Länsiterminaalin ratikkalinjat

Ei ole mitenkään sanottu, että nykyinen tapa on tehokkain tai edes ekologisin. Laivaliikenteessä on niin paljon yhteiskunnan tukia, että ihan arvailujen varaan jää, miten liikenne hoituisi, jos se tapahtuisi täysin markkinaehtoisesti. Luultavasti ainakin vähemmin vuoroin ja se tehostaisi liikennettä jo paljon, olisi myös ekologisempaa.

Länsisatamasta Tallinnaan liikennöivistä aluksista ainoastaan yksi nauttii yhteiskunnan tuista, Suomen lipun alla purjehtiva Finlandia. Viro ei maksa minkäänlaisia varustamotukia (vai mikä sen tukimuodon nimi nykyisin onkaan). Näin ollen se liikenne on tällä hetkellä varsin markkinaehtoista.

Jos Tallink on tilannut Megastarille sisaren, se kertoo kyllä siitä, että se liikenne ei ainakaan ole vähenemässä.
 
Yksittäisten lähtöjen määrä voi ollakin vähenemään päin, ja ihan mielenkiintoista on nähdä sekin, rupeavatko Megastar ja sisarensa aikanaan rahtivetoisemmilla vuoroillaan käymään myös Vuosaaressa. Myös Vikingin aikatauluissa nähtäneen säätöä.
Itse veikkaisin Tallinkin pikavuorojen määrän vähenemistä yhdellä sen jälkeen, kun linjalla on kaksi identtistä alusta, eikä varausjärjestelmän kannalta ole väliä sillä, kumpi on lähtövuorossa.

Mutta ratikkaliikenteen sumppu pitäisi ratkaista heti eikä vasta sitten, kun seuraavan kerran laivaliikenteessä tapahtuu muutoksia.
 
Markkinaehtoista? Kysynnästä merkittävä oaa luodaan yhteiskunnan verotuella, eli myynnin alvittomuudella. Tarjontaa pidetään yllä, elikkä kustannuksia matalana miehistön vero- ja sivukulujen palautuksella ja/tai varustamojen työehtoshoppailulla.

Telakkatukiin en edes lähde, mutta yhteiskunnan rahoilla nuo paatit osaltaan rakennetaan ihan maasta riippumatta.

Kyllä on kierosti valikoitunut pro-bisnes näkökulma, jos merenkulkua onnistuu pitämään markkinaehtoisena.
 
Tehdään taas ongelmaa väkisin, mitä tulee raitiolinjojen kapasiteettiin. Tulin tiistaina uudesta terminaalista 7 vaunuun ja se oli lähes täysi ja odotti aikataulun mukaista lähtöaikaa. Terminaali raitioliikenteen "ongelman" voi hoitaa matkustaja: antaa laivan saapumisen jälkeen kahden ensimmäisen vaunun mennä ja menee itse kolmanteen tai neljänteen vaunuun. Tuon odotusajan voi polttaa vaikka tupakan.

Kun laivasta tulee 2500 matkustajaa ulos yhtäaikaa, niin on kohtuutonta vaatia että terminaalin tuntumassa olisi sujuvasti toimivat joukkoliikennejärjestelyt. Tuo purkauspiikki kestää tosiaan noin 15-20 minuuttia, jonka jälkeen vaunut ovat väljiä. Jos on kiire ja asemalle menossa niin voi käyttää vaunua 6T, joka yleensä on huomattavasti väljempi.

Mutta lipunmyynnin lopettaminen vaunuissa oli ehdottamasti oikea ratkaisu, koska aiemmin kuljettajan lipunmyynti hidasti vaunun lähtöä aikataulun mukaisesti.

Raitioliikenteen pitää olla tahdistettu, koska vaikutus on siten koko raitioverkossa. Minkäänlaisia sukkulavirityksiä ei tarvita.
 
Kyllä tuo ongelma on erittäin todellinen ja perustuu ajattelemattomuuteen ja vuorojen suunnittelemattomuuteen. Ratikoitahan pitäisi heittää linjalle reilusti juuri silloin kun vuoroja saapuu, muina aikoina voisi olla hiljaisempaa. Erityisen idioottimaista on se, että tiistain viimeiseltä Tallinkilta ei ole yhtään (!) ratikkaa keskustaan päin.

Vitonen toimii katajanokalle paljon paremmin, kulkee silloin kun laivojakin liikkuu ja kapasiteettia tuntuu olevan melko järkevästi.

