotka on myyty seuraavilla linjoilla:

Tästä sitten johtuu se joidenkin kuskien kummastelema asiakkaiden käytös pysäyttää samaan suuntaan (yleensä keskustaan suuntautuva) kulkevista busseista se "miellyttävin". Eli esimerkkinä: 77 Jakomäki-RTori; 60min vaihtoaika ja 75 Puistola-Rtori (80min vaihtoaika). Kun nuo ajavat peräkkäin keskustan suuntaan, osa valveutuneista asiakkaista haluaa tuon 20min lisäajan vuoksi juuri siihen Pohjois-Helsingin rahtilinjan kyytin eikä Jakomäen pikavuoroon.
 
Viimeksi muokattu:
Kymmenenkin minuuttia voi tarkoittaa sitä, että lähtölaiturissa on 1–2 lähtöä ennen omaa lähtöä. Jos samaa laituria käyttää pari eri linjaa, ruuhka-aikana on helposti kymmenen lähtöä tunnissa.

Juu, uskotaan. Helsingissä varmaan näin onkin. Kummastukseni syy on siinä, että tällainen on Tampereella lähes täysin tuntematon tilanne. Suurin osa linjoista on heilureita kaupungin laidalta toiselle. Niillä on ajantasaus Keskustorilla, mutta varsinaiset käännöt vain päätepysäkeillä lähiöiden perukoilla. Ja niillä päätepysäkeillä ei yleensä liene useampaa bussia kerralla seisomassa (en mene vannomaan etteikö jollain Hervannan linjalla voisi teoriassa olla, mutta nekin on niin pilkottu eri linjoiksi = eri päätepysäkeille nykyään että tuskinpa kulkee niin tiheästi). Kehaisenpa vielä sen verran, että kysyn olisiko tämä bussien turhan makuuttamisen välttäminen osasyy siihen, että Tampereen joukkoliikenne on laatu/subventioprosentti-suhteella mitattuna Suomen tehokkainta, ainakin suurista kaupungeista. :D

Muutamat linjat tosin kääntyvät Keskustorilla tai Pyynikintorilla. Keskustorilla ei (ainakaan Tampereen joukkoliikenteen...) busseja makuuteta turhaan vaan laiturit ovat tehokäytössä. Onpa jokunen linja (esim. 3) päätetty ajaa jopa siten, että bussi käy laiturissa kääntymässä reitillä ollessaan, jolloin ei pakoteta ketään ulos. Tuskin pakotettaisiin niistäkään busseista joiden päätepysäkki on Keskustori mutta jotka jatkavat välittömästi takaisin linjalle. Pyynikintorilla näkee kai jonkin verran makuutusta, mutta sinne tuskin kukaan ajaisi muutenkaan istumaan bussissa kääntyäkseen hetken päästä takaisin tulosuuntaan -- eli lienee testaamatta käsketäänkö siellä kaikki matkustajat ulos, kun taitavat poistua muutenkin (?).

Itse kysymykseen eli lipun voimassaoloon liittyen implikaatio lienee, että niin kauan kuin joku bussi pyörii heilurireitillään edestakaisin ilman että käskettäisiin poistumaan, siellä saanee istua kyydissä kunhan noustessa on ollut voimassa oleva lippu? Ainakin kai Tampereella? Olisipa hauska joskus testata käytännössä tilanne, mutta ei taitaisi istumalihakset kestää... ;)

Ihan oikeasti jos puhutaan niin kyllä noita sääntöjä pitäisi selkeyttää. Ei ole hyvä, jos ihan peruskäsitteistä on epämääräisiä tulkintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Anekdoottina mainittakoon, että allekirjoittanut on joskus 80-luvun lopulla puolivahingossa päätynyt metron kääntöraiteelle Kontulassa, tyhjässä junassa.

Minäpä hyppäsin kerran vaimon kanssa Kööpenhaminan (automaatti)metrossa junaan, joka ajoi varikolle. Oli aika hölmö olo kun juna lähti Vestamagerin pääteasemalta (kartta: http://intl.m.dk/#!/stations/stationer/vestamager) "väärään suuntaan", kurvasi varikon portista sisään ja jäi seisomaan sinne muiden pimeiden junien perään seisontaraiteelle. Vaunun seinässä olleella pikapuhelimella sitten otimme yhteyttä jonnekin, josta meitä kehotettiin pysymään junassa. Pian juna sitten ajoikin itsensä takaisin asemalla ja päästi eksyneet turistit kyydistään. Ja tämä oli siis ihan vahinko eikä mikään suunniteltu tutustumiskäynti varikolle ;-)

Ja jotta pysyttäisiin ketjun aiheessa: Milloin matkakortti tulee leimata paikallisjunassa sen ollessä lähdössä pääteasemalta? Riittääkö että käy leimaamassa lipun juuri ennen junan lähtöä vai onko se leimattava jo junaan noustessa? Tuossa voi voittaa muutaman minuutin viivästyttämällä leimausta.
 
