Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

Tuossa putosin kärryiltä :frown:

Pahoittelut hieman epäselvästä selityksestäni.
Tarkoitin kommentillani sitä, että nykyään kilpailutuksissa ajoneuvon ominaisuudet on määritelty niin tarkasti (ja käsittääkseni sanktioita välttääkseen mallit on hyväksytettävä kilpailuttajalla) että käytännössä tilaajaan määrittelemänä kalustoon ei tule variaatioita. Ja miksi kukaan haluaisi maksaa tilatessaan x autoa, että niihin tulisi keskenään poikkevia tekijöitä jos niitä ei edellytetä tai mahdollisesti edes hyväksytä kilpailutetussa liikenteessä? Tämä siis viittauksena Antero Alkun "haikailuun" siitä kuinka traktorien valmistuksessa ei ole rakennettu kahta samanlaista ohjaamoa. Suuntautuminen suuriin, samanlaisiin eriin on siis tullut ainakin osittain siirtymisestä kilpailuttamiseen eikä niinkään kuljetusalan yrittäjien omasta aloitteesta tai tarkoitusperistä.
 
2008 PL sai vielä Flyeria Volvon alustalla. Ovatko nuo viimeiset uudet Lahti-Volvot?
Milloin Lahti on tehnyt viimeiset uudelleenkoritukset? SL:lle ainakin vielä 2004 on tehty niitä, mm. #685-688.

bussifriikki: Tarkotinkin lähinnä, että miksei Lahti olisi voinut jatkaa itsenäisenä korittamona aluksi hankkimalla erikseen Scanian alustaa ja myöhemmin vaikka Volvoa ja jotain muuta. Vai oliko kaikkien nykykorien oikeudet myyty Scanialle, jolloin olisivat jääneet täysin tyhjän päälle?

Nythän Kiitokori voisi laajentaa Kausalasta Jokimaalle. Olisi työntekijät ja tilat valmiina, jotta saataisiin pitkästä aikaa laadukkaita kotimaisia kaupunkibusseja ;)
 
bussifriikki: Tarkotinkin lähinnä, että miksei Lahti olisi voinut jatkaa itsenäisenä korittamona aluksi hankkimalla erikseen Scanian alustaa ja myöhemmin vaikka Volvoa ja jotain muuta.
Niin, se olisi ollut minustakin hyvä ratkaisu. Todella ikävää, että perinteinen perheyritys ja merkittävä osa suomalaista linja-autohistoriaa tuhoutuu.
 
Lahden Autokorin tuotanto aiotaan käynnistää uudelleen
http://yle.fi/uutiset/lahden_autokorin_tuotanto_aiotaan_kaynnistaa_uudelleen/6854232

Lahden Autokorin tuotanto aiotaan käynnistää uudelleen. Neuvottelut Scanian kanssa ovat hyvässä vaiheessa, ja näillä näkymin yritys aikoo tilata Lahden autokorilta 122 bussia.

Mikäli sopimuksen teknisistä asioista päästään yhteisymmärrykseen, noin 150 työntekijän työsopimuksia jatketaan yli puolella vuodella.

Konkurssipesän hoitajan Mikko Tiilikan mukaan tilaus on jo niin varmalla pohjalla, että työntekijöiden kanssa on tehty alustavasti parin viikon sopimus. Sopimuksia jatketaan edelleen, kun tilaussopimus on saatu virallisesti allekirjoitettua.

Tiilikka pitää tilausta Lahden Autokorille näytön paikkana. Yritykselle etsitään yhä jatkajaa.

Lahden Autokori hakeutui konkurssiin pari viikkoa sitten.
 
Tämän päivän Hesarin mukaan Lahden Autokorin konkurssipesä ja Scania ovat sopineet OmniExpress-tuotannon jatkamisesta Lahdessa huhtikuun loppuun asti.
 
Onko jo tiedossa, että jatkuuko näiden valmistus Puolassa? Ja onko 320 edelleen mukana, siis tuo normaali 3-askelman malli?
 
Takaisin
Ylös