Länsiterminaalin ratikkalinjat

Niin, ei tarvita niin montaa ratikkaa mikäli menet rantaan jo 3 tuntia ennen. Missä siellä palloilisi sen ajan? Ainakin aamulaivalle mentäessä nukkuu mielellään mahdollisimman hyvin ja sitten ryysii laivalle.
Kyllä tässä viestiketjussa on puhuttu kohtuullisesta odottamisesta. Ymmärrän, että tuo kolme tuntia on tahallista liioittelua. Onko sinulla tietoa siitä, että odotusaika olisi ollut kohtuuton täpötäysien raitiovaunujen vuoksi?

Olen tehnyt viime vuonna viisi matkaa Tallinnaan. Neljällä matkalla taisi olla paluu Suomeen sunnuntaina kello 21.30 saapuvalla laivalla. Tuo on käsittääkseni uuden terminaalin ruuhkaisin aika, sillä puolessa tunnissa saapuu noin 4000 matkustajaa. Joka matkalla olen kysynyt matkustajamäärät ja muistaakseni aina on ollut Megastarissa yli 2000 matkustajaa. Tästä kaikesta huolimatta kello 22 on ollut matkustajat jo poissa satamasta. Tämä ei mielestäni ole lainkaan kohtuuton aika, varsinkin kun ottaa huomioon sen, etteivät kaikki matkustajat ole päässeet pysäkille heti kello 21.30 edes odottamaan raitiovaunuja, vaan ovat olleet jonottamassa liukuportaissa. Suurin odotusaika on mielestäni ihan muualla kuin raitiovaunupysäkillä. Raitiovaunujen tai bussien lisääminen saattaa tästä odotusajasta ottaa pois peräti 10 minuuttia, keskimäärin paljon vähemmän.

Entä toiseen suuntaan? Yleensä kuormitus satamaan on pienempi kuin satamasta pois, koska kaikki matkustajat eivät ole tulossa samalla minuutilla. Olen tullut satamaan yleensä 10-20 minuuttia ennen lähtöselvityksen päättymistä eikä raitiovaunuissa ole ollut minkäänlaista ruuhkaa. Näin ollen en ymmärrä, miksi pitäisi tulla paljon aikaisemmin ja palloilla jossain terminaalin lähellä. Jos saapuisin terminaaliin vaikkapa 30-40 minuuttia ennen lähtöselvityksen päättymistä, en lähtisi minnekään palloilemaan vaan menisin terminaaliin istumaan, odottamaan ja turhautumaan. Lähtöselvityksen voi tehdä nykyisin myös jotenkin verkossa, jolloin saa tulla satamaan vieläkin myöhemmin. En usko, että myöhemmilläkään vuoroilla on ratikassa suurta ruuhkaa.

Jotta tässä keskustelussa jatkossa olisi mitään mieltä, pitäisi olla jo tietoa eri raitiovaunuvuorojen kuormitusasteista.

Ja tarkennan vielä omaa ilmoitustani odottamisesta. Olen päättänyt odottaa terminaalissa tiettyä vaunun 6T vuoroa. En lähde aikaisemmalla vaunulla vaikka siinä olisi tilaa. Jos lähtisin, joutuisin odottamaan pysäkillä sitä raitiovaunua, johon olen vaihtamassa (ja todennäköisesti myöhästyisin pysäkkiä vaihtaessani). Olen siis päättänyt kuluttaa sen 5-9 minuuttia mieluummin terminaalissa kuin Kaivokadun ja Mannerheimintien kulmassa kävellen. Odottaminen terminaalissa ei hidasta koti- tai työmatkaani lainkaan.
 
On hyvä, että keskustelussa tulee esille monenlaisia näkökulmia. Muutenhan koko foorumin voisi korvata sisäsiittoisella sähköpostittelulla.
Tiätkö, se sähköpostittelu voisi olla ihan hyvä idea, jos kaikkien motiivi olisi paras mahdollinen kaupunki ja joukkoliikenne. Nykyisin internetin ja varsinkin twitterin ongelma alkaa olla se, että keskustelu on liiaksi eturyhmien taistelutanner, jossa oma etu verhoillaan erilaisin sanakääntein yleiseksi eduksi. Sitä on todella vastenmielistä seurata, siihen on vastenmielistä osallistua.