Milloin matkakortti tulee leimata paikallisjunassa sen ollessä lähdössä pääteasemalta? Riittääkö että käy leimaamassa lipun juuri ennen junan lähtöä vai onko se leimattava jo junaan noustessa? Tuossa voi voittaa muutaman minuutin viivästyttämällä leimausta.

Jos istut junassa, pitää olla voimassaoleva lippu. Leimausta voi viivästyttää seisomalla laiturilla ja nousemalla junaan vasta hetkeä ennen lähtöaikaa.

Metrossa vastaava ei onnistu, sillä lipun pitää olla voimassa jo laiturilla.

Mitenkä sitten poikkeusliikenne? Jos kympin ratikka kääntyy Kuusitiellä ja pitää vaihtaa 10X-bussiin, jonka lähtöaikakaan ei ole mitenkään synkassa ratikkaan, niin riittääkö, että lippu on voimassa ratikkaan noustessa vai pitääkö sen olla vielä korvausbussiinkin noustessa voimassa? Tuplaa äkkiä pikaisen kaupunkireissun hinnan kaiken muun lisävaivan lisäksi.
 
Muutamat linjat tosin kääntyvät Keskustorilla tai Pyynikintorilla. Keskustorilla ei (ainakaan Tampereen joukkoliikenteen...) busseja makuuteta turhaan vaan laiturit ovat tehokäytössä. Onpa jokunen linja (esim. 3) päätetty ajaa jopa siten, että bussi käy laiturissa kääntymässä reitillä ollessaan, jolloin ei pakoteta ketään ulos. Tuskin pakotettaisiin niistäkään busseista joiden päätepysäkki on Keskustori mutta jotka jatkavat välittömästi takaisin linjalle. Pyynikintorilla näkee kai jonkin verran makuutusta, mutta sinne tuskin kukaan ajaisi muutenkaan istumaan bussissa kääntyäkseen hetken päästä takaisin tulosuuntaan -- eli lienee testaamatta käsketäänkö siellä kaikki matkustajat ulos, kun taitavat poistua muutenkin (?).

Itse kysymykseen eli lipun voimassaoloon liittyen implikaatio lienee, että niin kauan kuin joku bussi pyörii heilurireitillään edestakaisin ilman että käskettäisiin poistumaan, siellä saanee istua kyydissä kunhan noustessa on ollut voimassa oleva lippu? Ainakin kai Tampereella?

Tampereella käytäntönä on, että jos matkustaja on istunut autossa yli tunnin (eli siis käytännössä yli vaihtoajan), lippu pyydetään leimaamaan uudestaan tai ostamaan uusi kertalippu. Päätteellä saa tosiaan istua odottamassa seuraavaa lähtöä, jopa tariffi- ja palveluohjeen mukaan autojen on oltava koko ajan matkustajien käytössä linjalla ollessaan, pl. yöaikaan tapahtuva liikenne. Eri asia, jos ajo jatkuu siirtoajona, jolloin autossa ei matkustajia luonnollisestikaan saa olla.

Valitettavasti näkee myös niitä, jotka mm. Pyynikintorilla ajavat auton lähtölaituriin linjakilvet päällä, laittavat oven lukkoon ja lähtevät tauolle, näin ei saisi tilaajan hankkiman liikenteen osalta menetellä.

Erillisiä jättöpysäkkejä ei taida edes millään linjalla olla, vaan päätepysäkki on aina samalla myös lähtöpysäkki.
 
Tampereella käytäntönä on, että jos matkustaja on istunut autossa yli tunnin (eli siis käytännössä yli vaihtoajan), lippu pyydetään leimaamaan uudestaan tai ostamaan uusi kertalippu. Päätteellä saa tosiaan istua odottamassa seuraavaa lähtöä, jopa tariffi- ja palveluohjeen mukaan autojen on oltava koko ajan matkustajien käytössä linjalla ollessaan, pl. yöaikaan tapahtuva liikenne. Eri asia, jos ajo jatkuu siirtoajona, jolloin autossa ei matkustajia luonnollisestikaan saa olla.

Kiitoksia tiedosta. Ohje vaikuttaa itse asiassa ihan järkevältä, jos kohta hieman vaikealta kuljettajan absoluuttisen tarkasti valvoa. Käytäntö ei ole kohtuuttoman tiukka, koska jos joku vaihtaa bussiin minuutin ennen vaihtoajan umpeutumista ja sitten ajelee sillä toisella bussilla edestakaisin niin vasta tunnin päästä kysytään uutta maksua.

Otaksuttavasti lippua täytyy sitten käydä leimaamassa tunnin välein myös vaikka olisi kk-lippu?
 
Otaksuttavasti lippua täytyy sitten käydä leimaamassa tunnin välein myös vaikka olisi kk-lippu?

Jos nyt satavarmasti kykenee muistamaan, että kyseisellä matkustajalla on kuukausikortti, niin luonnollisestikaan tuota ei tarvitse tehdä. Mutta käytännössä jokaisen lippua ei voi muistaa, niin helpointa on pyytää leimaamaan lippu joka tapauksessa.
 
Takaisin
Ylös