[huom, tällä tavalla hakasulkujen sisällä oleva teksti on korjaus / selkeytys alkuperäiseen ilmaisuun.]
Voisiko Tampereen ja Haapamäen välillä kulkevaan taajamajunaan lisätä pysähdyspaikkoja? Ainakin Messukylän asemalle olisi hyvä palauttaa pysähtyminen, mahdollisesti myös Kangasalan, Ruutanan ja Suinulan asemille samalla kun otatte linjalla käyttöön Dm12-kiskoautot, eli "Vankat".
Käsittääkseni Vankka on Dv12-junaa nopeampi kiihtymään ja jarruttamaan, joten matka tuskin hidastuisi merkittävästi, ja kallisarvoista asiakaskuntaakin tarjoutuisi varmasti nykyistä enemmän. Taajamajunan on oltava oikeasti taajamajuna, nykyisellään se on lähinnä typistetty pikajuna.
Messukylästä (Jankasta) kestää [rautatieasemalle] n. 15-20 minuuttia TKL:n bussilla, junalla vain 8 minuuttia - 80-luvun aikataulujen mukaan, jotka olivat Dm7-kalustolle mitoitettu!
Käsittääkseni liikenne asemalle lopetettiin 80-luvun alussa [=lopussa
] kannattamattomuuden -- ja lättähattuaikakauden päättymisen takia. Asemahan oli syrjässä kaikesta, ympärillä vain pari teollisuuslaitosta ja peltoa. Sittemmin aseman naapuriin on kuitenkin tullut tuhansien asukkaiden kerrostalolähiö, joka kaipaa nopeaa yhteyttä kaupunkiin. Sitä paitsi nykyään monet läheisen Messukylän lukion opiskelijat, kuten minä, asuvat Länsi-Tampereella, ja hyvin moni heistä menee koulupäivän jälkeen keskustaan joka tapauksessa. Pysähdyspaikka olisi siis koululaistenkin kannalta hyvä juttu.
Monet itätamperelaiset arvostaisivat muutenkin omaa "Kupittaata", josta pääsisi myös Keski-Suomeen ilman, että tarvisi päärautatieasemalle asti mennä. Messukylä on suurempi kuin Lievestuore tai Viiala, jossa nykyään pysäytetään taajamajunia. Miksei kaupungin sisällä voisi myös olla pienempiä taajama-asemia PK-seudun tapaan?
Olisiko siis liian kallista tehdä edes kokeilu Messukylän aseman (ja mahdollisesti Kangasalla olevien suurempien taajamien asemien) palauttamisesta ensi aikataulukautena käyttöön Tpe-Hpk-taajamajunaa varten? En usko riskien oleva kovin suuria: laiturien jälleenrakentaminen Mankki-tyyliin puusta [tosin ei normaali laiturikaan ylikallis ole...] ja asemien mainostaminen paikallisissa viestimissä tuskin on liian kallista. Kaupunkilaisten hartaasti toivoman paikallisjunan toteuttaminen tällä mittakaavalla tulee halvaksi, pikaratikkaa odotellessa. Näille asemille löytyisi myös käyttäjiä varmasti. Jos käyttäjiä olisikin yllättävän paljon, niin että yhteys muodostuisi jopa kannattavaksi, olisi VR Osakeyhtiön syytä harkita tunnin välein kulkevan yhteyden ajaminen Tpe-Ov-välillä, joka ajaisi neljän tunnin välein Haapamäelle asti.
Samaa ideaa voisi teoriassa kokeilla myös Länsi-Tampereella Lielahdessa. Vuokratun asemarakennuksen lähelle voisi rakentaa laiturin ja kokeilla kuinka Porin taajiksen pysähdyttäminen vaikuttaa junan matkustajamääriin. Junahan kulkee monta kertaa nopeammin kuin bussit Paasikiventiellä ja Pispalan valtatiellä, joten varmasti monia houkuttaisi päästä junalla kaupunkiin ja sieltä pois myös lännessä.
Jos näille asemille ei voi lisätä nykyisten taajisvuorojen pysähdystä, haluan kuulla päteviä syitä. Itse kulkisin varmasti päivittäisesti junalla Lielahdesta Messukylään (jos aikataulut olisivat sopivat, että vaihto onnistuisi), mutta nykyään on pakko kulkea päivittäin TKL:n bussilla tai henkilöautolla, koska junat eivät kertakaikkiaan pysähdy.