(Moikka mä oon Jussi Bussikuski. Mitä enemmän mun duunille on kysyntää, sitä parempi on työtilanteeni ja työehtoni.) Mun nähdäkseni Jätkäsaaren joukkoliikenteeseen bussi on paras ratkaisu, koska syyt.

Niin, miksi yleensäkään järjestämään ruuhkaliikennettä. Ehkä siksi, että esim. ihmiset haluavat siirtyä töihinsä tai töistä kotiinsa. Tässä tapauksessa laivaan ja sieltä pois. Tämä tosiasia on jäänyt käpyjen näpertelijöiltä vähän katveeseen. Kuitenkin kello ja kalenteri on keksitty jo aikoja sitten ja niiden käyttö tunnetusti parantaa tuottavuutta. Ja tuottavuutta on siirtää ihmiset pisteestä A pisteeseen B heille sopivana aikana, koska laiva vain lähtee tai saapuu tietyllä kellonlyömällä tai ainakin yrittää lähteä tai saapua. Eivätkä ihmiset tykkää odotella vaikka heitä stahanovilaisesti siihen kannustettaisiin. Niin, ei tarvita niin montaa ratikkaa mikäli menet rantaan jo 3 tuntia ennen. Missä siellä palloilisi sen ajan? Ainakin aamulaivalle mentäessä nukkuu mielellään mahdollisimman hyvin ja sitten ryysii laivalle.

Tässä yhdistyy komeasti, ettei ymmärretä kokonaisuutta ja taistellaan itse rakennettuja olkiukkoja vastaan. Mulla on sentään ollut kämppä Tallinnassa, joten jonkun kerran oon salmen ylittänyt, ja loppuvaiheessa kun spåra jo kulki, ei koskaan käynyt niin, ettei viimeistään toiseen ratikkaan mahtunut. Bussiaikaan oli sellaista, että mieluummin taksilla. Miksi puhua kolmesta tunnista, kun oikeasti kyse on korkeintaan ja huonolla tuurilla 20 minuutista?

Mutta siihen kokonaiskuvaan. Satama on Jätkäsaaressa, vaikkei pitäisi. Jos laskettaisiin, kannattaisi siirtää. Suuret ulkoishaitat ja hyödyt pääosin yksityisille. Siksi ei lasketa. Poliittisesti asian selittävät pro-bisnes kulttuuri, varustamoiden lobbaus ja Helsingin satama Oy:n verrattain itsenäinen asema.

Kun lisäksi pitää mielessä, että HSL:llä on taskuissa pohjat ja satamaan järjestetty liikenne on muualta pois, niin melko helposti päästään tilanteeseen, että maalaisten viinanhaku ja virolaisten pendelöinti ei ole sellainen asia, johon HSL:n kannattaisi panostaa hirveästi ylimääräisiä. Varsinkaan näinä välivuosina, ennen kuin kasin jatko valmistuu ja tilanne paranee luonnostaan.

Minulla on kausi matkakortillani. Odotan sen vastineeksi laadukkaita kuljetuspalveluja. Minun liikkumiseni voi kohdistua laivamatkaan, töihin, harrastuksiin tai kesällä köllöttelyyn Suomenlinnassa. Näin julkinen liikenne kilpailee autoni kanssa.
No melkeen verommaksajakortti! Matkakortillasi ei makseta joukkoliikenteestä kuin osa, joten melko härskiä vaatia jotain taksipalvelua parilla kympillä kuussa.

Bussit voidaan laittaa ajamaan omiin käytäviinsä. Tästä on esimerkkinä vaikka bussi-Jokeri 550.
Oletko sattumoisin käynyt Jätkäsaaressa tai edes katsonut kartasta, kuinka kapea kannas sinne johtaa, vai ajattelitko kaivaa busseille tunnelin?
 
