Laajasalon raideyhteys

Tässä keskustelussa esiintyvät Ruskeasuon raitiovaunuavarikkoa koskevat numerotiedot poikkeavat aika paljon kyseisen varikon pressitilaisuudessa esitetyistä lukemista, samoin KLOY:n nettisivuilla näytetyistä tiedoista.

Pressimateriaali:

Varikolla on säilytystilaa noin 80:lle raitiovaunulle
sekä 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa
sekä sorviraide.

KLOY:n nettisivuilta kopioitua:
  • 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua
  • 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa ja sorviraide
Pressitilaisuudessa kerrottiin, että sinne oli siirtymässä Koskelasta 72 vuoroa. Toisaalta paikan päällä todettiin, että sinne mahtuu kuitenkin vielä "vähän enemmän vaunuja" kuin mitä vuoden (2024) loppuun mennessä oli tulossa.

KLOY:n nettisivuilla kerrotaan Töölöstä, että sinne mahtuu 31 kpl 26,5-metristä raitiovaunua (eli vähän enemmän kuin joissakin keskustelun puheenvuoroissa on sanottu).
 
Periaatteessahan kannattaisi siirtää välipalavaunuja verkon ulkopuolelle sitä mukaan kun tilaa tarvitaan uudelle kalustolle, jotta niille saadaan käyttöä. Roihupellossa uusi kalusto vain leikkaa siellä olevien vaunujen kokonaiskäyttöastetta. Normaaliliikenne ei vaadi kaikkia kantavaunuja Kruunusiltojen auettua ennen kuin Koskela saadaan käyttöön, mutta miten niiden käyttöönotto uudelleen onnistuu, kun on muutenkin ahdasta ja tarvitaan kaikki panokset Junatien sillan katkoksen aikana, jos ne ovat olleet taivasalla tai pressuhallissa käyttämättömänä jopa vuoden.
Myös kaikille välipalavaunuille lienee tarvetta Junatien katkon aikana. Toki ne ovat uudistuksista huolimatta yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin uudet vaunut, joten niiden seisotuksesta ei olisi yhtä suurta haittaa, mutta mistä niille saataisiin tilaa myöskään Junatien katkon ajaksi jollei aiemminkaan. Ainakin Raitioliikennemuseon ja Töölön hallin välisen raiteen käyttöä on tutkittu, muttei siihen ainakaan kolmea enempää mahdu. Mahtuisikohan Vallilaankin jotain, vai tarvitaanko kaikki tila kunnossapidon ja työvaunujen käyttöön?
 
Siltasaari-keskusteluryhmässä (fb) kerrotaan, että Finkensilta avautuu osittain torstaina 7.8. Tällöin silta on käytössä vain jalan liikkuville. Kyseinen silta yhdistää Nihdin ja Korkeasaaren. Merihaansilta puolestaan avattiin kevyelle liikenteelle jo 17.6. Se taas yhdistää Merihaan ja Nihdin.
 
Muistaakseni projektin viestinnässä alkukesästä sekä ainakin eilisessä Hesarin artikkelissa sanottiin, että Finkensilta on aluksi auki ainoastaan eläintarhan maksaville asiakkaille. Ilmeisesti silta aukeaa kaikille, kun Korkeasaaren eläintarhan sisäänkäynti siirtyy uuteen tilaan itse saarella.

KLOY:n nettisivuilta kopioitua:
  • 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua

Onkohan mittapuuna käytetty sitten pelkästään pikavaunuja. Jos katsoo hankesuunnitelman asemapiirrustusta, niin täyttämällä 27-metristen vaunujen rivit kolmella 35-metrisellä vaunulla neljän kantakaupunkivaunun sijaan saadaan 23 x 3 eli 69 vaunua. piirrustuksessa on tosin silti merkitty 10 35-metristä vaunua suorille säilytysraiteille johtaviin kaarteisiin. Ne mukaanlukien mahtuisi silti 89 vaunua, mutta puolet näistä on paikoissa jotka estävät viereisiltä raiteilta ohi ajamisen eli ne poislukien oltaisiin 79:ssä.

Piirrustus on tosin vuodelta 2019 ja sen jälkeen on varmaasti moni asia muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni projektin viestinnässä alkukesästä sekä ainakin eilisessä Hesarin artikkelissa sanottiin, että Finkensilta on aluksi auki ainoastaan eläintarhan maksaville asiakkaille. Ilmeisesti silta aukeaa kaikille, kun Korkeasaaren eläintarhan sisäänkäynti siirtyy uuteen tilaan itse saarella.
Kyllä näin on. Sillalle mentäessä tässä alkuvaiheessa on oltava voimassa oleva pääsylippu Korkeasaaren eläintarhaan. Mustikkamaan lipunmyyntipiste menee kiinni, ja Nihtiin tulee uusi. Korkeasaarensilta menee myös kiinni.
 
Takaisin
Ylös