Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

Yhdenlainen temppu tuokin. Olikohan tapahtumaketju ennalta täysin suunniteltu ruotsalaisten toimesta...

Taisi tuossa tapahtumaketjussa olla aika monta muutakin osatekijää kuin Scania. Scaniahan on tehtaaseen upottanut rahaa jo ennen konkurssia ja konkurssin jälkeenkin, ilman takeita jatkosta konkurssin jälkeen.
 
Pelastetaan duunit –ohjelmassa pohditaan, miten yrityksen talous saadaan kuntoon ja mistä rahat itse toiminnalle? Konkurssia viime syksynä hakenut Lahden autokori oli talousvaikeuksissa 2010-luvun taitteessa. Yrityksessä aloitettiin rivakat terveyttämistoimet ja suunta alkoi kääntyä. Yritys haki konkurssia, kun sen ainoa päämies halusi siirtää tuotannon halvempaan maahan.

http://areena.yle.fi/radio/2191494
 
En löytänyt tälle oikeaa ketjua mutta ”Scania lopettaa bussikorien tuotannon Lahdessa – ainakin 260 työttömäksi”
https://www.iltalehti.fi/talous/a/2bca0b5c-ebae-4886-be89-6c657e4fd146
Niin, kovin montaa vuotta ei tätä iloa kestänyt. Ottaen huomioon viime viikkojen tehtaiden lopettamiset, ei voi oikein muuta ihmetellä kuin minkä takia emme lähtisi EU:sta. Ruotsilla, jolla on oma valuutta, menee moninkertaisesti paremmin. Meillä on sen sijaan hallitus jota kiinnostaa muiden maiden talouden paikkaaminen sekä vieraiden maiden kansalaiset joilla kuullemma on "hätä". Aika erikoinen arvojärjestys mielestäni...
 
En löytänyt tälle oikeaa ketjua mutta ”Scania lopettaa bussikorien tuotannon Lahdessa – ainakin 260 työttömäksi”
https://www.iltalehti.fi/talous/a/2bca0b5c-ebae-4886-be89-6c657e4fd146

Nyt käy näköjään Scaniallekin samalla tavalla kuin Volvon Tampereen bussitehtaalle kävi 12 vuotta sitten, ja Volvon tapaan nyt Scaniakin aikoo todennäköisesti siirtää kaiken linja-autotuotannon Puolaan. Ainakin Volvon tapauksessa syynä oli kustannukset, kun tuotanto on Puolassa paljon halvempaa, ja oletan että tässäkin tapauksessa on kyse melkolailla samoista asioista kuin Volvolla 12 vuotta sitten, eli siirretään tuotanto kokonaan Puolaan, kun se on halvempaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:33 ----------

Nyt käy näköjään Scaniallekin samalla tavalla kuin Volvon Tampereen bussitehtaalle kävi 12 vuotta sitten, ja Volvon tapaan nyt Scaniakin aikoo todennäköisesti siirtää kaiken linja-autotuotannon Puolaan. Ainakin Volvon tapauksessa syynä oli kustannukset, kun tuotanto on Puolassa paljon halvempaa, ja oletan että tässäkin tapauksessa on kyse melkolailla samoista asioista kuin Volvolla 12 vuotta sitten, eli siirretään tuotanto kokonaan Puolaan, kun se on halvempaa.

Ite en pidä tätä uutista mitenkään yllättävänä, kun olin ollut jo kauan varautunut siihen, ettei SOE:n kohtalo ole välttämättä kovin aurinkoinen.
 
Ylen uutisessa haastateltu tehtaan pääluottamusmies kertoo yhden syyn joka varmasti on myös vaikuttanut lopetuspäätökseen. Paikallisliikenteessä siirrytään yhä enemmän sähköbusseihin ja näitä ei Lahdessa tehdä vaan Scanian sähköbussien valmistus on Puolassa.

https://areena.yle.fi/1-50308299
 
Ylipäätään Scania heräsi sähköbussivallankumoukseen tosi myöhään ja on tuotteineen nyt jälkijunassa kilpailijoita. Scania panosti kaasubusseihin, mutta veikkasi selvästi väärää hevosta ja joutunee maksamaan siitä kovan hinnan.
 
Takaisin
Ylös