Viimeksi muokattu:
Tyynenmerenkatu on mahdollista määrittää joukkoliikennekaduksi, jolloin sitä saavat käyttää vain bussit ja taksit, ratikoiden ja fillaristien lisäksi. Henkilöautot voidaan ohjata Crusellinsillan kautta -joo, tiedän, että tulee nurinaa, mutta omapa on vikansa, kun autolla matkaan lähtevät. Kaiketi myös terminaalien välille Bunkkerin eteläpuolelle on tarkoitus jättää isompi parkkialue, johon ajaminen vain Länsisatamankadun kautta olisi perusteltua.
Laiva- tai satamayhtiön operoimat sukkulabussit (joiden tarve pystytään kartoittamaan esim.sillä, että asiakas, joka tekee lähtöselvityksensä Kampin terminaalissa joutuisi ilmoittamaan sen etukäteen maksun yhteydessä) ja kaukoliikenteen satamabussit voitaisiin jopa ohjata koko matka samaa reittiä: Kamppi-Lapinrinne-Ruoholahdenkatu-Ruoholahdenranta-Jätkäsaarenlaituri-Tyynenmerenkatu. Näin siis, jos oikeasti haluttaisiin käyttää resursseja ja pitää huoli siitä, että joukkoliikenteen käyttäjät tosiaan pääsevät eteenpäin siinä missä fillaristitkin.

Laivojen matkustajamäärissä on huomattavia vaihteluita, mutta Eckeröllä on miltei aina ja Tallinkillakin usein yli kahdentuhannen kertapoka saapumassa, joten hyviä neuvoja logistiikaan järjestelemiseksi ei voi olla liikaa.
 
Kyllä tässä viestiketjussa on puhuttu kohtuullisesta odottamisesta. Ymmärrän, että tuo kolme tuntia on tahallista liioittelua. Onko sinulla tietoa siitä, että odotusaika olisi ollut kohtuuton täpötäysien raitiovaunujen vuoksi?

Olen tehnyt viime vuonna viisi matkaa Tallinnaan. Neljällä matkalla taisi olla paluu Suomeen sunnuntaina kello 21.30 saapuvalla laivalla. Tuo on käsittääkseni uuden terminaalin ruuhkaisin aika, sillä puolessa tunnissa saapuu noin 4000 matkustajaa. Joka matkalla olen kysynyt matkustajamäärät ja muistaakseni aina on ollut Megastarissa yli 2000 matkustajaa. Tästä kaikesta huolimatta kello 22 on ollut matkustajat jo poissa satamasta. Tämä ei mielestäni ole lainkaan kohtuuton aika, varsinkin kun ottaa huomioon sen, etteivät kaikki matkustajat ole päässeet pysäkille heti kello 21.30 edes odottamaan raitiovaunuja, vaan ovat olleet jonottamassa liukuportaissa. Suurin odotusaika on mielestäni ihan muualla kuin raitiovaunupysäkillä. Raitiovaunujen tai bussien lisääminen saattaa tästä odotusajasta ottaa pois peräti 10 minuuttia, keskimäärin paljon vähemmän.
Jos viidellä ratikalla saa kuljetettua kaikki yli 2000:n matkustajan aluksen ratikkaa käyttävät henkilöt pois satamasta, osuus jää enimmäiskuormillakin alle puoleen kaikista matkustajista. Luultavasti halukkaita ratikkan käyttäjiä olisi enemmänkin, mutta he käyttävät muita kulkutapoja, jottei odotusaika kasva yli puoleen tuntiin. Odotusajan lyheneminen muutamalla minuutilla ei ole olenaisinta kulkuneuvojen lisäämisessä, vaan se, että saataisiin kasvatettua jokkoliikenteen käyttäjien osuutta. Laivayhtiöiden tulisi kuitenkin osallistua kustannuksiin.
 
