Lukemieni lähteiden mukaan Terva- ja Sompasaarien sekä Kruunuvuorensalmen ylittäville silloille tulee siis myös ajomahdollisuus yöliikenteen busseille sekä pelastustoimen ajoneuvoille. Eli tuleeko ko. siltojen kiskotus olemaan normaalia urakiskoa asvaltilla? Jos näin on, niin miten aiotaan estää luvaton autoilu noilla silloilla?
Kiinnitin huomiota tähän asiaan. Ensinnä en 339-DF:n ja Rainerin tapaan ylipäätään ymmärrä, miksi Laajasaloon pitäisi ajaa yöliikennettä busseilla. Sandikseen voi ajaa liityntäliikennettä, joskin parempaa palvelua on tarjota lomilta palaaville itähelsinkiläisillekin varusmiehille yhteys kassulle kiertämättä keskustan kautta.
Metroa korvaava bussiyöliikenne johtuu siitä, että metroradan ja asemien auki pitäminen maksaa niin paljon, ettei sitä yöliikenteen matkamäärillä kannata tehdä. Siksi metrojen sulkeminen iltaisin on yleistä maailmalla.
Mutta raitiotiellä ei ole tällaista ongelmaa. Radan ja pysäkkien ylläpidosta ei tule lisäkustannuksia, vaikka ne ovat käytössä öisinkin. Yöliikenteen hoito raitiovaunuin on halvempaa kuin busseilla. Raitioliikenteellä ei ole metron haittoja.
Radan käyttö pelastusväylänä on minusta erikoinen hesalainen ilmiö. Miksi metrosiltaa ei Kulosaaren sillan vieressä ole varustettu asfaltilla? Eikö Laajasalon pelastustoimi perustukaan Itä-Helsingissä oleviin pelastusasemiin? Minulle tulee tästä mieleen muut tarkoitusperät kuin se, mitä kirjoitetaan näkyviin.
Jos yhteydestä tehdään ajoneuvokelpoinen, väylän esto henkilöautoille ja käyttö raskaille (=kookkaille) ajoneuvoille onnistuu ”raideleveyskuopalla”. Eli ajoratapinta on vain bussien ja kuorma-autojen pyörien leveydellä yhteyden alku- ja loppupäässä. Muualla pitää olla täyspinnoite, muuten pitäisi ajaa tavattoman varovasti, mikä ei ole hyväksyttävää. Mutta jos kaiken pelastustoimen pitää voida käyttää väylää, niin silloinhan pelastusjohtajan henkilöautonkin pitää päästä väylälle, eikä tallaista voi tehdä.
Toinen mekaaninen este ovat muualla maailmassa hyvin toimivat hydraulitolpat. Mutta Suomen erikoisolosuhteethan estävät sellaiset täällä. Ja Riston kokemuksen mukaan taitaa olla niin, että myös valvonta ja sakottaminen eivät ole Suomen erityisolosuhteissa mahdollista.
En tiedä, onko esim. Oberhausenin ratikka+bussi-väylällä (kuva yhdestä pysäkistä alla) paljon henkilöautoja. Itse en niitä paikalla käydessäni nähnyt ainoatakaan. Mikään ei estä henkilöautojen ajoa väylälle risteyksissä ja rampeissa tai väylän päissä. Mutta voihan tosiaan olla niin, että Saksan erityisolosuhteet ovat toisenlaiset kuin Suomen.
Antero