- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Minulla on esittää tilasto, josta käy ilmi autojen määrä per 1000 as. Se on sille ryhmä kova pala, koska väitehän on tähän asti kuulunut suurinpiirtein, että "Espoo on joukkoliikennekaupunki"
Kerrothan nyt jo, ystävä hyvä, mitä ihmettä tällä on tekemistä länsimetron, tai ylipäänsä metron kanssa?
Espoo voisi olla joukkoliikennekaupunki, jos siellä olisi ihan oikeata joukkoliikennettä. Nyt se joukkoliikenne-Espoo elää vain muutaman alan asiantuntijan ja harrastajan haaveissa ja hartaissa toiveissa.
Jos kaupungissa on fiksu kaupunkirakenne, kertoo se fiksusta suunnittelusta. Fiksu suunnittelu on johtanut parempaan joukkoliikenteeseen, jota on eri tavoin edistetty.
Se kertoo myös siitä, että on ollut mahdollisuudet kehittää kaupunkirakennetta. Yksi tällainen urbaanin kaupunkirakenteen mahdollistanut asia on raitiovaunut. Kun kaupunki kasvoi, se tarvitsi myös toimivaa paikallisliikennettä, eli se on tavallaan ollut pakollinen. Samoin on käynyt monissa kaupungeissa ympäri maailmaa.
Ilman tällaista kaupunkiliikennettä Helsingistäkin olisi tullut vain yksi "Espoo", lähijunalla palveltava, harvaan rakennettu kaupungin irvikuva. Se, että junan nimi on metro, ei tee siitä sen enempää kuin lähijunan.
Ymmärrän hyvin, että tilasto ottaa koville, mutta minkäs teet, Espoo on autokaupunki ja sellaiseksi itsensä halunnut tehdä, omin päätöksin.
Unohdit sen tilaston... Väittikö täällä joku, ettei Espoo muka ole autokaupunki?
Itse en pidä Espoota edes kaupunkina.
Metrolla tehdään miljoonia matkoja vuodessa, kyllä se aika tärkeä on.
Pakkohan sillä on tehdä, kun lähiöistä aikoinaan vietiin suoraan keskustaan vievät bussilinjat pois. Jos metroa ei olisi, olisi pakko tehdä nuo matkat busseilla. Vaan tekeekö se automaattisesti busseista tärkeän autoilua vähentävän tekijän? (Oma vastaukseni on, että tekee, jos bussiliikenne järjestetään asiallisesti)
Ja ne bussilinjat toki saadaan heilumaan Helsinkiin, yhtä hyvin vaikka Porvooseen asti. Tosin pitkällä tähtäimellähän bussi on kalliimpi kuin metro.
Ilmaisen asiani ilmeisesti vähän epäselvästi, koska tartut koko ajan tähän bussiheiluri-asiaan. Tämähän ei siis ole se pääpointti. Toivottavasti muille ei ole epäselvää, mitä ajan takaa.
Erehdyt ystäväiseni tässä asiassa, minä en halua joukkoliikennettä pois, metronvastustajat haluavat epärealistisia ja kömpelöitä bussiratkaisuja ja autokaupunkia.
En ymmärrä. Olen suoltanut täällä toisinaan melko jämäkkääkin autojen vastaista tekstiä ja bussipuolen olen yleensä jättänyt rauhaan keskittyen paljolti ratikkaliikenteeseen. Näin on ymmärtääkseni tehnyt myös valtaosa näistä "metronvastustajista". Silti haukutaan bussiratkaisuista ja autokaupungista.
Ehkä vain väärinkäsitystä...
Puhuttaessa Mannerheimintien ruuhkista (oma kommenttisi 14.59) totesin, että tuomalla Espoon busseja sinne, ruuhkat eivät ainakaan helpota.
Ja minä en ainakaan ole tietääkseni antanut ymmärtää haluavani autoja bussien sekaan, vaan mielellään kokonaan pois.
Se, tarvitaanko siihen kuinka paljon rahaa, on eri asia. Länsimetro ei poista Manskun ruuhkia, mutta ei ainakaan lisää niitä, päinvastoin kuin lisäbussiliikenne.
Yksi bussi vetää 40:n autollisen verran väkeä, mutta vie vain muutaman henkilöauton verran tilaa kadulla. Selittäisitkö, miten bussiliikenne lisää ruuhkia? Ehkä meillä on vähän erilainen käsitys ruuhkastakin.
Toisekseen, autotunneli Erottajalta Ruskeasuolle olisi täysin tarpeeton.
Ehdottomasti on, jos keksitään toinen konsti saada katu vallattua enemmistölle (joukko- ja kevyelle liikenteelle).