Jos viidellä ratikalla saa kuljetettua kaikki yli 2000:n matkustajan aluksen ratikkaa käyttävät henkilöt pois satamasta, osuus jää enimmäiskuormillakin alle puoleen kaikista matkustajista. Luultavasti halukkaita ratikkan käyttäjiä olisi enemmänkin, mutta he käyttävät muita kulkutapoja, jottei odotusaika kasva yli puoleen tuntiin. Odotusajan lyheneminen muutamalla minuutilla ei ole olenaisinta kulkuneuvojen lisäämisessä, vaan se, että saataisiin kasvatettua jokkoliikenteen käyttäjien osuutta. Laivayhtiöiden tulisi kuitenkin osallistua kustannuksiin.

Laivayhtiöt maksavat jo satamamaksuja. Joukkoliikenteen idea on, ettei kovin voimakkaasti korosteta kävelyä pääyhteytenä, etenkin matkatavaroiden kanssa. Työmatkaliikenteessä voisin väittää, että junat ja metro ovat yhden junanmitan välin päässä toisistaan. Nyt on yleistynyt tapa makuuttaa junakalustoa laitureilla ja kävelyä on satoja metrejä yhden tai kahden sprint-junan verran. Työmatkalla bussi alkaa olla houkutteleva, jopa oma auto. Eli pitkä kävelymatka johtaa yhteyden huonoon käyttöasteeseen ja se ilmeisesti on myös poliittinen motivaattori Pisara-radan takana. Ranskalainen taloustieteilijä Say esitti aikoinaan, että tarjonta luo kysyntänsä. Tai mukaillen, huono tarjonta huonon kysyntänsä.

Laivayhtiöt ovatkin keksineet tarjota parkkipaikkoja laivasta, eli auto kulkee mukana, käy välillä laivan kanssa Helsingissä ja sitten pääset perheesi kanssa kaikkine ostoksinesi illalla Tallinnasta oman autosi kyydissä. Kätevää, mutta ei joukkoliikennettä. Samalla voi ihastella maisemina Jätkäsaaren taloja, joihin ei kuulu autopaikkaa.
 
Nyt on yleistynyt tapa makuuttaa junakalustoa laitureilla ja kävelyä on satoja metrejä yhden tai kahden sprint-junan verran.

Työmatkaliikenteen aikana kalustoa ei käsittääkseni makuuteta ylimääräistä. Jos on esittää muuta, niin väitteelle voi hakea todisteita juliadata.fi-sivustolta, josta voi kaivaa aseman raiteidenkäyttötiedot.
 
Tämä lainaus kertoo parhaiten tyypillisen laivamatkustajan mielipiteen: jos raitiotietä ei ole, kuljen kävellen tai hätätilassa taksilla. Bussiin en mene! Kiitos, Rainer!

Jos ja kun Tallinnan bussilinjan 2 vuoroväli on suurinpiirtein 20-35 minuuttia niin ymmärrän hyvin taksin käytön tai kävelyn. Eteenkin näin talviaikaan. Mikähän meteli siitä muuten syntyisi jos Länsiterminaaliin olisi HSL:n taholta järjestettynä ainoastaan bussiyhteys jonka vuoroväli olisi tuo mainitut 20-35 min viikonpäivästä ja kelloajasta riippuen...
 
Jos viidellä ratikalla saa kuljetettua kaikki yli 2000:n matkustajan aluksen ratikkaa käyttävät henkilöt pois satamasta, osuus jää enimmäiskuormillakin alle puoleen kaikista matkustajista. Luultavasti halukkaita ratikkan käyttäjiä olisi enemmänkin, mutta he käyttävät muita kulkutapoja, jottei odotusaika kasva yli puoleen tuntiin. Odotusajan lyheneminen muutamalla minuutilla ei ole olenaisinta kulkuneuvojen lisäämisessä, vaan se, että saataisiin kasvatettua jokkoliikenteen käyttäjien osuutta.
Nyt olemme asian ytimessä. Tosin emme tiedä, kuinka suuri osuus laivamatkustajista lähtee laivasta ulos autolla. Odotusaikahan ei missään vaiheessa ole puolta tuntia, sillä matkustajien purkamisessa kestää oma aikansa.

