Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan valtalehti Kaleva kirjoittaa aiheesta tehdystä selvityksestä tänään:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=816841
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=816841
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Yritin löytää itse raportin, kun tulos on hieman yllättävä. En löytänyt. Sen sijaan löysin Raitiotien kehityssuunnitelman. No, turha iloita. Oulussa on katu, jonka nimi on Raitiotie.Ja nyt se on ihan Virallistakin. Ei junia edes kerran tunnissa.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=818299
Varsinkin kun pysähdyksien määrän pitäisi olla suhteellisen pieni, jotta työssäkäynti esimerkiksi Kemistä olisi realistinen vaihtoehto.
Noin minuutti jos kyseessä 120km/h juna. Jos taas 140km/h on aika pitempi, koska jarruttaminen ja taas kiihdyttäminen matkanopeuteen vievät enemmän aikaa. Jo 1,5 minuuttia per pysähdys kertaantuu 10 pysähdyksellä 15 minuutiksi. Oulu-Kemi välin matka-aika on nykyisin junasta riippuen hieman yli tunti, joka on mielestäni juurikin kipurajalla jos ajatellaan päivittäistä työssäkäyntiä. Muutamaan pysähdyksen lisääminen on tärkeää Oulussa jotta esimerkiksi Linnanmaalle pääsee pohjoisesta tultaessa käymättä keskustassa. Myöskin Ii ja Kuivaniemi voitaisiin palauttaa henkilöliikenteen piiriin. Kemin suunnan paikalllisjunat kytkettynä nykyisiin kaukojuniin tarjoaisivat suhteellisen kattavan tarjonnan Kemi-Oulu välille.Yksi pysähdys sähkömoottorijunalla = yksi minuutti lisää matka-aikaa. Tällöin siis kymmenen pysähdystä tuo 10 minuuttia lisää matka-aikaa, mikä ei vaikuta vielä valtavasti, ellei sitten matka-ajan pidennys satu kipurajaan.
Muhoksella on kyllä 7000 asukasta, mutta eivät ne asu rautatieaseman ympäristössä taajamassa.
Kempeleessä on 15 000 asukasta, joista suuri osa kaukana asemast. Ei anneta kunnan harhauttaa, kun haarukoidana potentiaalisia junan käyttäjiä.
Aika hyvä mittari on, paljonko asukkaita asuu 1,5 kilometrin ( eli jonkinnäköisen kävelyetäisyyden) päässä junalta. Ei Kempeleessäkään kukaan aja vittää kilometriä asemalle autolla ja mene sieltä junalla Ouluun. Moni kerkeää tässä ajassa jo käydä Oulussa ja takaisin autollaan.