Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Asia käytiin läpi jo Turun–Naantalin museolättäliikeneen yhteydessä. En nyt muista tähän yksityiskohtia, mutta suunnilleen se oli niin, että jo 1950-luvulla on päätetty, että yksittäistä moottorivaunua saa ajaa pelkällä kuljettajalla. Liitevaunu edellyttää toisen henkilön. Naantalin lättäliikenteessä oli tosin rahastaja, mutta se oli palkattu opiskelija, jolla ei ollut mitään vastuuta junan kulusta.Tarvitaan, sillä junaturvallisuusmääräyksiin on kirjattu, että matkustajajunan liikkeellelähtö edellyttää lähtövalmiuden saamista junahenkilökunnalta. Siihen en ota kantaa, onko määräys perusteltu, mutta sellainen joka tapauksessa on.
Konnarin käyttö matkutajajunassa on peruja ajalta, jolloin ovet olivat tavallisia mekaanisilla lukoilla varustettuja. Konnari varmisti, ettei ovissa ollut matkustajia ja että ovet olivat kiinni. Vasta sitten annettiin lupa junan liikkeellepanoon.
Dm6-moottorivaunujen myötä tulivat kauko-ohjattavat ovet. Yksi moottorivaunu on lisäksi niin lyhyt, että kuljettaja näkee itsekin, mikä on tilanne ovilla. Lipunmyyntikin oli Dm6:ssa kuljettajalle mahdolista, kun kuljettaja istui päätyeteisessä.
Dm11-vaunuihin vaadittiin ovi- ja sisustusjärjestely sellaisesksi, että kuljettajan lipunmyynti oli mahdollista. Siksi vaunuissa oli yksittäinen päätyovi ja rahastusluukku. Dm12:n rakenne on huomattavasti hankalampi kuljettajarahastukseen. Karlsruhen Duoratikoissa on tosin sama tilanne. Osaston läpi voi kävellä kuljettajan rahastusluukulle. Mutta se on poikkeuspalvelua, liput ostetaan pääsääntöisesti automaateista.
Eli se junaturvallisuudesta. TES-asiat ovat sitten toinen juttu.
Antero