Länsimetro

Korona pelasti länsimetron – ei jääkään liian pieneksi

Itse uutisen voi lukea netistä, ja Höseli siinä iloitsee, miten joukkoliikenteen matkustajamäärät laskevat.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4404081

Ihan jännä näkökulma tosiaan...

Joskin yleisellä tasolla tässä on ihan oikea havainto: koronan kiihdyttämä etätyön lisääntyminen on pääosin joukkoliikenteelle ongelma, mutta tietyiltä osin myös hyöty. Kun työmatkojen määrä vähenee kokonaismatkoista, ruuhkahuiput pienenevät ja tämä tarjoaa mahdollisuuden tehokkaampaan liikennöintiin siellä, missä joukkoliikenteellä on muukin rooli, kuin tasata (autoteiden) ruuhkahuippua tarjoamalla vaihtoehtoisen tavan tehdä työmatka. Jako kahteen vahvistuu, autokaupunki ja keskikaupunki yhä enemmän elävät aivan omia elämiään.

En ole ihan varma, miten suuri tuo pelastus nyt oikeasti oli, kun jutussa kuitenkin sanotaan seuraavasti

Länsiväylä sanoi:
Matkustajamäärien väheneminen tulee näkymään erityisesti ruuhkahuippuina. Lisäksi vaikutus on suurempi länsimetron kuin itämetron osuudella. Jo nyt matkustajamäärät ovat Wallinin mukaan pudonneet enemmän länsimetron alueella kuin Itä-Helsingissä.

Siis matkustajamäärien väheneminen on idässä pienempää nyt ja tulevaisuudessa. Eli mahtoiko tämä pelastus koskea lähinnä sitä Tapiola-Kivenlahti-väliä, joka jää harvemmalle liikenteelle ylimääräisen kääntöraiteen puuttuessa? Toki aikanaan Kruunusillat purkanevat jonkin verran itämetron paineita, mutta täydennysrakentamista metron varrella on kyllä tulossa myös ihan merkittävästi. Ja myös:

Länsiväylä sanoi:
Wallin tarkentaa, että Espoo kasvaa tulevaisuudessa voimakkaasti metron varrella, ja tarve kapasiteetin kasvattamiselle tulee myöhemmin. Milloin se tulee, on kuitenkin vielä epäselvää.
 
Mutta mikä on kaikkien aikojen ensimmäinen kaupallinen lähtö Kivenlahden asemalta kohti Helsinkiä? Reittioppaaseen on nyt avattu joulukuun aikatauluja, ja sen perusteella lauantaina 3.12.2022 klo 4.56 on linjan M1 ensimmäinen lähtö Vuosaareen. Kolme ensimmäistä junaa ovat M1:siä, lähtöajat ovat 4.56, 5.11 ja 5.26. Sitä seuraava metrojuna Kivenlahdesta itään on klo 5.34 lähtevä M2 Mellunmäkeen. Tuossa vaiheessa liikennöinti hoituu siten, että joka toinen Kivenlahdesta lähtevä metrojuna on M1 ja joka toinen M2. Kummallakin linjalla on siitä eteen päin 15 min vuoroväli noin aamukahdeksaan. Ja tämän tarjonnan aikana molemmat linjat lähtevät nimenomaan Kivenlahdesta, liikenteen tihentyessä M2 siirtyy normaalimmalle reitilleen, jossa läntinen päätepiste on Tapiola. Hiljaisen ajan liikenteessä molempien reittien päätepiste on tietenkin länteenkin kulkevassa liikenteessä Kivenlahti, tunnus on tuttuun tapaan M1. Myös niillä junilla, jotka aloittavat Mellunmäestä. Ja reittioppaan mukaan ensimmäinen kaupallinen juna tuona aamuna Helsingin suunnalta Kivenlahteen saapuu klo 5.58. Se on M1 Vuosaaresta. Saman lähteen mukaan seuraava juna idästä on klo 6.06 saapuva M1 Mellunmäestä.
 
Takaisin
Ylös