- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,501
Vs: Junahavaintoja - alkuvuosi 2013
Junia ei kannata varustaa niin, ettei niillä voi poikkeustilanteessa/vuosien saatossa tilanteiden muuttuessa ajaa pitempiäkin matkoja (Flirtit kun ovat täysin kelpaavia pitemmillekin linjoille, kuten vaikkapa Lahti-Helsinki). Muutenkin seutumatkat HSL-alueellakin kestävät helposti yli 60 min ja monet myös käyttävät usein kaukomatkoillaan sekä lähi- että kaukojunia, jopa samalla matkalla, jolloin peruspalvelut kuten roskikset ja vessat ovat oletusarvoja ja ovat olleet tarjolla jo vuodesta nakki ja muusi. Joku muukin minun lisäksi kommenttipalstalla ihmettelee, miksi junien verhot ovat katoava vara - rautatiemme kun kuitenkin sijaitsevat pääosin maan päällä.
Busseista mallia.
Kyllä tietääkseni istuinparikohtaiset roskikset ovat jokaisen itseään kunnioittavan kaukoliikennebussin vakiovarusteena.Vaikka toisaalta ei niissä pitkiä matkoja köröttelevissä linjabusseissakaan ole sen kummemmin roskiksia kuin muissakaan.
Niin no, miksi tosiaan juuri Sm1/2-junat valittiin, joissa roskiksten poisto ei lisää tilaa, vaan täyttää vain sen roskilla.Roskikset olisi kannattanut poistaa ensimmäiseksi kaikista Sm5-junista, ikkunan vieressä on hankala istua kun polvet ottavat kiinni roskiksiin.
En allekirjoita. Lyhyetkin reitit ovat yleensä vähintään 30-minuuttisia, tarkemmin ottaen kaikilla paitsi A- ja K-linjalla Kehäradan avaamisen jälkeen. Pisara-Radan jälkeen A ja K saatetaan yhdistää, jolloin tämäkään ei pidä enää paikkaansa. Varsinkin T- ja Y-linjat ovat pitkiä matka-ajoiltaan.Roskikset ja vessat ovat muutenkin täysiä turhakkeita sellaisissa lähijunissa jotka liikennöivät lyhyillä reiteillä.
Junia ei kannata varustaa niin, ettei niillä voi poikkeustilanteessa/vuosien saatossa tilanteiden muuttuessa ajaa pitempiäkin matkoja (Flirtit kun ovat täysin kelpaavia pitemmillekin linjoille, kuten vaikkapa Lahti-Helsinki). Muutenkin seutumatkat HSL-alueellakin kestävät helposti yli 60 min ja monet myös käyttävät usein kaukomatkoillaan sekä lähi- että kaukojunia, jopa samalla matkalla, jolloin peruspalvelut kuten roskikset ja vessat ovat oletusarvoja ja ovat olleet tarjolla jo vuodesta nakki ja muusi. Joku muukin minun lisäksi kommenttipalstalla ihmettelee, miksi junien verhot ovat katoava vara - rautatiemme kun kuitenkin sijaitsevat pääosin maan päällä.