• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Lähijunien väri muuttuu violetiksi

Runkolinjabusseille kun ehdotin uutta väriä niin vastaus oli, että HSL:llä on jo kattava tunnusväripaletti eikä uutta väriä voida ottaa mukaan tai menee liian sekavaksi. Nyt taas violettia perustellaan juuri sillä seikalla, että se on ainoa väri jota HSL ei vielä käytä. HSL:lle ei tällä logiikalla jää käytännössä mitään tunnusväriä, kun joka vehkeessä on eri värit. Minusta punavalkoinen väritys olisi paikallisjunille ollut sekä perinteitä kunnioittava että VR:n värityksestä erottuva, jos nyt on ylipäänsä oikeasti tärkeää epäyhtenäistää operaattoreiden välinen väritys. Punavalkoinen olisi sentään yhtenäistänyt Sm2- ja Sm5-värityksen ilman maalailu/teippailutarvetta vanhan kaluston osalta.
 
Itse ulkoasusta sanoisin, että havainnekuvan mukaan HSL:n Flirtin väri on edelleen valkoinen kuten nykyisinkin. Somisteena on pari värillistä raitaa. Erilaisia Flirt-värityksiä löytyy mm. tältä sivulta. Tässä on malli toisenvärisestä Flirtistä. Sattumalta HKL:n metron oranssi. :) Ja valmiiksi lähes meidän raideleveydellämme!

Antero

tuo Estonian on kyllä hieno, samoin Serbian punainen....
 
Tuo Viron Flirtin väritys on täydellinen! Valkoiset koristeviuhkat vaan pois, niin se sopisi tuollaisenaan meille.
 
Muistelen joskus vuosia (-kymmeniä) sitten lukeneeni, että Skotlannissa ei voitu linjalle jämähtänyttä pikajunaa noutaa pois lähimmällä dieselveturilla, kun siinä oli tavaraliikenteen väritys. Piti odottaa, että kauempaa saatiin oikean värinen veturi. (En muista lähdettä, joten olkoon vaikka urbaani legenda). Kuinkas, jos violetit junat on kaikki ajossa ja jotain hajoaa, kannattaako korvata vuoro punaisella/vihreällä, vai saako pienemmän sakon jos jättää teknisen vian vuoksi kokonaan ajamatta...

pekka
 
Kuinkas, jos violetit junat on kaikki ajossa ja jotain hajoaa, kannattaako korvata vuoro punaisella/vihreällä, vai saako pienemmän sakon jos jättää teknisen vian vuoksi kokonaan ajamatta...

Ei värityksen muuttaminen muuta tilannetta mihinkään, ei ne Sm5-yksiköiden nykyväritkään ole minkään operaattorin (vaan YTV:n, HSL-logoilla). Mikäli kuitenkin jokin muu firma kuin VR voittaa tulevan kilpailutuksen, niin voi hyvinkin olla, että nykyiset synergiaedut jäävät käyttämättä.
 
Mitkä synergiaedut?

Esimerkiksi se, että nykyisellään Sm5-kalustolla ajettava junavuoro voidaan korvata vaikkapa Sm4-kalustolla. Kilpailevan yrityksen operoidessa Sm5-junia, näin tuskin tapahtuu.

(Ja on niitä synergiaetuja muitakin. Useita resursseja on nykyisellään voitu käyttää "ristiin" Sm5-liikenteen ja muiden välillä.)
 
Ei värityksen muuttaminen muuta tilannetta mihinkään, ei ne Sm5-yksiköiden nykyväritkään ole minkään operaattorin (vaan YTV:n, HSL-logoilla). Mikäli kuitenkin jokin muu firma kuin VR voittaa tulevan kilpailutuksen, niin voi hyvinkin olla, että nykyiset synergiaedut jäävät käyttämättä.
YTV:tä ei ole ollut olemassakaan reiluun viiteen vuoteen. Flirtit on aina omistanut Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy.
 
Onkohan pelkkää sattumaa tämä värisävyjen samankaltaisuus? Vasemmassa kuvassa kuvakaappaus Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n nettisivuilta sekä oikeassa kuvakaappaus HSL:n tänään julkistamasta kaupunkijunien uudesta värityksessä:

https://www.dropbox.com/s/a0dz28w2rl4zk7a/2015-02-05_23.23.34.jpg?dl=0

Tuskin se sattumaa on, eiköhän Junakalusto Oy:ssä ole jo jonkin aikaa tiedetty juniensa tulevasta värisävystä.

YTV:tä ei ole ollut olemassakaan reiluun viiteen vuoteen. Flirtit on aina omistanut Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy.

Mutta Flirtien värityksestä päätettiin YTV:n vielä ollessa voimissaan. Kyljen raidoista vihreä on YTV:n vihreä ja sininen (protoyksiköissä) HKL:n sininen.
 
Ei värityksen muuttaminen muuta tilannetta mihinkään, ei ne Sm5-yksiköiden nykyväritkään ole minkään operaattorin (vaan YTV:n, HSL-logoilla). Mikäli kuitenkin jokin muu firma kuin VR voittaa tulevan kilpailutuksen, niin voi hyvinkin olla, että nykyiset synergiaedut jäävät käyttämättä.
Mä ymmärsin, että Flirttien sini-vihreä väritys on junakalustoyhtiön väritys, eikä suoranaisesti tilaajaväritys. Nyt on siis voinut ajaa sen värisellä junalla kun liikennöitsijällä sattuu tarjolla olemaan. Jos VR liikennöi junakalustoyhtiön kalustolla, ja vaihtaa Sm1/2/4-junan Flirtin paikalle, on se ok, vaikka juna on minkä värinen hyvänsä. Jatkossako ei kai ole -- vai?

Onko niin, että linja-autopuolella liikennöitsijä on saanut pitää vanhassa kalustossaan vanhan värityksen, ja vain uusi kalusto on pitänyt maalata (teipata) tilaajaväritykseen? Miksi rautatiepuolella vanhakin kalusto pitää värittää tilaajaväritykseen? Tämän voisi kuvitella tarkoittavan, että siirtymäkauden jälkeen koko rautatiekalusto pitää olla tilaajavärityksessä, mutta busseissa saa edelleen jatkaa liikennöitsijän värityksessä, jos vanhaa kalustoa on vielä jäljellä. Kuinka linja-autopuolella liikennöitsijöiden uudempi varakalusto pitää värittää, jos sillä on tarkoius ajaa muutakin kuin HSL:n ajoja?

Kuinka lähiliikenteen kilpailuttaminen on tarkoitus tehdä? Onko koko PK-seutu yhdellä liikennöitsijällä vai voiko esim VR:llä olla mahdollisesti vain joitain linjoja/suuntia/vuoroja tms. Jos voi, niin se joutunee värittämään ainakin sen kaluston, jolla ajaa HSL:n tilaamia vuoroja, tilaajaväritykseen, mutta esimerkiksi H- ja R-junat eivät kai tilaajaväritykseen kuulu, vaikka niissäkin saa HSL:n lipuilla ajella. Kaikesta huolimatta siis rautateillä kai säilyy HSL:n alueella ja lipuilla matkustettaessa kirjava kalusto, eikä oikeastaan mitään voiteta, vai voitetaanko? Olenko ihan kuutamolla?

Millä diilillä täysin mainosteipattu kalusto HSL:n alueella kulkee? Niissähän ei ole liikennöitsijän eikä tilaajan väritystä (mainosteipatut bussit, raitiovaunut ja junat)? Pitääkö mainosteipattujen bussien ja raitiovaunujen olla HSL:ää edeltävältä ajalta?

pekka
 
Takaisin
Ylös