Jos jonkun mielestä oli nokkelaa yhdistää laivaliikenteen palveleminen ja yleinen joukkoliikenne länsiterminaalilla, niin toteutus on ainakin aika huono. Hävettäisi kyllä ratikkaa käyttää välipysäkeiltä juuri laivan saavuttua, mahdoton päästä sisään ja siinä saa sitten puolisen tuntia vähintään odotella tyhjää vuoroa..
 
Vuosien saatossa aina poistun joukkoliikenteellä laivaterminaaleista. Ongelman aiheuttavat pääasiallisesti matkustajat, joilla on suunnaton kiire siihen terminaalista ulostulon jälkeen siihen pysäkillä olevaan vaunuun, silloinkin kun se on tupaten täysi. Kun on kaksi tai kolme tuntia istunut laivassa, ei ole kohtuutonta vaatia, että odottaisi rauhassa 10 minuuttia seuraavaa vaunua, joka on aina edellistä huomattavasti väljempi.

T2:sta näyttää Reittioppaan mukaan sitäpaitsi lähtevän vaunuja alle 10 minuutin välein puoleen yöhön saakka ja senkin jälkeen noin 20 minuutin välein. Ei sellaista liikennesuunnittelua voida toteuttaa, että 2500 matkustajaa purkautuu sujuvasti satamasta pois välittömästi laivan tulon jälkeen.

Itse odotan satamassa hieman ruuhkan purkautumista ja matkustan väljässä vaunussa noin 20 minuuttia laivan saapumissen jälkeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:22 ----------

.... Erityisen idioottimaista on se, että tiistain viimeiseltä Tallinkilta ei ole yhtään (!) ratikkaa keskustaan päin.

..a..

Reittioppaan mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Olisi kiva tietää mikä laiva ja mihin aikaan saapuu siten, että raitiovaunulla ei pääse keskustaan.
 
Ainakin tämän aikataulun mukaan viimeinen lähtö Länsiterminaalista on arkisin klo 01:00.

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/1-10-24_sivua.pdf

Tiistaina Tallink saapuu 01:30. Eli tuolta ei ratikalla pääse.

Ja tuo 10 minuutin vuoroväli on ihan höpöhöpöjuttu taas.

Muina päivinä Tallinkin viimeinen vuoro (joka on järkevä päiväreissulla olijalle) saapuu 00:30. Silloin NEROKAS "suunnittelija" on laittanut ratikan lähtemään 00:29, mihin tietysti ei voi mitenkään keritä. Seuraava lähtö on 00:45, mitä saa jo aika kauan odottaa. Tämän jälkee VIIMEINEN lähtö on 01:00. Eli käytännössä joutuu odottamaan noin 15 minuuttia tai 30 minuuttia - molemmat kohtuuttomia aikoja. Jos olisi järkeä käytetty tuossa, niin lähdöt olisivat 00:40 ja 00:50. Mutta kun vain arvottu lähdöt sattumalla välittämättä laiva-ajoista.
 
Ainakin tämän aikataulun mukaan viimeinen lähtö Länsiterminaalista on arkisin klo 01:00.

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/1-10-24_sivua.pdf

Tiistaina Tallink saapuu 01:30. Eli tuolta ei ratikalla pääse.

Ja tuo 10 minuutin vuoroväli on ihan höpöhöpöjuttu taas.

Muina päivinä Tallinkin viimeinen vuoro (joka on järkevä päiväreissulla olijalle) saapuu 00:30. Silloin NEROKAS "suunnittelija" on laittanut ratikan lähtemään 00:29, mihin tietysti ei voi mitenkään keritä. Seuraava lähtö on 00:45, mitä saa jo aika kauan odottaa. Tämän jälkee VIIMEINEN lähtö on 01:00. Eli käytännössä joutuu odottamaan noin 15 minuuttia tai 30 minuuttia - molemmat kohtuuttomia aikoja. Jos olisi järkeä käytetty tuossa, niin lähdöt olisivat 00:40 ja 00:50. Mutta kun vain arvottu lähdöt sattumalla välittämättä laiva-ajoista.

