Lähijunaliikenne Tampereen seudulla

Oikeasti pitäisi olla jokainen M-juna välillä Nokia-Lempäälä, koska Toijala ei kuulu Tampereen kaupunkiseutuun.

Kyllä joukkoliikenteen vuorot tulee suunnitella ihmisten liikkumistarpeiden mukaan, ei joidenkin historiallisten, osin mielivaltaisten rajojen mukaan.
 
Väylän aikataulupäätöksessä olevat aikataulut vuodelle 2022

M-juna

Säännöllinen liikenne aikataulukaudella 2022 (12.12.2021 - 10.12.2022) Tyyppi Nro Lähtöas Määräas Lähtöaika Tuloaika Kulkupäivät Alkaa Päättyy


...

Jos ketään kiinnostaa niin tässä visuaalinen versio kyseisistä aikatauluista. Itselleni se oli muotona hieman helpompi ymmärtää.

Screenshot 2021-09-08 at 13.13.18.jpg

Sininen ajetaan vain arkisin ja katkoviiva ajetaan vain perjantaisin ja lauantaisin.
 
Kyllä joukkoliikenteen vuorot tulee suunnitella ihmisten liikkumistarpeiden mukaan, ei joidenkin historiallisten, osin mielivaltaisten rajojen mukaan.

Muutenkin Akaa ja Manse kuuluvat samaan Pirkanmaan maakuntaan ja 1.1.2023 alkaen myös samaan Pirkanmaan hyvinvointialueeseen.
 
Antipatiasi VR:ää kohtaan on kyllä tullut selväksi. Et vain koskaan ole kertonut mitään syytä sille. Mahtoi miestä harmittaa, kun palvomasi Tampereen ratikka sai VR:n operaattorikseen.

VR on Tampereen ratikan operaattori vain 10 vuoden ajan, ei tämä ole mikään monopoli homma.
 
Väylän aikataulupäätöksessä olevat aikataulut vuodelle 2022

M-juna

Säännöllinen liikenne aikataulukaudella 2022 (12.12.2021 - 10.12.2022) Tyyppi Nro Lähtöas Määräas Lähtöaika Tuloaika Kulkupäivät Alkaa Päättyy

...

Laittaisitko linkkiä tähän aikataulupäätökseen? Ei taida olla kuranttia tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän jokainen vähänkin omilla aivoillaan ajatteleva ihminen tunne ihan tervettä antipatiaa sellaista yritystä kohtaan, joka käyttää rehellisissä operaattorikilpailutuksissa hyväkseen muualla harjoittamastaan monopoliasemasta saamaansa etua? Jos VR-yhtymä pelaisi samoilla säännöillä kuin muut, ei tällaisia puheita esiintyisi.
Oma lukunsa on sitten Liikenne- ja Viestintäministeriön suoraostopalvelut, joissa ei tosiaankaan ole kyse edes reilusta kilpailutuksesta, vaan VR laskee itse, kuinka vähän liikennettä se jollekin rataosuudelle kehtaa tarjota ja kuinka suuren hinnan tästä ottaa. Ja LVM maksaa mukisematta, eikä edes sanktioi mahdollisia peruutuksia!
Itsekin matkustan mielelläni VR:n junilla, mutta epäilemättä matkustaisin mieluusti muidenkin operaattoreiden kyydeillä, jos sellaisia olisi. Useimmissa tapauksissa matkustajan päätöksen ratkaiseva tekijä on aikataulu, hinta tai niiden keskinäinen suhde; harvemmin se, kuka maksaa kuskin palkan. Kokemusteni mukaan suomalainen junahenkilöstö on palkkansa ansainnut.
 
Kannattaa huomata, että tuo on vuosihakemuksen jakopäätöksen luettelo. Vuosihakemuksessa saattaa olla suunniteltuna liikennettä, jota ei oikeasti tulla ajamaan, mutta sille on varattu kapasiteettia. Aikataulukauden 2022 ensimmäisen muutosajankohdan jakopäätös antaa parempaa osviittaa ja varmuutta siihen, mitä oikeasti ajetaan. Tuohon nyt julkaistuun listaan ei siis kannata luottaa sokeasti, vaikka minulla ei olekaan tietoa, mikä tuon M-junan tilanne esimerkiksi todellisuudessa tulee olemaan.
 
Kannattaa huomata, että tuo on vuosihakemuksen jakopäätöksen luettelo. Vuosihakemuksessa saattaa olla suunniteltuna liikennettä, jota ei oikeasti tulla ajamaan, mutta sille on varattu kapasiteettia. Aikataulukauden 2022 ensimmäisen muutosajankohdan jakopäätös antaa parempaa osviittaa ja varmuutta siihen, mitä oikeasti ajetaan. Tuohon nyt julkaistuun listaan ei siis kannata luottaa sokeasti, vaikka minulla ei olekaan tietoa, mikä tuon M-junan tilanne esimerkiksi todellisuudessa tulee olemaan.

Jep. VR:n matkustajaliikenteen johtaja Juho Hannukainen on itse Twitterissä elokuun lopussa kertonut, että "vielä ei ole ostajaa varmistunut näille lähijunavuoroille."

(myönnettäköön, että olisin voinut tämän kertoa samalla kun linkkasin nämä aikataulut Resiina-keskusteluun, josta laurira linkkasi ne tänne, mutta jostain syystä ei tullut tehtyä näin...)
 
Viimeksi muokattu:
Jep. VR:n matkustajaliikenteen johtaja Juho Hannukainen on itse Twitterissä elokuun lopussa kertonut, että "vielä ei ole ostajaa varmistunut näille lähijunavuoroille."

(myönnettäköön, että olisin voinut tämän kertoa samalla kun linkkasin nämä aikataulut Resiina-keskusteluun, josta laurira linkkasi ne tänne, mutta jostain syystä ei tullut tehtyä näin...)

Niin nuo Väylän varaukset ovat ns. Slotteja. Niissä voi liikennöidä, jos Tilaaja haluaa, ei ole pakko. Ideaalitilanne on kaikkien käyttö. Eikos Tilaaja ole Nysse ja liikennöitsijä tuli kilpailuttaa? Vai onko tässäkin "sopimus"?
 
Liitteessä on M-junien määrät mainittuna.

Näytä liitetiedosto 3192

Määrät eivät ole siis sellaisia kuin aikaisemmin olet maininnut.

tuossa linkissä olivat vr:n nykyiset m-juna määrät. Ostoliikenteen neuvottelut ovat vielä edessä kuntien ja lvm välillä, mutta aikataulut on nyt varattu tuolle kaupungin haluamalle tasolle.

"LVM:n ja VR:n väliset neuvottelut yhdeksän vuoden mittaisesta suorahankintasopimuksesta vuosille 2022 – 2030 ovat käynnissä. Liikenteen ympäristövaikutusten vähentämiseksi ja työssäkäyntialueiden laajentamiseksi uusien paikkakuntien välille selvitetään mahdollisuuksia laajentaa henkilöjunaliikenteen tarjontaa myös uusille alueille."
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös