Länsi-Uudenmaan joukkoliikenne

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,614
Tähän asti pääreiteiltään markkinaehtoisena toiminut Länsi-Uudenmaan joukkoliikenne on muuttumassa kokonaan kilpailutetuksi.

Uudenmaan ELY-keskus on käynnistänyt ison bruttomallin kilpailutuksen Länsi-Uudellemaalle ajanjaksolle 3.6.2024 - 4.6.2028 + 4 optiovuotta. ELY-keskus määrittelee lippujen hinnat ja lipputyypit. HSL-alueella linjat ovat U-linjoja ja Waltti-alueilla käy Waltti-liput.

Kohteet ovat:
  1. Helsinki - Veikkola - Nummela (7 autoa, vähintään 54 istumapaikkaa), Forssa - Karkkila - Otalampi - Helsinki arkiaamuisin ja Helsinki - Otalampi - Karkkila arki-iltapäivisin (1 auto)
  2. Leppävaara - Veikkola - Nummela - Kalkkimäki (2 autoa, vähintään 30 istumapaikkaa)
  3. (Karkkila) - Vihti kk - Ojakkala - Nummela, Nummela - Lankila - Vihti kk - Vanjärvi, arkiaamuisin yksi lähtö Karkkila - Vihti kk - Nummela - Lohja, arkiaamuisin yksi kierros Lohja - Kisakallio, arki-iltapäivisin yksi lähtö Kanneljärven opisto - Lohja - Nummela - Vihti kk - Karkkila, arkiaamuisin yksi lähtö Vihtijärvi - Haimoo - Otalampi - Ojakkala - Nummela, kouluiltapäivisin yksi lähtö Nummela - Hiidenranta - Vesikansa - Saukkola. Yhteensä 5 autoa
  4. Virkkala - Vappula - Lohja - Nummela (2 autoa)
  5. Vihti - Otalampi - Myyrmäki (vähintään 30 istumapaikkaa), Otalampi - Lauri - Saarijärvi. Yhteensä 2 autoa
  6. Koikkala - Myllylampi - Hiidenmäki - Ojakkala th (1 auto)
  7. Nummela - Huhmari - Tervalampi - Ojakkala - Nummela, Nummela - Vihti kk - Olkkala - Haavisto - Vihtijärvi, Haimoo - Selki - Otalampi - Ojakkala - Nummela, Otalampi - Haimoo - Selki - Seisaketie th, Vihtijärvi - Olkkalan koulu - Vihti kk, Otalampi - Nurmijärventie - Vihti kk. Yhteensä 5 autoa
  8. Helsinki - (Veikkola) - (Nummela) - Lohja - Virkkala (6 autoa, vähintään 54 istumapaikkaa). Lisäksi kouluaamuisin Kittfall - Lappers - Siuntio, Siuntio - Lappers - Virkkala ja arki-iltaisin sekä viikonloppuisin päivällä kierros Lohja - Kisakallio (1 auto)
  9. (Särkiä) - Karjalohja - Sammatti - Lohja, Karjalohja - Mustio - Lohja, Karjaa - Fiskari - Karjalohja - Sammatti - Lohja. Yhteensä 4 autoa
  10. Lohja - Saukkola - Nummi - (Leppäkorpi) - Pusula (3 autoa). Viikonloppuisin myös Lohja - Sammatti - Lohja Spa - Karjalohja ja Lohja - Kisakallio
  11. (Lohjansaari) - Kirkniemi - Sairaala - Keskilohja - Lohja - Routio, koulupäivinä (Radioasema) - Kahvimaa - Lieviö - Muijala - Lempola - Lohja sekä aamulla Saukkola - Vesikansa - Hiidenranta - Nummela, arki-iltapäivinä kierros Lohja - Kisakallio. Yhteensä 3 autoa
  12. Pusula - Ikkala - Koisjärvi - Oinola, (Oinola) - Saukkola - Vesikansa - Hiidenranta - Nummela, Oinola - (Jättölä) - Saukkola - (Hyrsylä) - Väänteenjoentie, Oinola - Leppäkorpi - Pusula, Saukkola - Pusula - Ikkala - Karkkila, arkiaamuisin yksi lähtö Karkkila - Vihti kk - Nummela - Lohja - Kanneljärven opisto ja arki-iltapäivisin Lohja - Nummela - Vihti kk - Karkkila. Yhteensä 3 autoa
  13. Hongisto - Somerontie th - Mäntynummi (- Hongisto) / Mäntynummi - Somerontie th - Hongisto - Mäntynummi (1 auto)
  14. Lohja - Mustio - Karjaa, Hanko - Tammisaari - Karjaa (2 autoa)
Jos kaluston paikkamäärästä ei ole muuta mainittu, on matkustajapaikkoja oltava vähintään 49. Kaikilla istumapaikoilla on oltava turvavyöt.

Jos bussissa on seisomapaikkoja, on siinä käytettävä vaihtoehtoista polttoainetta. Jos seisomapaikkoja ei ole, on päästötasovaatimus Euro 5. Kaluston maksimi-ikä on 14 vuotta. Bussia saa käyttää sen sopimusvuoden (aina vuosittain 3.6. alkava 12 kk jakso) loppuun asti, jolloin se saavuttaa maksimi-iän.

Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Joitakin huomioita kilpailutettavasta kokonaisuudesta:

Useille reiteille on tulossa tarjontaa lauantailla ja sunnuntaille. Osa näistä on sellaisia, ettei niitä ole ajettu viikonloppuisin ainakaan kymmeneen vuoteen. Viikonlopun tarjontaa on tulossa mm. väleille Pusula - Saukkola - Lohja, Nummela - Ojakkala - Vihti, Vihti - Myyrmäki (U375) ja Lohja - Kisakallio. Myös alkuillan tarjontaa arkisin näyttäisi olevan paikkoihin, joihin on viime vuosina ollut lähinnä koululaisia palvelevia vuoroja. Sitä en ehtinyt penkomaan, muodostuuko noista vuoroista mitään järkeviä kokonaisuuksia esimerkiksi Helsingin-vuorojen kanssa. Yhteydet markkinaehtoiseen liikenteeseen ovat sitten oma lukunsa, esimerkiksi sopivatko Pusula - Lohja -vuorot mitenkään järkevästi Saukkolassa yhteen pikavuorojen kanssa.

Tarjouspyyntöaineiston perusteella ajoajat Helsingin-vuoroilla näyttävät monin paikoin kireämmiltä kuin Vainion nykyisissä aikatauluissa. Esimerkiksi Helsinki - Nummela -välillä näyttäisi olevan sama 50 min ajankohdasta riippumatta, mutta todellisuudessa tuo 50 min riittää ruuhka-aikana hädin tuskin Veikkolaan asti. On siis odotettavissa, että jos noilla aikatauluilla lähdetään liikkeelle, on aikatauluja jossain vaiheessa pakko rukata väljemmiksi.

Kohteet on Uudenmaan elyn tapaan pilkottu aika pieniksi enkä ainakaan äkkiseltään löytänyt mainintaa yhdistelmätarjousten mahdollisuudesta. Voi siis olla, että Nobinan tapaisia isoja liikennöitsijöitä toiminnan laajentaminen Länsi-Uudellemaalle ei näillä kohteilla kiinnosta. Keskisuuria liikennöitsijöitä apajilla kyllä lienee, mm. Vainio, Pekola ja Korsisaari. Jokerina ehkä Vekka Group, Länsilinjat ja LS-Liikennelinjat. Pienemmistä mukana lienevät nykyiset toimijat Tervo, Amper & Wikström ja Salon Tilausmatkat. Oma lukunsa on Pohjolan Liikenne, onko sillä esimerkiksi alueella vielä tallikiinteistöjä tms, mikä voisi alentaa kynnystä käynnistää liikennöinti alueella uudelleen. PL olisi mielenkiintoinen myös siksi, että sillä voisi olla resurssit tuoda myös tällaiseen liikenteeseen sähköbusseja (ja johan PL ajaa Yutongeilla Porvooseen ja Pornaisiin reittejä, jotka ovat pituudeltaan samaa luokkaa Helsinki - Nummela / Lohja -liikenteen kanssa).
 
Onko tässä nyt suljettu pikkubussit kokonaan pois? Nyt osittain pienkalustolla ajettu U375/V on tuossa vähintään 30 paikalla, mikä on vaikeata seisomapaikatkin mukaanlukien.
 
Tarjouspyyntöaineiston perusteella ajoajat Helsingin-vuoroilla näyttävät monin paikoin kireämmiltä kuin Vainion nykyisissä aikatauluissa. Esimerkiksi Helsinki - Nummela -välillä näyttäisi olevan sama 50 min ajankohdasta riippumatta, mutta todellisuudessa tuo 50 min riittää ruuhka-aikana hädin tuskin Veikkolaan asti. On siis odotettavissa, että jos noilla aikatauluilla lähdetään liikkeelle, on aikatauluja jossain vaiheessa pakko rukata väljemmiksi.

Siihen nähden kuinka vähän markkinaehtoista tai liikennöitsijävetoista linja-autoliikennettä Suomessa on, on tavallaan sääli, että Vainion Liikenteen pikkuhiljaa rakentama kokonaisuus meinataan huuhtoa vessanpöntöstä alas, jossa sitten liikenteen perusta eli Helsinki-Nummela ja Helsinki-Lohja-Virkkala -rungot on suunniteltu noinkin epärealistisilla ajo- ja kierrosajoilla. Vaikka ymmärrän taustan ja tavoitteet, joihin viranomainen muutoksilla pyrkii, jättää tarjouspyyntömateriaali hyvin paljon kysymysmerkkejä ilmaan uuden mallin osalta ainakin täsmällisyyden, vaihtoyhteyksien järjestämisen, yleisilmeen ja brändin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä hyvin ELY:mäinen kilpailutus taas. Olisin odottanut vähemmän ja isompia kohteita, mutta näytti olevan turha toive.

Helsinki-Veikkola-Nummela ja Helsinki-Lohja-Virkkala olisivat voineet olla samassa isossa kohteessa, mukaan sopisi myös ainakin Nummela-Lohja-väli. Näin saataisiin suoraa liikennettä Helsingistä Vihdin Kalkkimäkeen, kun vuorot jatkaisivatkin Kalkkimäen kautta Lohjalle. Lisäksi Nummelan kohteeseen on lisätty jotenkin epäloogisesti Forssa-Otalampi-Helsinki, joka ajaa U280:n kanssa peräti kolme kilometriä samaan suuntaan. Otalammen kautta kulkeva 346 olisi sopinut paremmin 375:n ja Saarijärven kanssa samaan. Lohjan ja Vihdin sisäisiä koulureittejäkin voisi saada tiivistettyä isompiin kokonaisuuksiin, sen enempää liikennemääriä ja aikatauluja tuntematta. Ruotsin malli, jossa kilpailutetaan lähinnä liikennöintialueita, olisi sopinut tässä paremmin.

Kalustovaatimukset on ihan yksi vitsi tässäkin. Nykyään moni pienempikin korpilinja on vaadittu euro6:lla, kun tässä kuitenkin kilpailutetaan merkittävää osuutta Helsingin työssäkäyntialueen liikenteestä euro5:llä. Ei varmaan tee joukkoliikenteen houkuttelevuudelle hyvää, kun ajetaan yli 10 vuotta vanhoilla romuilla, kun nimenomaan kulkutapaosuutta pitäisi kasvattaa. Runkoreiteillä pitäisi vielä suosia matalalattiaista seutuliikennekalustoa (korkeat selkänojat, vyöt ja satasen lätkä), mutta se voi olla jo ihan liikaa vaadittu. Toivotaan, että tuo seisomapaikkavaatimus houkuttelee vaihtoehtoisen polttoaineen käyttöön. Hinta pelkkänä ratkaisuperusteena ei tue joukkoliikenteen laatua ja näin isossa kilpailutuksessa olisin toivonut edes vähän laatupisteitäkin mukaan.

Näin isossa kokonaisuudessa olisi myös toivonut jonkinlaista pisteytystä laadulle ja joukkoliikenteen markkinoimiseen (l. siistit autot liikennöitsijän omissa väreissä). Toisaalta, ELY-sopimusten laatua ei tunnu valvovan kukaan, niin siellä saa varmaan jatkossakin ajaa vähän millä sattuu autolla ja vähän miten sattuu kilvitettynä. Voisin jauhaa ELY-liikenteen ongelmista pidemminkin, mutta se menisi jo tarpeeksi ohi aiheen, niin säästetään se johonkin muuhun foorumiin.
 
Mielenkiintoa tähän harrastuksen kannalta vähän lisää se, että Helsinki - Nummela ja Helsinki - Lohja -kohteet ovat kohtuullisen kokoisia ja ELY-kohteiksi jopa isoja. Vielä noi kohteet ovat kuitenkin niin pieniä, että ne eivät houkuttele kunnon varikoilta liikennöimään tottuneita liikennöitsijöitä perustamaan varikoita. Ehkä ELY:ssä on haluttu jättää liikkumavaraa siihen, että osa kohteista voidaan jättääkin hankkimatta (ja jatkaa markkinaehtoisella liikenteellä), jos hinta ei miellytä.

Nyt kun kyseessä on bruttokilpailutus ja laatukannusteet ovat hyvin pienet, ei ainakaan minun odotukseni liikenteen laadusta ole korkealla.
 
Se, että tarjonnan lisäykset monissa tapauksissa kohdistuvat enemmän ilta-aikaan kuin päiväaikaan, johtaa kustannusten kasvuun, sillä kuljettajia tarvitaan enemmän, koska työaikaulottumat eivät riitä. Ja toisin sanoen se, että monessa kohteessa liikennettä on vain vähän aamulla ja uudestaan aikaisintaan iltapäivällä tarkoittaa lähtökohtaisesti korkeampia kustannuksia suoriteyksikköä kohden. Liikenteen voi saada edullisemmin sellaisilta liikennöitsijöiltä, jotka uskaltavat laskea keskipäivän tilausajotoiminnan varaan tai sellaisilta, jotka eivät noudata TES:iä.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------

Voisin jauhaa ELY-liikenteen ongelmista pidemminkin, mutta se menisi jo tarpeeksi ohi aiheen, niin säästetään se johonkin muuhun foorumiin.

Kyllä tälläkin foorumilla soisi keskusteltavan myös muista asioista kuin suurkaupunkien pikaratikkahankkeista, kunhan joku vaan avaa keskustelun :)
 
Viimeksi muokattu:
Se, että tarjonnan lisäykset monissa tapauksissa kohdistuvat enemmän ilta-aikaan kuin päiväaikaan, johtaa kustannusten kasvuun, sillä kuljettajia tarvitaan enemmän, koska työaikaulottumat eivät riitä.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------
Ei sen välttämättä tarvitse tarkoittaa sitä, että kustannukset nousee. Taitavalla suunnittelulla ero kutistuu pieneksi. Tehdään niistä ilta-ajoista kuljettajalle viiden tunnin työpäivä ja seuraavana päivänä annetaan hänelle pitkä päivä, niin että tulos on keskimäärin 8 tuntia. Oma työnantajani ainakin osaa tämän uskomattoman hyvin.
 
Ei sen välttämättä tarvitse tarkoittaa sitä, että kustannukset nousee. Taitavalla suunnittelulla ero kutistuu pieneksi. Tehdään niistä ilta-ajoista kuljettajalle viiden tunnin työpäivä ja seuraavana päivänä annetaan hänelle pitkä päivä, niin että tulos on keskimäärin 8 tuntia. Oma työnantajani ainakin osaa tämän uskomattoman hyvin.

Usko tai älä, mutta iltaliikenteeseen panostaminen päiväliikenteen sijasta kasvattaa kuljettajatarvetta. Suorite, jossa on liikennettä klo 7-9 ja uudestaan klo 14-22 vaatii kaksi kuljettajaa. Suoritteen, jossa on yhtä paljon liikennettä klo 7-17 voi hoitaa yhdellä kuljettajalla.
 
Uudenmaan elyn kilpailuissa on yleensä ollut mahdollisuus jättää yhdistelmätarjouksia saman alueen eri kohteista, jolloin liikennöitsijällä on saattanut olla mahdollisuus rakentaa silppukohteista järkeviä kokonaisuuksia. Jos tässä kilpailussa ei tuota yhdistelmämahdollisuutta ole, ei liikennöitsijä voi olla varma, että liikennettä voittaessaan se saisi juuri ne kohteet, joista järkevin kokonaisuus olisi yhdisteltävissä. Ely tosin on yleensä vaatinut jättämään myös yksittäistarjoukset yhdistelmänä tarjotuista kohteista, mutta liikennöitsijä on tällöin voinut hinnoitella ne niin, ettei se varmasti joudu ajamaan jotain silppua tappiolla.
 
Usko tai älä, mutta iltaliikenteeseen panostaminen päiväliikenteen sijasta kasvattaa kuljettajatarvetta. Suorite, jossa on liikennettä klo 7-9 ja uudestaan klo 14-22 vaatii kaksi kuljettajaa. Suoritteen, jossa on yhtä paljon liikennettä klo 7-17 voi hoitaa yhdellä kuljettajalla.
Jos puhutaan niin suuresta liikennöitsijästä, että autoja ja kuljettajia on enempi kuin kourallinen, sanotaan vaikka edes kymmeniä, niin se menee noin vain päivätasolla. Kuljettajan työpanos lasketaan kuitenkin kahden viikon jaksossa jos oletamme, että akt tes alaisesta liikenteestä kyse. Vuositasolla yksi auto vaatii 1,5-2 kuljettajaa. Meillä yksi aamuvarhaisesta iltamyöhään ajava auto tarvitsee päivän aikana noin neljä kuljettajaa, mutta liikennettä ei toteutettaisi siten jos liikenteessä olisi vain se yksi tai kaksi autoa. Siinä tapauksessa toiminnan tehokkuus kärsii ja pitää olla enemmän kuljettajia ja osan aikaa maksaa heille "tyhjästä". Tämä on loppupeleissä melko monimutkaista matematiikkaa. Työtunti maksaa kutakuinkin saman kaikkina vuorokauden aikoina.
 
Jos puhutaan niin suuresta liikennöitsijästä, että autoja ja kuljettajia on enempi kuin kourallinen, sanotaan vaikka edes kymmeniä, niin se menee noin vain päivätasolla. Kuljettajan työpanos lasketaan kuitenkin kahden viikon jaksossa jos oletamme, että akt tes alaisesta liikenteestä kyse. Vuositasolla yksi auto vaatii 1,5-2 kuljettajaa. Meillä yksi aamuvarhaisesta iltamyöhään ajava auto tarvitsee päivän aikana noin neljä kuljettajaa, mutta liikennettä ei toteutettaisi siten jos liikenteessä olisi vain se yksi tai kaksi autoa. Siinä tapauksessa toiminnan tehokkuus kärsii ja pitää olla enemmän kuljettajia ja osan aikaa maksaa heille "tyhjästä". Tämä on loppupeleissä melko monimutkaista matematiikkaa. Työtunti maksaa kutakuinkin saman kaikkina vuorokauden aikoina.

Selostat tilannetta, jossa isännillä on mukava tilanne eli sopivasti tuotantovolyymiä ja eri kokonaisuudet nivoutuvat tehokkaasti yhteen eli ei muuta kuin ajosarjat hyllyyn ja puita uuniin. Mä selostin asiaa tämän aiheena olevan tarjouskilpailun kontekstissa, jossa monilla liikennöitsijöillä on sellainen tilanne, että iso osa koko liiketoiminnasta on pelissä, lähestulkoon löysät housuissa ja hirveä stressi siitä, etä kuukaudessa pitäisi laatia tarjous pahimmillaan 14 eri kilpalukohteeseen, joista ei voi laatia yhdistelmiä. Kohteissa on 4 vuoden peruskausi ja samanverran mahdollista optiokautta. Kellään tai hyvin hyvin harvalla liikennöitsijällä on minkäännäköistä varmuutta tai näkyvyyttä, että jopa 8 vuoden aikajaksolla olisi tarpeeksi sellaista muuta tukevaa liiketoimintaa eli liikennetuotantoa, jonka avulla tuollaisen tehottoman pikkukohteen voisi tarjota mittakaavaeduilla.
 
Kiintoisaa sinällään, että Raaseporin kunnan alueella tarjonta olisi tämän kilpailutuksen jälkeenkin yhtä surkeaa kuin tähnkin asti -vai onko siellä jotain omia kunnallisia hankintoja?
Helsingistä Hankoon, Fiskarsiin tai Bromarviin menevät suorat yhteydet -joilla kaikilla on matkailullisen kiinnostuksen ansiosta asiakaspohjaakin- lienevät kuitenkin jatkossakin ohjelmassa, ja kenties juuri näiden takia mainittuja sektoreita oli kilpailutuksessa heikonlaisesti. Junayhteyden mahdollinen paluu Hankopaanalle luonee vielä oman lisänsä kysymykseen Karjaan ja Hangon välisten bussien tarpeellisuudesta. Sitähän ELY ei saa kilpailuttaa, vaikka tässä paketissa nimenomaisesti pitäisi...
 
Kiintoisaa sinällään, että Raaseporin kunnan alueella tarjonta olisi tämän kilpailutuksen jälkeenkin yhtä surkeaa kuin tähnkin asti -vai onko siellä jotain omia kunnallisia hankintoja?

Eikös Raaseporissa ole oma joukkoliikennejärjestelmä, Bosse nimeltään.
 
Olin mukana Lohjan joukkoliikennetyöryhmässä jossa pitkään ja hartaasti näitä kuvioita mietittiin ja kun homma alkoi olla plakkarissa, ELYn kommentti oli suunnilleen että tehkää mitä teette mutta me kilpailutetaan koko höskä uudelleen. Söi hieman motivaatiota ja perskohtaisesti koen että asukkaille annettuja lupauksia ei pystytty pitämään ja liki kaikki vaivannäkö oli melkolailla turhaa.
 
Takaisin
Ylös