JOs laiva on laiturissa 00:30 ja kävelet putkessa ja edelleen pysäkille ja vaunu on lähdössä 00:45 , niin se on sitten "aika kauan". Mikä on toiselle kauan on toiselle heti. Voidaan olettaa että yöllä liikennöivässä laivassa matkusvat tervejalkaiset. Silloin pitää kävellä Saukonpaaden pysäkille, josta lähtee vaunu sopivasti. Ei tuo runsas kilometri tervejalkaiselle ongelma ole. JOs on paljon laukkuja, niin sitten pitää ottaa taksi.
https://reittiopas.hsl.fi/reitti/Lä...lsinki::60.171808,24.939488/2?time=1553554754

---------- Viestit yhdistetty klo 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:01 ----------

Tästä voi sitten vilkaista että enemmän kuin kuusi vaunua tunnissa, että 10 minuutin vuoroväli on tosiaa höpö höpöä . Ne nimittäin kulkevat tiheämmin .
https://reittiopas.hsl.fi/reitti/L%C3%A4nsiterminaali%202%2C%20Tyynenmerenkatu%2014%2C%20Helsinki%3A%3A60.150374%2C24.915204/Elielinaukio%2C%20Helsinki%3A%3A60.171808%2C24.939488?time=1553631614
 
Mitä tästä bussisukkulasta hyödyttäisiin? Pysähtymätön bussi Ruoholahden metroasemalle palvelisi vain metromatkustajia. Lisäisikö se joukkoliikenteen suosiota vai tulisiko raitiovaunuihin lisää tilaa? Ikävää olisi ajaa bussilla Ruoholahteen, vaihtaa metroon ja sitten vaikkapa Rautatientorilla junaan.

Yhdellä bussilla ehkä ehtii 15 minuutissa käydä Ruoholahdessa. Tällöin yhdestä bussista olisi ehkä korkeintaan kolme reissua avuksi yhdelle laivalle. Parisataa matkustajaa saataisiin kuljetettua lisää yhdellä bussilla laivavuoroa kohden. Montako bussia tuonne haluttaisiin laittaa ajamaan rinkiä? Jos raitiovaunuja kulkee nyt vaikkapa 12 tunnissa, niihin mahtuu aika paljon enemmän matkustajia. Edelleen kyllä määrä on pienempi kuin yhden laivan suurin kapasiteetti (2800). Iltaisin varmasti ruuhka on jatkuvaa, sillä Finlandia saapuu kello 21 ja puolta tuntia myöhemmin saapuu Superstar.

Mielestäni nykyiset ratikat toimivat hyvin. Itse valitsen ratikan niin, että saan samalla pysäkillä vaihtaa omaan ratikkaani. En pidä kiirettä aikaisempaan juoksemisessa vaan odotan tätä vaihtoihin sopivaa vuoroa. Parannusta voisi tarjota vaikkapa lauttasaarelaisille, joilla taitaa olla poikkeuksellisen huono yhteys Länsiterminaaliin.
 
Ainakin tämän aikataulun mukaan viimeinen lähtö Länsiterminaalista on arkisin klo 01:00.

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/1-10-24_sivua.pdf

Tiistaina Tallink saapuu 01:30. Eli tuolta ei ratikalla pääse.

Ja tuo 10 minuutin vuoroväli on ihan höpöhöpöjuttu taas.

Muina päivinä Tallinkin viimeinen vuoro (joka on järkevä päiväreissulla olijalle) saapuu 00:30. Silloin NEROKAS "suunnittelija" on laittanut ratikan lähtemään 00:29, mihin tietysti ei voi mitenkään keritä. Seuraava lähtö on 00:45, mitä saa jo aika kauan odottaa. Tämän jälkee VIIMEINEN lähtö on 01:00. Eli käytännössä joutuu odottamaan noin 15 minuuttia tai 30 minuuttia - molemmat kohtuuttomia aikoja. Jos olisi järkeä käytetty tuossa, niin lähdöt olisivat 00:40 ja 00:50. Mutta kun vain arvottu lähdöt sattumalla välittämättä laiva-ajoista.

Matkustajamääriin nähden aika hulppea vuoroväli noin myöhään!
Eihän nuo T2:lta lähtevät vuorot myöskään vain laivamatkustajia palvele.
 
Hävettäisi kyllä ratikkaa käyttää välipysäkeiltä juuri laivan saavuttua, mahdoton päästä sisään ja siinä saa sitten puolisen tuntia vähintään odotella tyhjää vuoroa..
Tällä hetkellä tosin tuollaisia välipysäkkejä, joille ei kulje muita kuin terminaaliin menevä ratikka, on tasan yksi kappale, Huutokonttorilta pääsee jo myös ysillä.
 