Jos ja kun Tallinnan bussilinjan 2 vuoroväli on suurinpiirtein 20-35 minuuttia niin ymmärrän hyvin taksin käytön tai kävelyn. Eteenkin näin talviaikaan. Mikähän meteli siitä muuten syntyisi jos Länsiterminaaliin olisi HSL:n taholta järjestettynä ainoastaan bussiyhteys jonka vuoroväli olisi tuo mainitut 20-35 min viikonpäivästä ja kelloajasta riippuen...
Bussilinja 2 vie matkustajat keskustorille, linja-autoasemalle ja lentoasemalle. Tätä linjaa käyttävät nimenomaan ne laivamatkustajat, jotka näihin kohteisiin ovat menossa. En vertaisi Tallinnan satamaa Länsiterminaaliin. Tallinnan keskusta ja vanha kaupunki ovat molemmat kävelymatkan päässä satamasta. Länsiterminaali T2:sta ei ole kävelyetäisyydellä mitään muuta kuin asuintaloja, elektroniikkakauppa ja pari ravintolaa. Ennemmin vertaisin Tallinnan terminaaleja vaikkapa Olympiaterminaaliin. Molempiin saapuu suunnilleen yhtä suuria laivoja. Olympiaterminaaliin tulee kaksi vaunua kymmenen minuutin välein, joten en tuota kovin paljon parempana pitäisi. Onko tällä foorumilla valitettu Olympiaterminaalin huonoista raitiovaunuyhteyksistä?
 
Olympiaterminaalista kulkee yksi laiva vuorokaudessa, maihinnousuaikaa on reilusti ja laivaannousuaikaa vielä enemmän. Ruuhkaa syntyy korkeintaan autopuolella poistuttaessa. Katajanokkaa voidaan pitää ongelmallisempana hankalien autoreittien ja ennen kaikkea Aallon läjän ja Uspenskin vaiheilla olevan liikenteellisen pullonkaulan takia.
Olympiaterminaali on sinällään arkkitehtoninen ihme, sillä se on suunniteltu käsittelemään useampia, yhteenlasketulta kapsiteetiltään huomattavasti Serenadea pienempiä aluksia samanaikaisesti, mutta on ihan käypä nykyiseenkin toimeensa.
 
Bussilinja 2 vie matkustajat keskustorille, linja-autoasemalle ja lentoasemalle.
Ja niiden lisäksi Laikmaa -kadulle Virukeskuksen viereen jossa valtaosa matkustajista muuten jää omien käyttökertoihin perustuvien havaintojeni mukaan pois kyydistä. Toinen paljonkäytetty pysäkki on se Laikmaan ja Keskturgin välissä oleva pysäkki jonka nimi ei nyt yrityksestä huolimatta suostu muistumaan mieleen -mutta tiedätte kyllä mitä tarkoitan. Eli kyllä se palvelee keskustaan menijöitäkin -vanhakaupunki kun ei ole koko keskusta Tallinnassa.
 
Olympiaterminaalista kulkee yksi laiva vuorokaudessa, maihinnousuaikaa on reilusti ja laivaannousuaikaa vielä enemmän. Ruuhkaa syntyy korkeintaan autopuolella poistuttaessa. Katajanokkaa voidaan pitää ongelmallisempana hankalien autoreittien ja ennen kaikkea Aallon läjän ja Uspenskin vaiheilla olevan liikenteellisen pullonkaulan takia.
Olympiaterminaali on sinällään arkkitehtoninen ihme, sillä se on suunniteltu käsittelemään useampia, yhteenlasketulta kapsiteetiltään huomattavasti Serenadea pienempiä aluksia samanaikaisesti, mutta on ihan käypä nykyiseenkin toimeensa.

Onko muuten tutkitttu voisiko esim Silja Europa ja St Peter linen laivat käyttää Olympiaterminaalia?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös