Minun on vaikea nähdä länsimetrosta apua kehäteiden ruuhkiin. Espoossa Kehä 1 palvelee sisäistä pohjois-etelä-liikennettä ja K1:n vilkkaimmin liikennöity väli on Tuusulantien ja Hämeenlinnantien väli. Miten länsimetro voisi näihin vaikuttaa?
Kehä 1:llä on eniten liikennettä tien luonteensa vuoksi juuri sen keskikohdalla. Mutta jokainen joka liikkuu idästä länteen tai pohjoisesta länteen (tai itään) joutuu siihen pahimpaan ruuhkaan AINA koska muita reittejä ruuhkakohdan kiertämiseen ei ole. Kehällä sattuu joka päivä joku onnettomuus jonka takia liikenne seisoo eikä kukaan pääse mihinkään. Sattui se onnettumuus melkein missä tahansa, niin sen vaikutukset ulottuvat koko kehälle.
K3:n ruuhkat ovat vielä kauempana, ja niitä vartenhan markkinoidaan Marjarataa.
Näin on. Marjasta olisi enemmän hyötyä jos se alkaisi Vuosaaresta ja päättyisi Espoon keskukseen. Mutta se on aikaisintaan 2050-luvun hanke. Vantaan kaupungin päättäjät tekivät aikanan typerästi kun vaativat Vuosaaren satamaradan rakentamista tunneliin Vantaan alueella maanpäällisen sijaan. Maanpäällisestä satamaradasta olisi aika helposti voitu tehdä Marja-radan jake itään kun on tarvis.
Länsimetron perimmäinen ongelmahan on, ettei siitä ole mitään hyötyä joukkoliikenteelle! Tämän sai kuulla tänään myös Vantaan kaupungin lausunnosta länsimetron liityntäliikennesuunnitelmaan. Tarvitaan suoria yhteyksiä Vantaalta Espooseen, ei ainoastaan yheyksiä Helsingin kautta, etenkin kun vaihto junista metroon on niin surkea.
Olisi kiinnostava tietää millainen tyyppi sen lausunnon on oikein antanut. Joku sellainen joka haluaa varmistaa Marja-radan käynnistymisen, jos LVM:llä on valintatilanne? Nykyinen yhteys pääradalta etelä-Espooseen joka tarkoittaa kävelyä 1,2 km junalta bussiasemalleko on parempi? Liikkumista pääradan junien ja metron välillä voisi helpottaa rakentamalla rautatieasemalle rullaavia käytäviä tai siirtämällä pääradan lähijunaraiteet aseman sisäpihalle Kaisaniemen puiston sijaan, sitä mukaa kuin uusia raiteita rakennettaisiin Töölönlahden puolelle asemaa.
Kehäteiden ruuhkia helpotetaan kehämäisellä joukkoliikenteellä. Jokeri on muutettava ratikaksi ensimmäisenä seudun hankkeena ja seuraavaksi panostettava Vantaan tason poikittaiseen ratikkaan, koska se kulkee olemassa olevassa yhdyskuntarakenteessa.
Jokerissa on se vika että sen reitti ei raitiotieksikään muutettuna ole pitkillä matkoilla yhtä nopea kuin metro+ juna keskustan kautta. Lyhyemmillä matkoilla kuten esim Leppävaarasta Otaniemeen tai Viikistä Pitäjänmäkeen se ajaa täysin tehtävänsä. Jokerin rakentaminen raitiotieksi ei edes edellytä sen toteuttamista koko reitti kerralla vaan voidaan toteuttaa ensiksi kriittisin pätkä.
Jokeri 2 olisi saatava myös käyntiin, mutta sitä vaikeuttaa se, että joidenkin viherpiipertäjiän mielestä se ei saa keskuspuiston läpi ajaa maanpäällisenä vaan sillekin pitää rakentaa tunneli.
Mitä länsimetroon tulee, niin monella sekä espoolaisella että Espoossa työssä käyvällä helsinkiläisellä ja muilla joita yhteys koskee on ollut paljon odotuksia sen toteuttamiseksi. Eri 2000-luvulla tehtyjen mielipidemittausten mukaan kannatus metron rakentamiselle on pelkästään espoolaisten joukossa ollut 60-70%, nykymeingin jatkamista on kannattanut selvä vähemmistö.
Jos metron hinta kohoaa yli maksukyvyn, niin pitää tehdä uusi arviointi miten hanke voidan toteuttaa joko halvempaa tekniikkaa käyttäen hyväksi ja/tai toteuttamalla ensiksi vain kriittisin osa metrosta. Länsimetron kriittisin pätkä on Tapiola-keskusta. Se voidaan toteutta raitiotienäkin, väliakaisratkaisuna parempia aikoja odottamaan jopa nykyistä sekavaa bussiliikennettä korkealaatuisempana bussimetronakin kunhan sen toinen lähtöpää keskustassa on rautatieasemalla, ei Kampissa.
Sitä mukaa kun metron suunnittelu etenee, pitää myös tehdä uusi arviointi eri vaihtoehdoista, joiden pitää olla:
1) Metro joko Tapiolaan tai Matinkylään tai kauemmas
2) Kombi/Stadtbahn, eli pikaraitiovaunuin ajettava rata jonka vaunut pystyvät ajamaan myös Helsingin nykysessä metrotunnelissa
3) TramWest tyyppinen raitiotie ainakin Tapiolaan asti, erityisesti tutkittava tarkkaan mitä realistisia mahdollisuuksia saada vaunut ruuhkien ohi keskustaan asti, ja vaihtoehtojen oltava sellaisia että ne kelpaavat myös Helsingille
4) Jokeri-tasoinen nopea bussilinja rautatieasemalta Tapiolaan, joka kulkisi keskustasta ulos esim satamaradan kuilua pitkin. Nykyiset Tapiolaa kauemmas jatkavat bussit voivat lähteä Kampista kuten nyt
t. Rainer