Yksittäisten lähtöjen määrä voi ollakin vähenemään päin, ja ihan mielenkiintoista on nähdä sekin, rupeavatko Megastar ja sisarensa aikanaan rahtivetoisemmilla vuoroillaan käymään myös Vuosaaressa. Myös Vikingin aikatauluissa nähtäneen säätöä.
Itse veikkaisin Tallinkin pikavuorojen määrän vähenemistä yhdellä sen jälkeen, kun linjalla on kaksi identtistä alusta, eikä varausjärjestelmän kannalta ole väliä sillä, kumpi on lähtövuorossa.

Vuosaareen ei ole mitään järkeä ajaa, koska siellä ei ole matkustajaliikenteelle tarpeellisia fasiliteetteja. Lisäksi väylä on "yksikaistainen", eli sitä voi mennä yksi alus kerrallaan. Puhumattakaan sen väylän tiukista nopeusrajoituksista. On aivan mahdotonta vetää HKI-TLL-väliä kahteen tuntiin Vuosaaresta. Eiköhän Seawind ole edelleenkin se ainoa Tallinkin alus, joka ajaa Vuosaareen.

Kevättalvella voi käydä niin, että ajetaan viisi lähtöä päivässä, mutta kesäliikenne on sitten asia erikseen. Keväälläkin homma riippunee siitä, paljonko autokannella on pokaa. Rahtiahan menee paljon yli.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------

Markkinaehtoista? Kysynnästä merkittävä oaa luodaan yhteiskunnan verotuella, eli myynnin alvittomuudella. Tarjontaa pidetään yllä, elikkä kustannuksia matalana miehistön vero- ja sivukulujen palautuksella ja/tai varustamojen työehtoshoppailulla.

EU:n sisällä ei tax free -liikennettä, eli alvitonta liikennettä ole kuin tietyin poikkeuksin. Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne ei kuulu näiden poikkeuksien piiriin.
 
...
Mielestäni nykyiset ratikat toimivat hyvin. Itse valitsen ratikan niin, että saan samalla pysäkillä vaihtaa omaan ratikkaani. En pidä kiirettä aikaisempaan juoksemisessa vaan odotan tätä vaihtoihin sopivaa vuoroa. ...

Juuri tämä on se ydinkysymys, jota tässä olen yrittänyt selittää.

Oma lukunsa on tuo Megastarin tiistain vuoro joka saapuu 01.30. Varmaan Tallink on HSL:ltä tiedustellut, voisiko terminaalista lähteä pari vaunua laivan saapumisen jälkeen. Mutta uskon että foorumimme raitiovaunuasiantuntijat osaavat vastata tähän heti kättelyssä.
 
Juuri tämä on se ydinkysymys, jota tässä olen yrittänyt selittää.

Oma lukunsa on tuo Megastarin tiistain vuoro joka saapuu 01.30. Varmaan Tallink on HSL:ltä tiedustellut, voisiko terminaalista lähteä pari vaunua laivan saapumisen jälkeen. Mutta uskon että foorumimme raitiovaunuasiantuntijat osaavat vastata tähän heti kättelyssä.

Laitoin joskus palautetta asiasta, ja vastaus oli, että "se vaatii lisäselvityksiä laivayhtiöiltä matkustajamääristä, toisin sanottuna onko linjan liikennöinti siihen aikaan kannattavaa". Syön kyllä hattuni, jos Saukopaaden pysäkille on enemmän menijöitä arkiyönä kuin mitä Länsiterminaalilta on tulijoita tuollaiselta laivalta ts. jos yhtä ysin vuoroa ei kannata kääntää Länsiterminaalille Saukonpaaden sijaan.
 
Mielenkiintoinen kysymys yleensäkin, kuinka monta matkustajaa on yleensä tässä 1:30 saapuvassa laivassa. Toinen mielenkiintoinen kysymys, kuinka monta matkustajaa pitäisi vaunussa olla että se tulkitaan kannattavaksi.

Ja kolmas se että kuinka paljon laivoista poistuvat käyttävät joukkoliikennettä. Voisi olettaa että yöllä enemmän. Itse olen tullut joskus Tallinnasta 21:eek:o lähtevillä laivoilla, eikä niissä silloin ainakaan tungosta ole.
 
Takaisin
Ylös