- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Savio on kaupunkiasema kaupunkiradalla, pellon laidassa, kaupunkirakenteesta kaukana. Siinä on esimerkki, ettei kaupunkirata ole automaattinen onni, vaan vähän lisää sitä samaa junarataa.
Se oli siis yksi esimerkki, ei yleisperuste. Vastakkaisena esimerkkinä voin esittää Kulosaaren, mutta en esitä, koska yksittäistapauksella ei ole merkitystä. Ja esimerkkisi kertoo vasta, että Savion asemalla on siis tiivistämispotentiaalia, joka tultaneen joskus hyödyntämään. Ja olisiko se niin hirveä asia, jos Savion asemalla ei sitten olisi WC:tä?
---------- Viestit yhdistetty klo 21:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:41 ----------
Asemakohtaisia matkustajia on vähemmän --
Sillä ei ole mitään merkitystä, kun pohditaan sitä, onko näille matkustajille tehokkaampaa tarjota palvelut junassa vai asemalla. Silloin vertaillaan vain sitä junien ja asemien määrää.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:41 ----------
Ei silti esim. (kaupunki)radanvarsipaikat eivät yhtäkkiä muutu miksikään juuri lisäraiteiden takia, vaan laadukkaat, lämpimät ja palvelurikkaat asemat ovat avain parhaaseen junamatkustukseen.
Ei niin, mutta kaupunkiratahankkeessa ei olekaan kyse pelkistä lisäraiteista, vaan puoliksi juuri niistä asemien rakentamisesta.
Ja kuten olen sanonut, nykytilanne ei kerro mitään siitä miten kannattaisi tehdä. Argumenttinihan koko ajan on ollut, että myös asemien integrointia kaupunkirakenteeseen pitäisi parantaa. Jos annat esimerkiksi aseman, jossa on vähän kaupunkia ja vähän palveluja, se vain vahvistaa argumenttiani. Metrorataa ympäröivä kaupunkiseutu ei mitenkään eroa kaupunkiratoja ympäröivästä kaupunkiseudusta.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:41 ----------
Kaupunkia ei voi rakentaa aseman ympärille joka maitolaituriin, kun sijainti on mitä on - rajatonta kasvua ei olekaan.
Rajaton kasvu on aika kaukaa haettu argumentti, kun puhutaan Suomen eniten kasvavasta seudusta. Kummasti 2 km päässä kummassakin suunnassa Savion asemasta on sitä kaupunkia. Ja kummasti joka puolella seutua ykköskohteina on juuri radanvarsien kaavoituksen tiivistäminen. Jopa uusia ratoja suunnitellaan rakennettavaksi. Jos "joka maitolaituria" ei olisi tarvetta rakentaa, ei varmaan kannattaisi rakentaa uuttakaan rataa?