En jostain syystä saa liitettä auki. Mistähän mahtaa johtua?
Esityslistatekstin pohjalta yhdyn kyllä esittelijän näkemyksiin täysin. Sitä en ihan sulata, että Laajasalon ratikka hidastaisi keskustan rv-liikennettä 20%, mutta pidän ihan hyvänä tuollaista pelottelua, jos sen avulla saadaan parannettua liikennevaloetuuksia ja mahdollisesti muutenkin tehtyä likenneympäristöstä rv-myönteisemmän.
Maanantaina tulee myös kslk:n listateksti nettiin, silloin sitten saa tuon raportinkin auki sitä kautta. Kslk:n teksti lie aika pitkälti yhteneväinen jlk:n tekstin kanssa, siihen ainakin on valmistelussa pyritty.
Se on hiukan outoa, että saman esityslistan Töölön metro -asiassa puhutaan yhä vielä Laajasalon metrosta, joka kuitenkin sitten Laajasalo-pykälässä käytännössä kuopataan. Ehkä Töölön ja Laajasalon koordinointi ei täysin ole onnistunut.
Yksi pieni yksityiskohta: metron liikennöintikulut ovat ratikkaa selvästi edullisemmat (4,5 Me/vuosi). Voisi siis ajatella, että metro kannattaa tehdä, koska ajan mittaan se olisi ratikkaa edullisempi. Vai voisiko kuitenkaan? Investointien hintaero on niin suuri, että vasta sadan vuoden jälkeen tuo 4,5 Me/vuodessa saatu säästö alkaisi näkyä. Tämä vieläpä täysin ilman korkokustannuksia. Ja sadan vuoden päähän tuskin tänään suunnittelemme mitään (vrt. Helsinki vuonna 1908...). Lisäksi liikennöintikustannuksista täytyy sanoa, että vaikka onkin käytetty HKL:n "ennusteyksikkökustannuksia" niin veikkaisinpa, että ratikan yksikkökustannukset tulevat laskemaan ennustetusta nopeiden osuuksien ja mahdollisen kantakaupunkinopeutuksen myötä, vastaavasti bussien yksikkökustannukset nousevat tällä hetkellä niin voimakkaasti, ettei sitä varmaan ole HKL:ssä osattu ennakoida.
Kaiken kaikkiaan toivon että esitys menee sellaisenaan läpi ja että kh kiirehtii hankesuunnitelman laatimista. Kiire sen kanssa tuleekin, kun rata olisi tarkoitus saada käyttöön heti alueen rakentuessa n. v. 2013-2015.