Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onko näistä (tämänkertaisista) ongelmista näkynyt vielä missään tarkempaa analyysiä? Jos tuosta HS:n jutusta käsitin edes sinne päin, niin kyse olisi metrojunien ja asemien maadoitusten välille muodostuvasta liian suuresta jännite-erosta, kun samassa virtapiirissä on samanaikaisesti kaksi junaa kiihdyttämässä. Vaikuttaisi siis siltä, että ratavirtapiirin maadoitus (ja virransyöttö muutenkin?) olisi reippaasti alimitoitettu. Ilmeisesti ratavirtapiirin maadoituksia on jo vahvistettu VTT:n suosituksesta.
Juurisyy ei siis olisi mikään yliherkät suojaukset vaan ratamaadoituksen alimitoitus. Tämä tuskin korjaantuu millään releiden vaihdolla tai muulla purkalla vaan edellyttää korjauksia ratasähköihin. Ei taida olla ihan helppo korjattava, jos ei tullut kuntoon edes VTT:n ohjeilla? Mahtaako samoja ongelmia esiintyä myös, kun kaksi junaa jarruttaa samanaikaisesti samassa virtapiirissä?
Onko näistä (tämänkertaisista) ongelmista näkynyt vielä missään tarkempaa analyysiä? Jos tuosta HS:n jutusta käsitin edes sinne päin, niin kyse olisi metrojunien ja asemien maadoitusten välille muodostuvasta liian suuresta jännite-erosta, kun samassa virtapiirissä on samanaikaisesti kaksi junaa kiihdyttämässä.
Joo, oli kyllä varmaan useamman ihmisen mittainen rikkinäinen puhelin viimeisestä sähköalan ihmisestä. Toimittaja-parka. kauanko kestäisi, jos pitäisi maadoitusta vahvistaa?Jotenkin veikkaisin, että jutussa on mennyt jännite ja virta iloisesti sekaisin: uudet junat ottavat enemmän virtaa kuin M100 jonka mukaan sähkönsyöttö on länsimetrossakin suunniteltu, ja siksi ylivirtareleet paukkuu.
Joo, oli kyllä varmaan useamman ihmisen mittainen rikkinäinen puhelin viimeisestä sähköalan ihmisestä. Toimittaja-parka. kauanko kestäisi, jos pitäisi maadoitusta vahvistaa?
Jotenkin veikkaisin, että jutussa on mennyt jännite ja virta iloisesti sekaisin: uudet junat ottavat enemmän virtaa kuin M100 jonka mukaan sähkönsyöttö on länsimetrossakin suunniteltu, ja siksi ylivirtareleet paukkuu.
Koetin oikoa toimittajan artikkelia vastaamaan sähköteknisiä ratkaisuja, mutta ihan teknisesti täydellistä suoritusta ei artikkeliin silti saatu
Länsimeton sähköjärjestelmä on kyllä suunniteltu kestämään M300:n virranotto myös sellaisessa (suunnitellussa) poikkeustilanteessa, jossa yksi syöttöasema on poissa käytöstä. Viime viikkojen koeajoissa havaitut ongelmat paluuvirran kanssa eivät liity tähän mitoitukseen. Syy on osin vielä mysteeri, mutta tämän päivän koeajoja ennen tehtiin kytkentämuutoksia Helsingin metron ja Länsimetron välillä, jotka näyttäisivät auttaneen ongelmaan. Koeajopäivän päätyttyä saamme tästä lisää selvyyttä kun radalle asennettujen mittalaitteiden tulokset saadaan purettua.
käytännössä varmaan 4 kA:n luokkaa.
Jännitehäviöt näkyvät käytännössä siinä, että junan näennäinen maataso (ts. raide?) voi poiketa merkittävästikin aseman verkkosähkön maatasosta. En pitäisi mitenkään mahdottomana, että tätä jännite-eroa valvottaisiin ja rajan ylittyessä jokin suoja laukeaisi. Tilanne, jossa jokin syöttöasema puuttuu välistä, olisi pahin mahdollinen.
Miten syötöt ja suojaukset on toteutettu vanhassa metrossa? Miksi siellä ei ole näitä ongelmia?
Mikä metron jännite noin käytännössä on, ja mikä on vaihteluväli? Ratikkapuolella nimellisjännite on 600V, mutta käytännössä jännite on muutaman kymmenen volttia korkeampi ja käynee piikeissä lähellä 700V.
Kytkennät rajapinnassa tarkoittavat Ruoholahden kääntöraiteelle vievien vaihteiden kääntämistä ja mekaanista lukitsemista länsimetroon johtaviksi. Samalla poistetaan käytöstä mm. yksi opastin ja tehdään muita turvalaitekytkentöjä.Jossain Facebook-keskustelussa näin maininnan siitä, että koeajot on toteutettava koko päivän kestävinä sen vuoksi, että niiden aloittaminen ja lopettaminen edellyttää säätöjä ja kytkentöjä järjestelmissä ja esimerkiksi Ruoholahden kääntöraiteen poistamista käytöstä. Osaako joku avata, miksi RL:n kääntöä ei voida käyttää ja voidaanko esimerkiksi Kampissa kääntää junia koeajojen tai tulevan liikennöinnin aikana? Ja onko niin, että nämä rajoitteet poistuvat sitten kun Helsingissä siirrytään vastaavaan asetinlaitteeseen kuin Espoossa? Ohjataanko muuten Länsimetroa ja vanhaa linjaa nyt eri asetinlaitteilla eri paikoista?
Lypsettiinköhän Länsimetrolla rahaa Hyvä Veli-verkoston avulla ? Tarpeetonta urakkaa ja muuta sellaista, joista sitten iso lasku. Vai kiistääkö joku.?