Z-juna on suosittu. Kun Nastolaan avataan uusia seisakkeita, pitäisi pikaisesti miettiä palvelun laajentamista Kouvolaan saakka. Kyse on hankkeesta, jolla voidaan lisätä helposti pitkäksi aikaa junan käyttöä niin paikallis- kuin kaukoliikenteessäkin. VR:n kanssa vaan neuvottelut käyntiin ja nopeasti. Näin hyvästä jutusta kannattaa maksaa vaikka vähän ylihintaa.
Kerran tunnissa -liikenne on ehkä aamusta iltaan joka päivä jo ylipalvelua, mutta aikataulurakenne taitaa sopia siihen hyvin. Suora ja nopea ja edullinen Helsingin-yhteys on se, joka eniten houkuttelee matkustajia. Siksi kannattaa jatkaa Kouvolaan nimenomaan Z-junat, vaikka muulla tapaa muualle Suomeen saataisiinkin ehkä paremmat yhteydet.
En ole hetkeen Lahden ohi junalla mennyt, joten en osaa arvioida matkustajavirtoja lainkaan. Z-junan suosio tuntuu sikäli järkevältä myös liikennöitsijän kannalta, ettei Joensuuhun tai Kuopioon menevään junaan tarvita valtavaa määrää vaunuja Helsingin ja Lahden väliä kulkeville. Optimitilanne olisi kai se, että maakunnista saapuvasta junasta jäisi Lahteen samanverran väkeä kuin siihen nousee Helsingin suuntaan aikovia. Z-juna voisi hoitaa loput. Miten tälle kävisi, jos Z jatkettaisiin Kouvolaan?
Muutenkin pidän järkevänä edistää ensin tällaisia hankkeita, joilla voidaan saada kohtuullisin kustannuksin paljon matkustajia. Soisin paikallisliikenteen radoilla palvelutasoa nostettavan monin paikoin siten, että juna muuttuisi kaukoliikenteen jatkoyhteydestä enemmän myös päivittäisten matkojen kulkuneuvoksi. Houkuttelevan paikallisliikenteen minipalveluna pidän tunnin vuoroväliä ruuhka-aikaan ja kahta tuntia muulloin. VR on oivaltanut säännöllisyyden ja toimivan verkoston merkityksen kaukoliikenteessä. Vähitellen sitä pitäisi alkaa täydentää tehokkaammin paikallisliikenteellä.